تقوا و پرهیز از گناه تنها راه رسیدن به امنیت دل

آیت الله مظاهری با اشاره به اینکه ظالمان قابلیّت هدایت و بهره‌مندی از هدایت عنائیۀ خداوند را ندارند گفت: رعایت تقوا و پرهیز از گناه تنها راه رسیدن به امنیت دل است.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان، آیت الله مظاهری در جلسه درس اخلاق خود با موضوع راهکار برخورداری از امنیّت دل گفت: رسیدن به امنیّت دل، راهی جز رعایت تقوا و پرهیز از گناه ندارد. تلاش و کوشش و به کارگیری عقل و درایت، خوب است و حتماً باید داشته باشیم، اما آنچه مهم است، عنایت خداوند تبارک و تعالی است. کسی که صرفاً متکی به عقل و درایت خود باشد و لطف و عنایت پروردگار را ندیده بگیرند، ناگهان متوجه می‌شود که تدبیر او نتیجۀ عکس داده و اشتباهات بزرگی مرتکب شده است که تصور آن را نمی‌کرد.

آیت الله مظاهری افزود: لطف خداوند باید شامل حال انسان بشود و در بن بست‌ها او را نجات دهد. دست عنایت پروردگار در هنگام هجوم دشمن جنّی یا انسی، به فریاد انسان می‌رسد و دشمنان را عقب می‌راند.

 

این استاد اخلاق با اشاره به آیه "الم، ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ هُدىً لِلْمُتَّقِینَ‏" (سوره مبارکه بقره، آیات 1 و 2) گفت: این قرآن، شک و شبهه­ای ندارد و هدایت‌گر متقین است. یعنی اگر بخواهیم دست عنایت خداوند روی سرمان باشد که قرآن به آن می­­گوید: «هدایت عنائیه»، باید متقی باشیم. آن کسانی که در این باره شک دارند، امتحان کنند و ببینند آیا فرمایش قرآن کریم که به صورت مکرّر بیان شده است، درست است یا نه؟ کسانی که چشم و گوش و زبان خود را تحت کنترل ندارند و هر گناهی از آنان سر می‌زند، مدتی مواظب کردار و گفتار خود باشند و نتیجۀ آن را ببینند.

 

آیت الله مظاهری با اشاره به آیه إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِین و وضعیت ظالمان در هدایت الهی گفت: گناهکار به خودش ظلم می‌کند و ظالم از نظر قرآن، قابلیّت هدایت و بهره‌مندی از هدایت عنائیۀ خداوند را ندارد.

 

وی در پایان خطاب به جوانان گفت: اگر طالب زندگی بدون گره هستید، چاره­ای جز رعایت تقوا و اجتناب از گناه ندارید. نمی­شود که انسان رفیق خدا باشد و رابطه با خدایش محکم باشد، اما خداوند او را نجات ندهد. پروردگار متعال می­گوید: تو یک قدم بیا، من ده قدم می­آیم. اگر بنده رابطۀ خود را با خدا محکم کند، معلوم است که حق تعالی با فضل و لطف و عنایت خود، یک زندگی بسیار عالی و با نشاط و همراه با امنیّت دل برای او فراهم می‌کند

 

پایان پیام/

 

کد خبر 38207

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha