بخشش از صفات بارز امام حسن مجتبی(ع) بود

خبرگزاری شبستان: امام حسن (ع) به کریم اهل بیت (ع) معروف بودند ودر پاسخ به افرادی که می‌گفتند چرا هیچ فقیری را مأیوس برنمی‌گردانید می‌گفتند من خود دست نیاز به درگاه خدا دارم و به الطاف‌اش امیدواریم.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان: حجت‌الاسلام سیدحبیب‌الله طاهری از کشور افغانستان مقاله خود را با عنوان امام حسن(ع) در آینه اخلاق در کمیسیون سبک زندگی امام حسن (ع) و میراث علمی و فکری آن حضرت ارایه کرد. وی که از طلاب جامعه‌المصطفی قم و مسئول مرکز آموزش اهل بیت (ع) در افغانستان نیزاست با بیان اینکه مسایل اخلاقی مهم‌ترین هدف بعثت انبیای الهی است، گفت: امام حسن مجتبی (ع) در کانون وحی الهی متولد و تربیت شده‌اند، کانونی که در آن مهر و محبت، شجاعت، بزرگ‌منشی و دیگر صفات والای انسانی موج می‌زد.

وی در ادامه افزود: امام حسن(ع) دارای کمالات انسانی فراوان و نمونه بارزی از تکامل انسانی بودند و پایبندی به اخلاق از خصوصیات بارز ایشان بود که دوام زندگی انسان‌ها بر این اساس بنیان‌گذاری شده است.

وی در توضیح این نکته گفت: به همین جهت رسول اکرم (ص) درباره هدف بعثت‌اش فرمود من برای تکمیل اخلاق نیک برگزیده شده‌ام. اخلاق حسنه پیامبر(ص) یکی از عوامل عمده پیشرفت سریع و همه‌جانبه اسلام بود.

حجت‌الاسلام طاهری با بیان فضایل اخلاقی امام حسن (ع) در ابعاد مختلف گفت: بخشش یکی از صفات بارز آن امام بود و اهمیت بخشش و برآوردن نیاز دیگران بر این است که در زندگی انسان‌ها فراز و فرودهای فراوانی رخ می‌دهد، گاهی برای فردی وضعیتی پیش می‌آید که نمی‌تواند کوچک‌ترین نیازش را برآورده سازد و در اینجا وظیفه دیگران است که با او همدردی کرده و در رفع حاجت وی بکوشند.

وی افزود: امام حسن (ع) به کریم اهل بیت (ع) معروف بودند و تا حد ممکن دیگران را ناامید نمی‌ساختند و در پاسخ به افرادی که می‌گفتند چرا هیچ فقیری را مأیوس برنمی‌گردانید می‌گفتند من خود دست نیاز به درگاه خدا دارم و به الطاف‌اش امیدواریم به همین دلیل شرم دارم از اینکه خود فقیر باشم و فقیری را مأیوس برگردانم؛ خدای بزرگ مرا عادت داده که نعمت‌های فراوان‌اش را بر من ارزانی دارد و من نیز او را عادت داده‌ام که نعمت‌هایش را به مردم ببخش؛ می‌ترسم اگر از عادتم دست بردارم خداوند نیز عادت‌اش را از من بازدارد و از نعمت‌هاش محرومم گرداند.

حجت‌الاسلام طاهری در توضیح این مطلب گفت: بخشش‌های امام به گونه‌ای نبود که دیگران از گرفتن مال احساس حقارت کنند بلکه همواره می‌کوشیدند احترام فقیر و کرامت انسانی وی محفوظ بماند .

وی در ادامه گفت: مهرورزی و مهربانی به دیگران یکی دیگر از شاخصه‌های بارز امام حسن (ع) بود به طوری که به عنوان مثال یکی از کنیزان خود را که شاخه گلی به آن حضرت تقدیم کرده بود، آزاد کرد و در پاسخ این عمل خود می‌فرمودند خداوند بزرگ و مهربان به ما فرموده هر کس به شما مهربانی کرد دو برابر او را پاسخ گویید.

حجت‌الاسلام طاهری افزود: امام حسن (ع) در زندگی خود ناملایمات فراوانی دیده‌اند، خانه‌نشینی پدر بزرگوارش و شهادت مادر گرامی‌اش و بیوفایی‌ها و خیانت‌های برخی از یاران‌اش با وجود آنکه بسیار سخت بود اما آن حضرت هیچ‌وقت ناشکیبایی نکردند و همواره شکر خدا را در قبال آن همه ناملایمات بجا می‌آوردند.

وی در ادامه گفت: آن حضرت راضی شدند که برای زنده نگاه داشتن هدف‌های خود زندگی دردناکی را تحمل کنند که مرگ از دردهای آن بسی کوچک‌تر بود ولی ایشان پذیرفته بودند که ابزاری برای خیر و صلاح دیگران باشند بدون آنکه کوچک‌ترین بهره‌ای نصیب‌شان شود.

حجت‌الاسلام طاهری در پایان سخنان خود گفت: کریم اهل بیت (ع) با صبر و پایداری دوراندیشانه توانستند زمینه را برای قیام برادرش مهیا سازند، با صلح ایشان ماهیت مزورانه حکومت شام معلوم گشت و در پرتو آن قیام جاویدان حسینی رخ داد.

پایان پیام/

کد خبر 379039

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha