دو شرط فقها برای استفاده روزه دار از نخ دندان

خبرگزاری شبستان: روزه دارانی که نیاز به استفاده زا نخ دندان در طول زمان روزه داری را دارند برای صحت روزه داری خود به این دو شرط توجه داشته باشند.

خبرگزاری شبستان: از جمله نگرانی هایی که ممکن است برای یک روزه دار در زمان روزه داری حادث شود ابتلای سهوی به مبطلات روزه است، یعنی روزه دار با علم و اشراف کلی به بندهای مبطلات روزه نتواند رعایت دقیقی از این موارد را داشته باشد.
فی المثل سرفصل مبطلات روزه داری، خوردن و آشامیدن است. روزه دار هم می داند که در زمان روزه داری از خوردن و آشامیدن باید احتراز کند اما مثلا ممکن است نداند یا سهوا از کنار این موضع بگذرد که بلعیدن و فرو دادن بخش هایی از غذا که لای دندان ها مانده اند می تواند روزه او را باطل کند.
اکثریت فقها و مراجع تقلید بر این حکم متفق القولند که اگر روزه دار از روی عمد، ذرات گیر کرده میان دندان ها را فرو ببرد، روزه اش باطل می شود.
از سوی دیگر توجه کنید که روزه داری و اطاعت از فرمان الهی هیچ منافاتی با رعایت بهداشت دهان و دندان و آراستگی ندارد، بنابراین فقها دید بازی نسبت به استفاده از نخ دندان در طول زمان روزه داری دارند. اگرچه بسیاری از روزه داران قبل از اذان صبح، مبادرت به مسواک زدن و استفاده از نخ دندان می کنند اما گاهی پیش می آید که روزه دار در طول روز متوجه باقی ماندن ذراتی از غذا لای دندان هایش می شود که ممکن است همین مسأله به ظاهر کوچک ذهن او را درگیر کند چون خارج کردن این ذرات گاهی فقط با استفاده از نخ دندان میسر می شود.
فقها و متخصصان امر البته در استفاده از نخ دندان بر چند نکته ظریف تکیه کرده اند که مراعات آن ها باعث می شود که خللی در صحت روزه داری یک روزه دار صورت نگیرد. اول آن که فقها و مراجع تقلید همواره به این اصل توجه داشته اند که فرو دادن و بلعیدن رطوبت داخلی بدن – آب دهان – هیچ اشکالی برای روزه دار ایجاد نمی کند اما هر گونه تماس و فرو دادن رطوبت خارجی – رطوبتی که منشأ آن در خارج از بدن روزه دار است – باعث باطل شدن روزه می شود بنابراین فقها با وجود این که اجازه استفاده از نخ دندان را به روزه داران داده اند اما شرط شان این است که تماس دهان و دندان روزه دار با هر بخش از نخی که استفاده می شود بیش از یک بار نباشد. علت این امر همان حساسیتی بود که شرح داده شد چون در صورتی که تماس دهان روزه دار با نخ دندان در یک موضع مشخص دو بار انجام شود در واقع روزه دار با رطوبت خارجی تماس می گیرد و در صورتی که این رطوبت نخ با آب دهان او آمیخته شود روزه روزه دار را باطل می کند.
اما شرط دیگر در این باره که در استفتائات مراجع عظام تقلید به آن اشاره شده این است که روزه دار بهتر است از نخ دندان های ساده – بدون اسانس و طعم – استفاده کند تا هیچ مزه ای با آب دهان او ترکیب نشود.
پایان پیام /

 

کد خبر 381770

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha