جوان کانونی فضای مسجدرا تبدیل به دانشگاه کند/تاثیرکانون درارتقا فرهنگ

خبرگزاری شبستان:یک کارشناس حوزه دین بااشاره به اینکه یکی ازمهم‌ترین نیازهای روزی که بایدموردتوجه کانون های مساجد قرارگیرد، بحث آگاهی‌بخشی است،گفت:اعضای کانون‌ ها باید فضای مسجد را به یک فضای علمی تبدیل کنند.

خبرگزاری شبستان: موضوع فرهنگ یکی از مباحث بسیار مهم در جامعه ما به شمار می آید در این میان مساجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد هم در ترویج فرهنگ مطابق با آموزه های اسلامی_ ایرانی نقش قابل توجهی دارند. در همین راستا خبرنگار حوزه مسجد و کانون های مساجد با حجت‌الاسلام محمد صادق کفیل، استاد مرکز تخصصی مهدویت قم و رئیس مرکز تخصصی نماز گفت‌وگو داشته است که آنچه می خوانید حاصل این گفتگو است.

 

- ابتدا بفرمایید، فلسفه بنای مسجد بر چه اساس بوده است؟ آیا در حال حاضر هم همان کارکردهای صدر اسلام در مساجد دیده می شود؟

در طول تاریخ همواره دشمنان به دنبال وارد کردن هجمه‌ها برای علیه مسلمانان بوده اند و جریان طاغوت، جریانی بوده است که به نوعی تلاش داشته است که جامعه بشری را به سوی خود جلب کند، این موارد همواره در طول تاریخ اسلام دیده می شده است. لذا ضرورت داشت که مکان عبادی برای عبودیت مومنین ایجاد شود.

 

با نگاه به تاریخ اسلام می بینیم که مسجدالحرام که اول بنای اسلام بوده است بهترین بنا برای مقابله با جریان طاغوت بود و خداوند مسجد را بستری برای تبلیغ اسلام بنا کرد. پیامبر اکرم (ص) زمانی که وارد مدینه شدند، برای ایجاد حاکمیت از بستری به نام مسجد بهره بردند و از این ظرفیت برای ترویج اسلام در جامعه استفاده کردند و می بینیم که دارالمومنین امیرالمؤمنین علی (ع) مسجد بود و امام عصر (عج) نیز حکومتشان از مسجد آغاز می شود. از طرفی نمازی که قابلیت آن را دارد که انسان را به معصومیت برساند و همواره ستون دین نامیده شده است باید در مسجد اقامه شود.

 

بنابراین مسجد بهترین پایگاه و جایگاه اجتماعی و بهترین بستر برای ایجاد جامعه توحیدی است، اگر جامعه ما می‌خواهد جامعه‌ای علوی، خداشناس باشد باید از این موقعیت استفاده کند.

 

از طرفی با توجه به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری سال جهاد فرهنگی نامگذاری شده است لازم است برای ترویج جهاد فرهنگی از پایگاه مسجد بهره برداری شود زیرا که مسجد تنها مرکزی است که به صورت مردمی اداره می شود و در این زمینه می تواند تاثیرگذار عمل کند.

 

در عصر کنونی نیز مساجد کارکرد صدر اسلام را داشته اند، رمز موفقیت انقلاب اسلامی ایران در دوران جنگ تحمیلی به دلیل وجود مساجد بوده است زیرا که مساجد پایگاهی برای اعزام جوانان به جبهه ها و محلی برای تجهیز و حمایت از رزمندگان بوده اند. امروز هم خانواده‌ها باید برای تربیت و رشد فرزندان‌شان تلاش کنند و پیوند آنها با مسجد را مستحکم کنند زیرا که تربیت دینی باید از مسجد شکل گیرد.

 

- کانون های فرهنگی هنری مساجد در احیای کارکردهای مساجد بویژه کارکرد فرهنگی چه نقشی دارند؟ 

 باید گفت که کانون های فرهنگی هنری مساجد در احیای همه کارکردهای مسجد نقش تاثیرگذاری دارند در میان کارکرد فرهنگی بیش از همه مورد توجه کانون ها است. اگر می‌خواهیم دغدغه رهبری در موضوع فرهنگ برطرف شود و موضوع فرهنگ نتایج قابل توجه ای به همراه داشته باشد، اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید در این زمینه وارد عمل شوند. به اعتقاد من مخاطبان مقام معظم رهبری در این زمینه اعضای کانون‌های مساجد هستند. در واقع باید گفت، مخاطب اول برای سخنان مقام معظم رهبری اعضای کانون‌های فرهنگی هنری و اعضای پایگاه‌های بسیج هستند زیرا آنها مساجد را در اختیار دارند.

 

-جوانان مسجدی برای عملی ‌کردن توصیه‌ها و تاکیدات رهبری چه باید کنند؟

مسجد محل جهاد فرهنگی است و جوانان مسجدی باید با جهاد فرهنگی بین جامعه و مسجد انس بیشتری ایجاد کنند. یعنی در مسجد باید روح جهادی و روح دین‌داری احیا شود. جوانان مسجدی و اعضای کانون های مساجد باید ولایت‌پذیر و امام‌‌شناس باشند. هر چقدر پیوند جوانان مسجدی با امام عصر زیاد باشد، پیوند با نائب امام عصر(عج) هم بیشتر می شود بنابراین توجه دادن به دغدغه‌های مقام معظم رهبری باید مورد توجه اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد باشد.از طرفی اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد باید انعکاس دهنده دغدغه‌ها و مشکلات مردم باشند. بدون شک جوان مسجدی و کانونی در ارتقای سطح فرهنگ جامعه نقش تاثیرگذاری دارد.

 

امروز جوانان در مسائل مختلفی همچون شبهات دینی، موضوع اقتصادی و بحث پیوند با جامعه و مبانی اجتماعی نیازمند پاسخگویی هستند اهل مسجد و جوانان مسجدی بهترین رابطین با خلق خدا هستند و مسجدی ‌ها با توسعه ظرف وجودی خودشان باید با خلق خدا مدارا کنند و ظرف تحمل‌شان را باید بالا ببرند. اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید این ظرف را در خود ایجاد کنند و شرح صدرشان را بالا ببرنند.

 

-امروز بدون شک کانون های فرهنگی هنری مساجد یکی از پایگاه های مهم در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن هستند، به نظر شما محورها و برنامه هایی که باید مورد توجه کانون های مساجد باشد چه موضوعاتی باید باشد که هم برطرف کننده دغدغه های رهبری باشند و هم زمینه ساز جذب جوان به مسجد؟

 یکی از مهم‌ترین مسایل و نیازهای روزی که باید مورد توجه کانون های فرهنگی هنری مساجد قرارگیرد، بحث آگاهی‌بخشی است. یکی از جدی‌ترین مشکلات ما در بحث دینی فاصله گرفتن از اطلاعات علمی است. روایتی از پیامبر اکرم (ص) است که ایشان می‌فرمایند: طلب‌کردن علم برای هر مسلمانی واجب است. کانون‌های مساجد باید مساجد را تبدیل به یک دانشگاه کنند و جلسات علمی باید پیوسته در مساجد برقرار باشد و جوان مسجدی باید با تفسیر قرآن، صحیفه سجادیه، نهج‌البلاغه و متون دینی آشنایی داشته  باشد تا بتواند دیگر جوانان را نیز با این مساجد آشنا کند.

 

در گذشته مسجد النبی مکانی برای آموزش قرآن و علوم دینی بود که در حال حاضر هم برگزاری برنامه های آموزشی در مسجدالنبی دیده می شود. امروز مساجد ما هم باید به این سمت و سو سوق یابند که دانش‌آموز و دانشجو در زمان فراغت در مسجد علوم دینی را فرا ‌گیرد و این رسالت اساسی بر عهده کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است که مساجد را تبدیل به یک فضای علمی کنند.

 

نکته دیگر آنکه کانون های فرهنگی هنری مساجد باید حلقه متصله بین اساتید و کارشناسان مذهبی با مخاطبان باشند. باید از قابلیت مسجد برای پاسخگویی به شبهات و سوالات جوانان استفاده کنیم. از اینرو مدیران و برنامه‌ریزان کانون‌های مساجد باید بستر بهره گیری از امام مسجد را فراهم کنند زیرا که امام جماعت مسجد نباید حضورش تنها به مسجد و نماز جماعت خلاصه شود.خوشبختانه این موارد در کانون های فرهنگی هنری مساجد مورد توجه بوده است می بینیم که حلقه های معرفتی، بحث کرسی های دینی و نیز بحث آموزش و تفسیر قرآن و ... از جمله رویکردها و برنامه های کانون های فرهنگی هنری است.
 

 

مقام معظم رهبری نیز همواره تاکید بر این مسئله داشته اند که ارتباط امام جماعت با مأمومین و مؤمنین مستحکم باشد کانون فرهنگی هنری مسجد در این زمینه می تواند تاثیرگذار عمل کنند. کانون فرهنگی هنری مسجد باید برای رشد اعضای کانون‌های مساجد برنامه ریزی داشته باشد.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 375893

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha