افتتاح و کلنگ زنی 242طرح در کهگیلویه و بویراحمد

خبرگزاری شبستان: استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: 242 طرح عمرانی و اقتصادی با اعتبار یک هزار و 50 میلیارد ریال به مناسبت هفته دولت در این استان افتتاح و کلنگ زنی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، سید موسی خادمی، استاندار کهگیلویه وبویراحمد عصر امروز (8شهریور) در نشست شورای اداری که در محل دفترآیت الله سیدشرف الدین ملک حسینی، نماینده ولی فقیه در کهگیلویه وبویراحمد و نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری برگزار شد، گفت: 149پروژه با اعتباری افزون بر 890 میلیارد ریال افتتاح و 64 پروژه با اعتبار حدود 167 میلیارد ریال کلنگ زنی شد.

خادمی افزود: در همین ایام 29 طرح اقتصادی با سرمایه گذاری بخش خصوصی و با اعتبار 75 میلیارد ریال و اشتغال زایی 197نفر در نقاط مختلف این استان به بهره برداری رسید.

وی بیان داشت: رویکرد اصلی در زمینه طرح های افتتاحی در هفته دولت امسال بر خلاف رویه سال های گذشته این بود که هر طرح عمرانی باید قابلیت بهره برداری نهایی و استفاده مناسب برای مردم را داشته باشد.

مسئول ارشد اجرایی در کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تعداد طرح های عمرانی معرفی شده برای افتتاح به طور قطع بیش از این میزان بود؛ ولی با توجه به این رویکرد و تشکیل کمیته فنی ویژه بسیاری از پروژه هایی که قابلیت بهره برداری را نداشتند و هنوز با کمبودها و نواقصاتی همراه بودند از فهرست افتتاحیه ها حذف شد.

خادمی با بیان این که هم اکنون بیش از 28 هزار نفر در بخش دولتی و دستگاه های اجرایی این استان مشغول هستند، یادآور شد: بیش از 800 میلیارد ریال بودجه هزینه ای برای این تعداد کارمند در استان است.

وی با اشاره به ترکیب تحصیلی این افراد نیز، گفت: حدود 1.3درصد دکترا، 5.7 فوق لیسانس،  43.3لیسانس، 23 درصد فوق دیپلم، 17.8 دیپلم و مابقی زیر دیپلم هستند.

رئیس شورای اداری کهگیلویه و بویراحمد با تشریح برخی شاخص های کمی و برنامه ریزی چهارساله توسعه استان نیز، گفت: هدف گذاری اساسی در زمینه تدوین این برنامه راهبردی مبتنی بر واقعیت ها، ظرفیت ها ونیز محدودیت ها در حوزه های مختلف بوده است.

وی با بیان این که برنامه ریزی جامع و اصولی در جهت پیشرفت و بهبود امور و نیز تحلیل وضع موجود و پیش بینی وضعیت آینده، مستلزم وجود اطلاعات دقیق، به هنگام و یا به تعبیردیگر، سیمای شفاف از عملکرد بخش های مختلف است، افزود: اجرای مناسب این راهبرد مسیر توسعه استان را در ابعاد مختلف هموار خواهد کرد.

خادمی تاکید کرد: تدوین این سند راهبردی به ویژه برای استانی همچون کهگیلویه و بویراحمد که برغم برخورداری از مواهب الهی و منابع مختلف همچون نفت و گاز، شرایط اقلیمی منحصربه فرد و جاذبه های متنوع گردشگری، وفور منابع آب و به طور کلی استعدادهای فراوان در زمینه های مختلف، به دلایلی از جمله محرومیت های تاریخی متأثر از نوع نگاه رژیم منحوس پهلوی به این بخش از میهن اسلامی، نتوانسته است همپای دیگر مناطق کشور مسیر توسعه و پیشرفت را بپیماید، ضرورتی اجتناب ناپذیرمحسوب می شود.

وی از اجرای طرح 10+20 به عنوان یکی از راهکارها و برنامه ها برای ارتقای شاخص های توسعه ای این استان اشاره کرد و گفت: در قالب این طرح 30 طرح مهم عمرانی و اقتصادی شناسایی و تسریع در روند اجرا و بهره داری از آنها در اولویت قرار گرفته است.

استاندارکهگیلویه و بویراحمد، احداث سد تنگ سرخ یاسوج را یکی از مهم ترین این طرح های عمرانی دانست و افزود: با بهره برداری از این پروژه مهم آب آشامیدنی یاسوج و حومه و بیش از پنج هزار هکتار از اراضی و دشت های وسیع بویراحمد تامین خواهد شد.

خادمی، احداث سد تنگ سیو در باشت و بهره مندی بیش از 12 هزار هکتار از اراضی این دو شهرستان از نعمت آب کشاورزی، آبرسانی به دهدشت غربی، چهار بانده کردن یاسوج - سمیرم، یاسوج - شیراز، یاسوج - سی سخت و محور گچساران - باشت و بهبهان را جزو 20 طرح مهم و اولویت دار عمرانی در این استان اعلام کرد.

وی ابراز داشت: جاده ملی پاتاوه - دهدشت، بیمارستان های 200 تختخوابی یاسوج و 100 تختخوابی باشت، آبرسانی به شهر لیکک از طریق سد کوثر با اعتباری افزون بر 100 میلیارد تومان و ورزشگاه 15 هزار نفری یاسوج نیز از سایر طرح های مهم این استان در قالب اجرای طرح 10+20 است.

خادمی، توسعه باند فرودگاه یاسوج را یکی از راهبردی ترین زیرساخت توسعه ای و از طرح های اولویت دار این استان اعلام کرد و یادآور شد: اکنون این کار با موانع و مشکلات فراوانی از جمله زندان یاسوج و ارتفاع بلند در حاشیه باند مواجه است.

وی، راه آهن یاسوج و برخی از طرح های مربوط به حوزه عمران شهری را از 20 طرح مهم عمرانی این استان عنوان کرد و افزود: تلاش برای ایجاد منابع مالی جدید برای شتاب بخشی در روند اجرای این طرح ها در دستور کار مسئولان اجرایی و متولیان امور اقتصادی است.

استاندارکهگیلویه و بویراحمد به شناسایی 10 پروژه شاخص و ویژه اقتصادی برای سامان بخشیدن و بهبود وضعیت توسعه ای این استان اشاره کرد و افزود: طرح پتروشیمی گچساران با پیشرفت فیزیکی حدود 30 درصد و پتروشیمی دهدشت از جمله این طرح های اولویت دار است.

خادمی، فسفات چرام، طرح منطقه ویژه اقتصادی نفت و گاز در گچساران، سیمان مارگون و مجتمع فولادی دنا در منطقه سقاوه را از دیگر طرح های اولویت دار و ویژه اقتصادی برای رونق بخشیدن و توسعه زیرساخت ها در کهگیلویه و بویراحمد برشمرد.

وی با اشاره به حضور دو وزیرارتباطات و راه و شهرسازی در هفته دولت امسال دراستان و تصمیم های خوبی که به لحاظ زیرساختی در این دو حوزه صورت گرفت، افزود: اقداماتی که در زمینه فناوری اطلاعات و زیرساخت های مخابراتی انجام شد وضعیت حوزه آی تی را تا حد قابل ملاحظه ای متحول خواهد کرد.

خادمی افزود: اتصال بیش از 91 روستای کهگیلویه وبویراحمد به شبکه اینترنت پرسرعت و 68 روستا به بستر ارتباطی کشور از مهمترین اقدامات در این حوزه بود.

وی نصب و راه اندازی شبکه اینترنت - وای فای-  برای نخستین بار در بیش از 150روستای استان و افزایش تعداد سایت های مخابراتی و راه اندازی تکنولوژی های جدید و پیشرفته در نقاط کور و فاقد آنتن دهی مناسب به ویژه در جاده های ارتباطی و مناطق کوهستانی را نیز از سایر تصمیم ها و دستاوردهای ارزشمند سفر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به استان اعلام کرد.

خادمی با اشاره به برخی دستاوردهای سفر وزیر راه و شهرسازی به استان در هفته دولت امسال، گفت: بررسی و تعیین تکلیف وضعیت مسکن مهر شهرهای مختلف استان در نشست هفته آینده با وزیر و مسئولان این وزارتخانه یکی از اقدامات مهم این سفر بوده است.

وی ابراز داشت: قول مساعد وزیر راه و شهرسازی مبنی بر توقف نکردن پروژه های بزرگ راهسازی و زیربنایی در این استان و کمک برای تامین اعتبارات لازم این طرح ها از دیگر کارهای ارزشمند سفر عباس آخوندی وزیر راه به این استان بود.

استاندارکهگیلویه و بویراحمد با اشاره به بازدید وزیر راه و شهرسازی از برخی طرح های عمرانی بزرگ در این حوزه از جمله طرح چهارخطه کردن یاسوج- سمیرم و یاسوج - شیراز، افزود: با قول مساعد وزیر، اعتبارات سال جاری این پروژه امسال افزایش خواهد یافت و با توجه به تصمیم این وزارتخانه سعی خواهد شد با تخصیص کل میزان اعتبار مورد نیاز این طرح در بودجه سال آینده تا پایان سال 95 و یا حداکثر 96شاهد بهره برداری از این پروژه مهم باشیم.

خادمی یادآور شد: ساماندهی و تعیین تکلیف پیمانکاران طلبکار در استان نیزاز مهم ترین تصمیمات جدی از سوی وزیر راه و شهرسازی در این استان بوده است.

وی گفت: براساس اعلام وزیر راه و شهرسازی و هماهنگی دولت ونیز معاونت راهبردی ریاست جمهوری تخصیص اعتبارات مورد نیاز پروژه های عمرانی در سال جاری باید تنها برای اجرای خود طرح ها هزینه و قرار است پرداخت مطالبات پیمانکاران نیز از محل ها و روش های دیگر تامین شود.

مسئول ارشد اجرایی در کهگیلویه و بویراحمد، جاده ارتباطی پاتاوه - دهدشت را نیز یکی از طرح های بزرگ راهسازی در استان و از طرح های مورد بازدید وزیر راه دانست و گفت: میزان کل اعتبار مورد نیاز این طرح افزون بر 210 میلیارد تومان برآورد شده که وزیر نیز در این راستا اعلام همکاری کردند و بر شتاب بخشی این پروژه بزرگ راهسازی تاکید داشتند.

وی از تخصیص مبلغ 5 میلیارد تومان به این پروژه در بودجه سال جاری خبر داد و افزود: تکمیل و بهره برداری این جاده ارتباطی برای سال آینده یکی از برنامه ها و اولویت های کاری وزارت راه و شهرسازی است.

خادمی با مثبت ارزیابی کردن روند اجرای طرح بیمارستان 200 تختخوابی یاسوج در بازدید سفروزیر راه و شهرسازی، گفت: امسال حدود 35 میلیارد ریال به این پروژه اختصاص یافته است و با قول مساعد وزیر قرار است از محل های دیگر میزان اعتبار مورد نیاز این طرح و نیز مطالبات پیمانکارتامین شود.

وی، اجرای طرح تطویل باند فرودگاه یاسوج و افزایش میزان سفرها در این فرودگاه را یکی از مهمترین دستاورد سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به دانست دانست و گفت: قرار است مناقصه این طرح بزودی آغاز شود و اعتبار مورد نیاز برای آن که حدود 100 میلیارد ریال می باشد از طریق استان و وزارت راه و شهرسازی تامین شود.

خادمی، بهسازی و آسفالت راه های روستایی در این استان را نیز از دیگر دستاوردهای مهم سفر آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید به این استان اعلام کرد.

وی، ساماندهی و تجهیز حوزه راهداری در استان به عنوان یکی از دغدغه ها و معضلات اساسی در اداره کل راه و شهرسازی، بهسازی و روکش آسفالت راه های اصلی و فرعی و نیز تامین اعتبار مورد نیاز برای شتاب بخشی فاز دوم جاده ارتباطی باشت - گچساران- بهبهان را نیز از دستاوردها، تصمیم ها و اولویت های کاری وزیرراه و شهرسازی در سفر به استان برشمرد.

 

پایان پیام/

 

 

کد خبر 397832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha