شایسته است نمایشگاه قرآن تبیین گر پیوند مسجد با قرآن شود

خبرگزاری شبستان: جعفری گفت: خوب است در کنار کارکردهای گسترده نمایشگاه بین المللی قرآن به موضوعات بنیادی دیگری نیز همچون تبیین پیوند مسجد و قرآن پرداخته شود.

محمدرضا جعفری، معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد با اشاره به کارکردهای نمایشگاه بین المللی قرآن در راستای جذب مخاطبین به سوی آموزه های کلام الهی و ترویج سبک زندگی اسلامی و دینی به خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت: نمایشگاه قرآن محلی برای کشف استعدادهای قرآنی و آشناکردن ذائقه‌های مختلف مردم با آموزه‌های کلام الهی است. نمایشگاه بین‌المللی قرآن محل جولان تمام فعالان عرصه قرآن کریم است که با بهره‌مندی از ابزارهای مختلف هنری این هدف را محقق می‌سازد.

 

وی با اشاره به پیشنهادی در خصوص کیفی سازی برنامه های نمایشگاه بین المللی قرآن افزود: از طرفی اگر نمایشگاه توأم با خلاقیت، نوآوری و ایده‌پردازی ‌باشد می‌تواند جذابیت بیشتری را برای کشاندن ذائقه‌های مختلف مردم به سوی قرآن کریم به همراه داشته باشد.


معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد تصریح کرد: البته علاقه وارتباط با قرآن در بین مردم ما امری فطری است و زمینه سازی برای تحکیم این پیوند یکی از دستاوردهای نمایشگاه بین‌المللی قرآن است.

 

همان‌طور که خداوند متعال می‌فرماید:ما انسان‌ها را با سلایق مختلف آفریده ایم بر همین اساس شیوه های مختلفی برای سوق‌دادن مردم و جذب آنها به سوی آیات الهی وجود دارد، یعنی بهره‌برداری از قرآن یک‌بعدی نیست و می‌توان با راهکارهای گوناگون قرآن را جذاب نشان داد.

 

وی افزود: یکی دیگر از کارکردهای نمایشگاه بین‌المللی قرآن معرفی آخرین دستاوردهای نهادها و فعالیت‌های سازمان‌های قرآنی است که خیلی از مردم از آنها مطلع نیستند.

 

جعفری با بیان این مطلب که خوب است نمایشگاه برای تبیین و تقویت پیوند مسجد و قرآن فعالیت داشته باشد، گفت: در کنار کارکردهای گسترده نمایشگاه بین المللی قرآن خوب است به موضوعات بنیادی دیگری نیز پرداخته شود، به عنوان مثال در نمایشگاه قرآن کمتر شاهد تبیین پیوند مسجد و قرآن هستیم، مسجد جای کلام وحی الهی و تفسیر و معرفی قرآن است.

 

 وی عنوان کرد: نمایشگاه قرآن می‌تواند جایگاه مسجد و قرآن را پر رنگ کرده و رابطه این دو را تبیین کند.

 

جعفری با بیان این مطلب که باید قرآن و عترت را توأمان دید، گفت: یکی دیگر از بحث‌هایی که می‌تواند فعالیت نمایشگاه قرآن را جذاب‌تر کند معرفی کتب و آموزه های مفسران حقیقی قرآن یعنی ائمه اطهار (ع) است. همان‌طور که می‌دانید قرآن و اهل بیت (ع) در کنار هم معنا پیدا می‌کنند و این دو بال هستند که موجب می‌شود انسان را به سعادت برسانند.

 

وی عنوان کرد: اکنون که دشمنان انقلاب اسلامی و متحجرین تلاش می‌کنند بین قرآن و اهل بیت(ع) فاصله بیندازند ضروری است که این موضوع به خوبی تبیین شود و نمایشگاه قرآن می‌تواند از ظرفیت خود برای معرفی قرآن در کنار آموزه‌های اهل بیت (ع) استفاده کنند.

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد با بیان این مطلب که باید فراتر از ذائقه سنجی، ذائقه سازی است کرد، گفت: نمایشگاه بین‌المللی قرآن باید در راستای اهداف بلندمدت خود در میان مردم ذائقه‌سازی کند، اینکه بر اساس ذائقه‌های موجود برنامه‌ریزی کنیم پیشرفت نیست باید با خلاقیت، هنرنمایی ذائقه‌سازی در بین مردم کرد و آنها را به سوی قرآن جذب نمود.


وی با اشاره به ظرفیت نمایشگاه قرآن برای بررسی و تحقق مطالبات رهبری در زمینه های قرآنی تصریح کرد: همان‌طور که می‌دانید مقام معظم رهبری مطالباتی در زمینه قرآن و عترت دارند، نمایشگاه بین‌المللی قرآن فرصتی دارد تا این مباحث را به خوبی تبیین کند. یکی از منویات مقام معظم رهبری شعار سال است و همان‌طور که امسال سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی است خوب است نمایشگاه قرآن به صورت ویژه و خاص به این موضوع بپردازد و آن را توسعه دهد.


وی افزود: در راستای رشد برنامه های نمایشگاه قرآن، باید به موسسات، مراکز و سازمان‌هایی اجازه حضور داد که فعالیت‌شان توأم با خلاقیت باشد زیرا نهادهایی که با یک روند یکنواخت هرساله حضور پیدا می‌کنند نمی‌توانند موجب رشد در این زمینه شوند.

 

جعفری با بیان این مطلب که باید در بعد بین المللی دستاوردهای نمایشگاه را صادر کنیم، خاطرنشان کرد: نمایشگاه قرآن باید به اقتضای زمان در عرصه بین‌المللی ورود کرده و دستاوردهای خود را به تمام کشورهای جهان اسلام صادر کند، این نمایشگاه می‌تواند با بهره‌مندی از صاحب‌نظران فراتر از ایام برگزاری یک دبیرخانه دایمی تشکیل داده و در تمام ایام سال برای برپایی نمایشگاهی بهتر و در ابعاد گسترده تر برنامه‌ریزی کند البته تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته همچون که هرساله عصاره نمایشگاه بین‌المللی قرآن در استان‌های کشور به اجرا گذاشته می‌شود.


پایان پیام/
 

کد خبر 382241

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha