توانمندی های بکر گردشگری کردستان در سایه تور همسایه مغفول ماند

خبرگزاری شبستان: همزمان با مراسم روز جهانی گردشگری و ذکر این نکته که کردستان قابلیت تبدیل شدن به قطب گردشگری را دارد، تور مسافرتی کشور ترکیه به شرکت کنندگان اهدا شد و توانمندهای گردشگری کردستان مغفول ماند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سنندج، همزمان با روز جهانی گردشگری و برای پاسداشت این روز، شنبه شب (5 مهر) همایشی در عمارت آصف‌دیوان (خانه کرد سنندج) با حضور مسئولان ادارات مختلف استان و جمعی از خانواده‌های کارکنان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و مؤسسات گردشگری و انجمن‌های صنایع دستی با تاخیر نیم ساعته برگزار شد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان، در این مراسم، گفت: صنعت گردشگری یکی از پردرآمدترین و پررونق‌ترین صنایع در سطح جهان است.

 

رسول اشتودان، افزود: استان کردستان به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی، مناطق بکر طبیعی، آیین و سنن و فرهنگ غنی مردمانش و بافت فرهنگی و تاریخی شهرها و روستا در این خطه از میهن اسلامی قابلیت تبدیل‌شدن به یکی از قطب‌های اصلی گردشگری کشور را داراست.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان، تصریح کرد: توجه به توسعه توریسم طبیعی، توریسم پزشکی و توریسم فرهنگی با گستره کشورهای همسایه با مدیریت صحیح، بازاریابی کارآمد و آموزش و تبلیغات گسترده از جمله اولویت‌هایی است که این اداره کل با کمک بخش خصوص دنبال می‌کند.

 

اشتودان، خاطر نشان کرد: وجود بازارچه‌های مرزی در شهرستان‌های مرزی استان ظرفیت بزرگی را برای حضور گردشگران به استان فراهم کرده‌ که امیدواریم با فراهم‌شدن زیرساخت‌های لازم برای مسافران در نقاط مختلف استان شاهد حضور هرچه بیشتر گردشگران و درآمدزایی هرچه بیشتر برای استان باشیم.

 

عبدالحمید حمیدی، رئیس جامعه هتل‌داران استان کردستان نیز در این همایش، گفت: در حال حاضر 26 هتل و 24 مهمانپذیر با ظرفیت روزانه 2 هزار و 500 تخت به مسافران و گردشگران در سطح استان خدمات ارائه می‌کنند.

 

وی، افزود: متأسفانه علی‌رغم اینکه از لحاظ آثار تاریخی و اکوتوریسم در سطح جهانی جزو 10 کشور برتر هستیم، تاکنون توجه ویژه‌ای به این مهم نشده است و به تبع آن در استان‌های مختلف کشور نیز این ضعف بیشتر احساس می‌شود.

 

حمیدی، خاطر نشان کرد: توسعه گردشگری روستایی یکی از شاخه‌های مهم صنعت گردشگری در سطح جهان است که زمینه شکوفایی این صنعت را در کشورهای مختلف فراهم کرده است و انتظار می‌رود در سطح استان کردستان نیز این مهم با توجه ویژه مسئولان و متولیان امر گسترش یابد.

 

وی، ابراز کرد: متأسفانه در صدور مجوز و پروانه‌های هتلداری در استان با ناهماهنگی‌ها و مشکلاتی مواجه هستیم که انتظار می‌رود تسهیلات لازم در این خصوص در اختیار سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی قرار گیرد.

 

محمد درخشانی، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان کردستان نیز دیگر سخنران این همایش بود که به جایگاه ویژه صنعت گردشگری در اقتصاد جهانی اشاره کرد و خواستار توجه ویژه مسئولان استان برای استفاده از ظرفیت‌های این حوزه برای توسعه استان شد.

 

وی، افزود: آموزش پرسنل، برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های گردشگری، توسعه زیرساخت‌های گردشگری همچون راه‌های مناسب ارتباطی و مراکز اقامتی در کنار برنامه‌ریزی منسجم و تدوین چشم‌انداز توسعه گردشگری در استان از جمله نیازهایی است که باید مورد توجه ویژه مسئولان و متولیان امر قرار گیرد.

 

عبدالمحمد زاهدی، استاندار کردستان نیز پس از 2 ساعت تأخیر در این همایش حاضر شد و  گفت: توسعه صنعت گردشگری نیازمند عزمی همگانی است و تنها چیزی که نیاز ندارند سخنرانی است.

 

وی، افزود: همه ما باید با با مشارکتی همگانی و عزم ملی و حرکتی جهادی زمینه‌های لازم برای توسعه صنعت گردشگری و هدایت این صنعت به سوی آینده‌ای روشن را فراهم کنیم.

 

هر چند این برنامه 3 ساعته با حضور و تحمل مردمی همراه بود از جمله موارد قابل تامل آن اهدای جوایزی از جمله تور مسافرتی کشور ترکیه به شرکت کنندگان بود.

 

توسعه صنعت گردشگری در ایران چند سالی است مورد توجه و تاکید مسئولان است که ضرورت توجه به آن در همایش ها و جلسات متعدد برای توسعه کشور مورد توجه بوده و هست.

 

مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، همواره در جلسات و برنامه‌های مختلف بر گسترش صنعت گردشگری در استان و فراهم‌کردن زمینه‌های لازم برای حضور گردشگران و مسافران به مناطق طبیعی، تاریخی و گردشگری استان تأکید دارند اما آیا تور مسافرتی ترکیه برای کردستانی‌هایی که بیشتر مناطق طبیعی و گردشگری استان خود را بازدید نکرده‌اند لازم و ضروری است؟

 

آیا نمی‌شد به جای اهدای این جوایز زمینه برای حضور تجلیل‌شدگان در مناطق طبیعی، گردشگری و روستاهای تاریخی و بکر استان فراهم می‌شد؟

 

آیا نمی‌شد به جای تبلیغات برای مناطق دیدنی کشور ترکیه در پشت تریبون یک همایش استانی برای معرفی مناطق طبیعی و گردشگری استان و توانمندی‌های کردستان در حوزه صنایع دستی و گردشگری به حاضران اطلاع‌رسانی کرد؟

 

همزمان با فراهم‌کردن مقدمات برگزاری این همایش و چندین ساعت قبل از برگزاری همایش، متأسفانه موزه مردم‌شناسی خانه کرد سنندج که یکی از مهم ترین اماکن تاریخی و گردشگری استان کردستان به شمار می‌آید به روی مسافران و گردشگران بسته شده بود  و این امر متأسفانه تا پایان همایش نیز ادامه داشت و خبرنگار خبرگزاری شبستان و دیگر خبرنگاران رسانه‌های گروهی از نزدیک چندین بار نارضایتی مسافران و گردشگرانی را که برای بازدید از موزه مردم‌شناسی سنندج به این مکان مراجعه کرده بودند را مشاهده کردند.

 

متأسفانه این مشکل تنها به این همایش محدود نبوده و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان در سال جاری چندین بار دیگر نیز با موافقت برای اجرای کنسرت های موسیقی، همایش‌ها و جشنواره‌های مختلف حتی در ایامی که سیل گردشگران و مسافران به شهر سنندج وارد می‌شوند باز هم درهای این مکان فرهنگی و تاریخی را بر روی گردشگران و مسافرانی که پس از سال‌ها مسیرشان به سنندج خورده است، بسته‌اند.

 

متأسفانه تعطیلی خودسرانه موزه مردم‌شناسی خانه کرد سنندج بارها نارضایتی تورهای گردشگران داخلی و خارجی را به دنبال داشته است و طی چند ماه اخیر خبرنگاران خبرگزاری‌ها و نشریات محلی استان این مهم را پیگیری کرده‌اند اما بارها با گارد بسته مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مواجه شده‌اند و اگر این مشکل تداوم داشته باشد بدون شک بسیاری از تورهای معتبر گردشگری داخلی و خارجی دیگر رغبتی برای مسافرت در استان کردستان نخواهند داشت و صدمات این امر قابل جبران نخواهد بود.

 گزارش از خبات ساعدی

پایان پیام/

کد خبر 405534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha