موسوعه الاحادیث العلویه بزرگترین فرهنگ روائی در باره حضرت علی(ع) است

خبرگزاری شبستان: معاون امور استان های بنیاد نهج البلاغه کشور گفت: موسوعه الاحادیث العلویه بزرگترین فرهنگ روائی درباره حضرت علی(ع) است که محققان می توانند از آن بهره ببرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اردبیل، سید افشین قریشی، معاون امور استان های بنیاد نهج البلاغه کشور ظهر امروز( 24 خرداد) در آیین رونمایی از موسوعه الاحادیث العلویه در اردبیل، اظهار داشت: تدوین این موسوعه بیش از 20 سال زمان برده است.


قریشی، ادامه داد: مؤسسه بین المللی نهج البلاغه مفتخر است تا برای اولین بار بزرگترین فرهنگ روائی باب مدینه علم امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام را با عنوان موسوعه الاحادیث العلویه در 30 مجلد و 16 هزار و 348 صفحه وزیری به مراکز علمی، کتابخانه ها و اندیشمندان جهان اسلام عرضه کند.


وی، با بیان اینکه در مرحله اول گردآوری این کتاب حدود 70 هزار خطبه، نامه و حکمت به دست آمده بود، افزود: این تعداد شامل سخنان و خطبه ها، نامه ها، قصار، احتجاجات، ادعیه و وصایا، فعل، تقریر و تاریخ هستند که بعد از مشترک یابی از این 70 هزار حدیث 10 هزار و 762 حدیث به عنوان اصل در متن و مابقی به صورت فرعی با نقل اختلافات سند و متن در پاورقی آمده اند.


معاون امور استان های بنیاد نهج البلاغه کشور، با اعلام این مطلب که این کتاب باید به عنوان منبعی موثق برای استخراج احکام و دستورات فقهی اعلام شود، تصریح کرد: نقل تمامی اخباری که از ائمه علیهم السلام با عنوان "فی کتاب علی علیه السلام" آمده، که این امر، موسوعه را به شبیه ترین اثر به کتاب علی(ع) که نزد امام زمان(عج) نگهداری می شود مبدل کرده است.


قریشی، رعایت قدمت کتب در نقل اخبار مگر در مواردی خاص، استفاده از صحیح ترین نسخ در نقل اخبار و ذکر اسناد کامل هر یک از اخبار را از دیگر ویژگی های این موسوعه بیان کرد و گفت: بنیاد نهج البلاغه استان اردبیل به خاطر فعالیت های گسترده و موثر در حوزه پژوهشی نهج البلاغه، به میزبانی برای رونمایی از این موسوعه انتخاب شده است.


معاون امور استان های بنیاد نهج البلاغه کشور، در پایان سخنان خود موضوع بندی اخبار در 216 باب در موضوعات اجتماعی، حکومتی، فقهی، اخلاقی، دینی و علمی را یادآور شد و خاطر نشان کرد: این امر بر خلاف بسیاری از جوامع روائی بدون هیچ بریدگی در اخبار انجام گرفته و اخبار موضوعی موسوعه به صورت اصلی فرعی که ارجاعات اصول می باشند42، هزار و 500 عدد در موضوعات متنوع می باشد.


پایان پیام/

 

کد خبر 376208

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha