این ثواب های بزرگ فقط در  رمضان صید می شود

مستحبات بزرگ ماه رمضان گاه آن قدر ساده و بی تکلف است که روزه دار می تواند به آسانی بخش بزرگی از آن ها را به جا بیاورد و اندوخته قلبش را برای ماه های بعد از این سفره خاص بردارد.

خبرگزاری شبستان: نخستین و مهم ترین عمل مستحبی در ماه مبارک رمضان پس از ساعت های متمادی روزه داری، افطار یا همان گشودن روزه است. علما بر این باورند که مستحب است روزه دار بعد از به جا آوردن نماز افطار کند مگر آنکه ضعف بر او غلبه کرده باشد یا جمعى منتظر او باشند. اگرچه افطار کردن و سپس خواندن نماز خللی در روزه داری ایجاد نمی کند اما مستحب است که خواندن نماز پیش از افطار باشد.
اما مرتبه دیگر این که روزه دار با خوراکی پاک، حلال و طیب روزه اش را باز کند که در این جا نیز آنچه در عرف و سیره بر آن تکیه شده گشودن افطار با خرما است اما به جز خرما به شیر و آب گرم و حلوا نیز اشاره شده است.


اما از اعمال دیگر مستحبی که بسیار بر آن تکیه و تأکید شده، خواندن دعاهای وارده در این ماه شریف و گرانقدر است. از جمله مهم ترین این دعاها دعایی است که مولای متقیان و امیر مؤمنان بر سر سفره افطار و پیش از گشودن روزه می خوانده اند که با همه کوتاهی اش بسیار زیبا و بالابلند است. امیرمؤمنان در دعای کوتاه ِ"بسْمِ اللَّهِ اللَّهُمَّ لَکَ صُمْنَا وَ عَلَى رِزْقِکَ أَفْطَرْنَا فَتَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّکَ أَنْتَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ" متأثر از همان آموزه های وحیانی و سیره پیامبر (ص)، با نام خدا آغاز می کرده اند که برکت عالم است و بسیار کوتاه و مجمل اشاره به این می کرده اند که ما این روزه ها را برای رضای پروردگار می گیریم به خاطر اوست که امتناع می کنیم. آنگاه به افطار می رسیده اند که دوباره با خداوند پیوند می خورد چرا که روزه های ما با رزق و روزی و نعمات الهی است که گشوده می شود سرانجام هم از آستان الهی درخواست می کرده اند که این روزه را مقبول کند چرا که حداوند شنوا و آگاه است.
همچنان که در دعای امیر مؤمنان هم آمده بسیار مستحب است که روزه دار در همان لقمه اول خود افطار را با لفظ مبارک و متعالی بسم الله الرحمن الرحیم یا بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ یَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ اغْفِرْ لِی آغاز کند.


خواندن سوره مبارک قدر در وقت افطار بسیار توصیه شده است. دادن صدقه و افطاری به روزه داران اگرچه بسیار مختصر باشد از اعمال مستحبی در این ماه عزیز است.
همچنین از حضرت رسول صلى الله علیه و آله و سلم روایت شده است: کسى که روزه دارى را افطار دهد اجر عمل او مثل پاداش روزه داری خواهد بود.
علامه حلى از امام صادق علیه السلام نقل کرده که فرمود: هر مؤمنى که مؤمنى را لقمه‏اى در ماه رمضان اطعام کند حق تعالى براى او اجر کسى که سى بنده مؤمن آزاد کرده باشد قرار می دهد.
اما از جمله دعاهای دیگری که توصیه شده روزه داران در فرصت ماه مبارک رمضان که به سرعت از دست می رود بر خواندن آن مداومت داشته باشند این دعاست: اللَّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضَانَ الَّذِی أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرْآنَ وَ افْتَرَضْتَ عَلَى عِبَادِکَ فِیهِ الصِّیَامَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ ارْزُقْنِی حَجَّ بَیْتِکَ الْحَرَامِ فِی َعامِی هَذَا وَ فِی کُلِّ عَامٍ وَ اغْفِرْ لِی تِلْکَ الذُّنُوبَ الْعِظَامَ فَإِنَّهُ لا یَغْفِرُهَا غَیْرُکَ یَا رَحْمَانُ یَا عَلامُ .

شش گروهی که روزه نیستند اما مستحب است ...
برای شش گروه از کسانی هم که روزه نیستند مستحب است از ارتکاب به اعمالی که روزه را باطل می کند خودداری کنند. آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید در رساله عملیه خود نوشته اند: برای شش نفر مستحب است در ماه رمضان اگر چه روزه نیستند از کاری که روزه را باطل می کند خودداری نمایند :
اول : مسافری که در سفر کاری که روزه را باطل می کند انجام داده باشد و پیش از ظهر به وطنش یا بجائی که می خواهد ده روز بماند برسد .
دوم : مسافری که بعد از ظهر به وطنش یا بجائی که می خواهد ده روز در آنجا بماند برسد
سوم : مریضی که پیش از ظهر خوب شود و کاری که روزه را باطل می کند ، انجام داده باشد .
چهارم : مریضی که بعد از ظهر خوب شود .
پنجم : زنی که در بین روز از خون حیض یا نفاس پاک شود .
ششم : کافری که در روز ماه رمضان مسلمان شود .
پایان پیام/
 

کد خبر 382287

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha