تخریب آثار هنری صفوی توسط داعش نشان از ضدیت آنها با فرهنگ اردبیل است

خبرگزاری شبستان: نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی، گفت: نابود کردن مظاهر هنری و دینی دوره صفویه در عراق توسط داعش نشان از ضدیت این گروهک با فرهنگ اردبیل است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اردبیل، منصور حقیقت پور، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی، صبح امروز (16 مردادماه) در جمع اهالی بسیج هنرمندان و اصحاب رسانه در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، اظهار کرد: بر اساس مدارک به دست آمده از گروهک داعش، دستورالعملی برای نابودی مظاهر اسلامی دوره صفوی صادر کرده اند و تمام آثار گچ کاری، مناره، منبت کاری و سایر آثار هنری که مربوط به دوره صفوی هست توسط این گروهک تخریب می شود.


وی، با اشاره به اینکه مگر هنر صفوی چقدر ارزشمند است که گروهک داعش از آن خوف دارد؟، تصریح کرد: تکفیری ها داعش جز قتل عام مردم عراق و سوریه تخریب آثار هنری دوره صفوی را در دستور کار خود دارد و نابود کردن مظاهر هنری و دینی دوره صفویه در عراق توسط داعش نشان از ضدیت این گروهک با فرهنگ اردبیل است.


حقیقت پور، با بیان این مطلب که هنرمندان بسیجی مراقب این اقدامات تخریبی باشند و در بازیابی این آثار تلاش مضاعف کنند، خاصر نشان کرد: بعد از 500 سال از تشکیل حکومت صفوی در ایران اکنون دشمنان بشریت و اسلام و حتی دیانت تلاش دارند تا آثار هنری دوره صفوی که یکی از افتخارات بنیان گذاری حکومت تشیع در جهان است را نابود کنند.


نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، از هنرمندان استان اردبیل خواست تا مکتب هنری حکومت صفوی را به جهان معرفی کنند و گفت: آثار جاودانه این دوران با ماندگار شود و رسالت این کار بر عهده هنرمندان استان اردبیل است تا با همکاری حوزه هنر و بسیج هنرمندان به عنوان اولویت کاری باشد.


نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه مبانی هنری دوران صفوی باید به صورت آکادمیک تدریس شود، گفت: کار شما هنرمندان است که مبانی فکری و نظری هنر دوران صفوی را استخراج کنید و در آموزش این هنر به نسل های آینده همت ویژه ای داشته باشید.


این مقام مسئول، با بیان این مطلب که خطوط اصلی هنرنمایی که در تمام آثار دوران صفوی دیده می شود بازتولید شود، یادآور شد: مباحث فرهنگی زیادی در محتوای سینمای اردبیل پیشنهاد شده است که هنرمندان به صورت تخصصی وارد این عرصه شود و همچون دیگر استان ها به صورت حرفه ای در زمینه های انتخابی فعالیت شود.


وی، از نقشه دشمنان برای تغییرهویت در نسل جوان از طریق ماهواره ها، کتاب ها و سریال های مختلف به عنوان حربه مردم فریب یاد و تصریح کرد: همچنان در جامعه دیده می شود دیدگاه نسل حاضر با نسل اول انقلاب و دفاع مقدس متفاوت است و تغییر هویت دشمنان به عنوان تهدید امنیت ملی به حساب می آید.


حقیقت پور، در پایان سخنان خود، از پیشنهادات مختلف برای برگزاری هفته استان اردبیل به استانداری خبر داد و یادآور شد: نظام ارزشیابی مناسبی در فرهنگ، اقتصاد، اجتماع و سیاست استان وجود ندارد و نگاه سیستمی به فرهنگ در استان یکی از آفت های عقب ماندگی است که باید برای حل این مشکلات راهکار مهندسی فرهنگی مناسبی طراحی و اجرا شود.

 

در این مراسم، برخی از هنرمندان دغدغه های خود را با نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در میان گذاشتند و در پایان از خبرنگاران سایت‌های خبری و خبرگزاری‌ها و مطبوعات محلی مختلف به خاطر پوشش اخبار و فعالیت‌های سازمان بسیج هنرمندان در طول سال گذشته به مناسبت روز خبرنگار با اهدا لوح و هدیه تقدیر شد.
 

پایان پیام/

کد خبر 391377

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha