زکات در حقیقت امر به معروف عملی است

خبرگزاری شبستان: رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه چه معروفی بالاتر و بهتر از زکات گفت: امر به معروف عملی در حقیقت زکات است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از یزد حجت الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور امروز (5 شهریور) در اولین همایش شوراهای زکات استان یزد که در محل فرهگسرای غدیر برگزار شد با بیان اینکه بحث زکات ابعاد مختلفی دارد گفت: این حکم و فریضه الهی را می توان از جنبه های مختلف مورد بحث و بررسی قرار داد.

 

وی با بیان اینکه در اینگونه جلسات باید به بحث ساماندهی مساله زکات پرداخت افزود: تاکنون هشت جلسه با این موضوع در کشور برگزار شده است.

 

تقوی با اشاره به ویژگی های برجسته استان یزد در اینگونه مسائل و زمینه ها گفت: استان یزد در زمینه های مختلفی چون انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و... در کشور پیشرو و پیشگام بوده است.

 

وی با بیان اینکه برگزاری اینگونه جلسات تحرکی را در کشور در زمینه زکات ایجاد کرده است اظهار داشت: برای زکات باید مراسم هایی با تبلیغات گسترده برگزار شود تا به دنبال آن در جامعه فرهنگسازی صورت گیرد.

 

تقوی افزود: توصیه شده است تا برخی از اعمال عبادی در آشکارا انجام شود چرا که اینگونه اعمال فلسفه ای را به دنبال دارد که می تواند در جامعه بسیاراثرگذار باشد.

 

وی با بیان اینکه انجام آشکارا اعمال زمینه لازم را برای تبدیل شدن آن عمل به شعائر در جامعه فراهم می کند گفت: برخی از فرهنگ عمومی اسلام در جامعه از طریق شعائر بازسازی و تقویت می شود.

 

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور افزود: مراسم برداشت و جمع آوری زکات را باید با تشریفات تبلیغاتی انجام دهیم چراکه هم تشویق مردم است و هم نوعی فرهنگسازی در جامعه می باشد.

 

وی با بیان اینکه امروز بحث زکات در کشور ساماندهی و سازماندهی شده است گفت: هر مقوله فرهنگی که خواسته باشیم در جامعه فراگیر شود و به فرهنگ تبدیل شود به سه مقوله قانون، ساختار سازی و نیروی انسانی مناسب نیازمند است.

 

تقوی افزود: زکات یک مقوله الهی، معرفتی و فرهنگی در جامعه است و به دنبال آن هستیم تا مقوله زکات را در سبد زندگی مردم قرار دهیم.

 

وی گفت: برای عملیاتی کردن زکات در جامعه نیازمندیم قانون هستیم که این قانون توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و به تنفیذ مقام معظم رهبری رسیده است و اکنون باید تنها این قانون را عملیاتی کنیم.

 

تقوی افزود: در بحث ساختار نیز شورای عالی زکات کشور و به تبع آن شورای زکات در استان ها و شهرستان ها دیده شده است که این مجموعه سیاستگذاری برنامه ها و فعالیت ها را بر عهده دارد.

 

وی با بیان اینکه یکی از آفت های نظام اداری و تشکیلاتی وجود نهادهای زیاد با هزینه های بالا در کشور است گفت: در این راستا شورای زکات کشور را در بدنه کمیته امداد امام خمینی (ره) به عنوان یک نهاد انقلابی، با نیروهای مخلص و متعهد و آشنا با مسائل و مشکلات محرومان و نیازمندان راه اندازی کرده ایم.

 

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور افزود: مسئله زکات مانند نماز جمعه یک امر ولایی است و به همین دلیل مسولیت شوراهای زکات در استان ها بر عهده نماینده ولی فقیه در استان قرار داده شده است.

 

وی با بیان اینکه ساختارسازی در این بحث به خوبی صورت گرفته است تصریح کرد: دلیل استفاده از رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در شورای زکات استفاده از ظرفیت ائمه جمعه در انجام صحیح این امر ولایی است.

 

تقوی افزود: زکات حکم الهی است و باید بدانیم که داریم یک حکم الهی را اجرا میکنیم و این یک افتخار برای ما است که یک حکم الهی را عملیاتی می کنیم.

 

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه چه معروفی بالاتر و بهتر از زکات گفت: امر به معروف عملی در حقیقت زکات است.

 

وی افزود: دو وظیفه اصلی که بر دوش ائمه جمعه گذاشته شده است یکی اقامه نماز و دیگری پیگیری بحث زکات در استان ها می باشد که هر دو امری ولایی است.

 

تقوی تصریح کرد: زکات از اموال ولی فقیه است و هر کسی در این زمینه فعالیت کند در زمینه اجرای حکم الهی فعالیت کرده است.

 

وی با بیان اینکه هر شی زکاتی دارد و باید زکات آن را پرداخت گفت: برای نمونه زکات زیبایی عفاف، قدرت احسان، بدن روزه است و این ها تنها بخشی از روایات است.

 

تقوی با اشاره به آمادگی مردم و ظرفیت بالای زکات در کشور اظهار داشت: اگر در این زمینه با تمام نیرو وارد شویم می توانیم تا یک هزار میلیارد زکات در کشور جمع آوری کینم.

 

وی بر توزیع عادلانه زکات در تاکید کرد و افزود: زکات باید به گونه ای توزیع شود که ملموس باشد تا مردم اثرات آن را در جامعه ببینند.

 

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه باید مسئله زکات به یک فرهنگ در کشور تبدیل شود گفت: باید گفتمان زکات را در کشور ایجاد کنیم تا زکات به یک ارزش و فرهنگ در جامعه تبدیل شود.

 

پایان پیام/

 

 

 

 

 

کد خبر 397198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha