برگزاری نهمین جشنواره قرآنی"مدهامتان" در کهگیلویه و بویراحمد

خبرگزاری شبستان: مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد از برگزاری نهمین جشنواره قرآنی "مدهامتان" ویژه اعضای کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان خبر داد.

حجت الاسلام رضا قاسمی، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد به خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج، گفت: دبیرخانه دائمی جشنواره بزرگ جوانان مساجد کشور به منظور غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نیز استفاده از ابزارهای فرهنگی و هنری در جهت جذب بیشتر و بهتر آنان به مساجد نهمین جشنواره بزرگ قرآن با عنوان"مدهامتان" را برگزار می کند.

وی افزود: این جشنواره به همت ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور و با مشارکت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شبکه قرآن و معارف سیما، رادیو قرآن، استانداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد و دبیرخانه کانون های مساجد استان خوزستان برگزار می شود.

قاسمی بیان داشت: جشنواره قرآنی از پرشورترین و وزین ترین جشنواره هایی است که توسط دبیرخانه دائمی جشنواره بزرگ جوانان برگزار می شود.

این مسئول فرهنگی و هنری در ادامه به اهداف برگزاری این جشنواره اشاره و شناسایی و ارتقاء سطح اطلاعات عمومی و تخصصی جوانان علاقمند به معارف قرآنی، حضور پرنشاط تر اعضای کانون ها در فعالیت های قرآنی ملی و بین المللی و کشف و شناسایی استعدادهای برتر قرآنی فعال کانون های فرهنگی مساجد کشور در قالب ایجاد رقابت سالم را از اهداف برگزاری این جشنواره عنوان کرد.

قاسمی ترغیب و تشویق مدیران کانون ها به کشف استعدادهای محلی و منطقه ای فعال در امور قرآنی، آشنایی بیشتر مردم و مسئولان با استعدادها و ظرفیت قرآنی موجود در کانون های فرهنگی و کشف و شناسایی استعدادهای موجود در امر تفسیر قرآن بین ائمه جماعات مساجد را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره قرآنی برشمرد.

وی با بیان این که این جشنواره قرآنی در هفت رشته برگزار می شود، خاطرنشان کرد: رشته های قرائت، حفظ، اذان، ترتیل، مفاهیم قرآن و نهج البلاغه، تصحیح قرائت حمد و سوره و اذکار نماز از جمله این رشته هاست.

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: مرحله کشوری جشنواره قرآن در رشته های قرائت، حفظ، اذان، ترتیل و تفسیر و فقط در رده سنی بالای 16 سال برگزار می شود.

قاسمی ادامه داد: رشته تفسیر نیز فقط ویژه امامان جماعت مساجد بوده و در دو مرحله استانی و کشوری برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: مرحله کشوری این جشنواره در پنج رشته قرائت، ترتیل، اذان و تفسیر و حفظ  و برای رده سنی بالای 16 سال برگزار می شود و رشته حفظ هم شامل حفظ جزء های 10، 20 و کل می شود. برگزاری مرحله استانی در رده سنی زیر 16 سال فقط در رشته حفظ (یک، سه و پنج جزء) اجباری است اما برگزاری آن در سایر رشته ها (در بخش خواهران و در رده سنی زیر 16 سال) اختیاری است و دبیرخانه های استانی می توانند بر اساس میزان شرکت کنندگان، منابع استانی، تعداد مخاطبان نسبت به برگزاری آن اقدام کنند.

این مسئول فرهنگی و هنری به تغییرات ایجاد شده در رشته تفسیر ویژه ائمه جماعات اشاره کرد و گفت: رشته تفسیر در این دوره نسبت به دوره های قبل تخصصی تر و با کیفیت بهتر و در بازه زمانی بیشتری برگزار می شود که در این زمینه برای ائمه جماعات اطلاع رسانی شده است.

وی با اشاره به این که تفسیر همراه ستاد عالی کانون های مساجد کشور به عنوان مرجع تفسیر در نظر گرفته شده است، ادامه داد: مرحله ابتدایی و بخش مکتوب رشته تفسیر 23 آبان به صورت سراسری در کل کشور برگزار می شود و 30 آبان هم رشته مفاهیم قرآن و نهج البلاغه به صورت سراسری و با طراحی سوالات از مرکز برگزار می شود.

قاسمی با اشاره به این که رشته تفسیر در دو مرحله استانی و کشوری برگزار می‌ شود، خاطر نشان کرد: مرحله استانی این مرحله در دو بخش آزمون کتبی از جزء نهم تا جزء دوازدهم قرآن (کتاب تفسیر همراه چاپ شده توسط ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور) و جلد اول قاموس قرآن بخش واژگان در رشته تفسیر مورد پرسش قرار می گیرد؛ ضمن این که مرحله کشوری این بخش فقط به صورت شفاهی (شیوه بیان تفسیر) برگزار می شود و جزء سیزدهم و چهاردهم برای رقابت در مرحله کشوری به 4 جزء قبلی اضافه می شود.

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه و بو.یراحمد به دیگر ویژگی های نهمین دوره جشنواره قرآنی "مدهامتان" اشاره و تصریح کرد: بنای دبیرخانه دائمی جشنواره جوانان مساجد کشور بر این اساس است که شرکت کنندگان در جشنواره، حتما باید ثبت نام اینترنتی داشته باشند و از طریق مراجعه به سایت فرم مربوط به جشنواره مدهامتان را تکمیل کنند.

وی با بیان این که مرحله استانی این جشنواره 30 مهرماه در شهرستان گچساران برگزار می شود، افزود: استان خوزستان میزبان مرحله کشوری مسابقات قرآنی "مدهامتان" است.

قاسمی گفت: علاقمندان به شرکت در این جشنواره بزرگ قرآنی باید با مراجعه به سایت www.javananemasajed.ir ثبت نام کنند.

پایان پیام/

کد خبر 399962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha