تقویت ارتباط عزادار حسینی با نماز، قرآن و روحانیت ارمغان اتصال با مسجد است

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام سلیمانی بر لزوم حفظ محوریت مساجد در عزاداری ها تاکید کرد و گفت: ارتباط عزادار حسینی با مسجد سبب می شود که ارتباط او با نماز، قرآن و روحانیت مسجد تقویت شود. بنابراین در عزاداری برای امام حسین(ع) باید بر مراکز مقدس و دارای مدیریت صحیح تمرکز کنیم و در مساجد به عنوان اولین پایگاه هدایت سرمایه گذاری کنیم.

به گزارش خبرنگار سرویس مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، گردهمایی نمایندگان ستادهای شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی صبح روز شنبه، 26 مهرماه در ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور برگزار شد.

 

بنابراین گزارش، حجت الاسلام حمیدرضا سلیمانی، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی در این گردهمایی با اشاره به وظایف ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی گفت: این ستاد سال 1386 آغاز به کار کرد و وظیفه وجودی آن برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری است که در آن ایام نسبت به موضوع آسیب های ماه محرم و صفر نکاتی را بیان کردند.

 

وی ادامه داد: بعد از بیانات مقام معظم رهبری بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم گرفت برای پیشبرد اهداف نهضت حسینی و پیشگیری از تحریفات و آفت هایی که این نهضت را تهدید می کند اقدام به ایجاد ستاد شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی کند.

 

حجت الاسلام سلیمانی تصریح کرد: طی جلسه 603 شورای عالی انقلاب فرهنگی، این موضوع تصویب و به دستگاه های عضو شامل سازمان صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با محویت سازمان تبلیغات اسلامی ابلاغ شد که بعدها به مرور چندین دستگاه دیگر از جمله وزارت اطلاعات، وزارت آموزش و پرورش، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و ناجا به این مجموعه اضافه شدند.

 

نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی با اشاره به برخی اهداف مصوبه 603 شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: روح این مصوبه دو ماموریت را دنبال می کند. یکی معرفت زایی نسبت به نهضت حسینی و دیگری بدعت زدایی از این مراسم است که از اهدافی است که باید در برنامه ریزی های فرهنگی به آن توجه شود چراکه عده ای به دنبال آن هستند که از این گوهر در مسیر باطل استفاده کنند و بدل این گوهر را بسازند گاهی رفتارهایی در عزاداری ها دیده می شود که به اسم اسلام جایگزین می شود تا افراد را به تدریج به مسیر دیگری سوق دهند و آنها را از اسلام واقعی دور کنند.

 

وی گفت: امروز ما به عنوان چهره های فرهنگی باید معرفت لازم را نسبت به حماسه حسینی پیدا کنیم چراکه ممکن است برخی رفتارها از نگاه عده ای تبلیغ برای جریان عاشورا باشد اما از نگاه فقها و اندیشمندان اسلامی این رویکردها رفته رفته باعث از بین رفتن مفاهیم عاشورا شود بنابراین نباید اجازه دهیم که کسانی که در راه انسداد راه الهی هستند به هدف شوم خود دست یابند.

 

حجت الاسلام سلیمانی افزود: نهضت امام حسین(ع) حرکتی برجسته در تاریخ است که هیچ حادثه ای با آن برابری نمی کند و شاید رمز این داستان این باشد که سیدالشهدا(ع) هرچه که داشت در راه خدا فدا کرد و خداوند نیز همه دل ها را متوجه او کرد به مصداق آنچه که در سوره «نحل» فرمود: « مَا عِندَكُمْ يَنفَدُ وَمَا عِندَ اللّهِ بَاقٍ وَلَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُواْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ » (آنچه پيش شماست تمام مى‏ شود و آنچه پيش خداست پايدار است و قطعا كسانى را كه شكيبايى كردند به بهتر از آنچه عمل مى ‏كردند پاداش خواهيم داد).

 

دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور ادامه داد: هر شخص که ذره ای درک و انصاف در وجودش باشد زمانی که در جریان واقعه عاشورا قرار می گیرد متاثر می شود. برای مثال گاندی به عنوان فردی که به ظاهر غیرمسلمان است، می گوید اگر برای من پیروزی حاصل شد از امام حسین(ع) بود، بنابراین بسیاری از افراد حتی کسانی که به ظاهر لائیک و سکولار هستند وقتی با حادثه کربلا روبه رو می شوند در برابر این همه شکوه و عظمت سر تعظیم فرود می آورند و علت این امر آن است که امام حسین(ع) همه چیز خود را در راه خدا داد.

 

وی گفت: واقعه کربلا سرمایه عظیمی است که خداوند در تاریخ تعبیه کرده است و امروز ما به عنوان پاسداران عرصه فرهنگ در تلاشیم تا از فرهنگ اسلامی پاسداری کنیم و این فرهنگ را به این نسل منتقل کنیم بنابراین اگر نسبت به این حادثه و ابعادش اطلاعات لازم را نداشته باشیم نمی توانیم سره از ناسره تشخیص دهیم چه بسا در در دام منحرفان قرار گیریم بنابراین در اولین گام باید معرفت خود را نسبت به عاشورا افزایش دهیم.

 

حجت الاسلام سلیمانی بیان کرد: شناخت و معرفی آثار خوب از جمله اقداماتی است که می تواند معرفت ما را نسبت به واقعه عاشورا افزایش دهد. ما به عنوان دیده بان و عنصر فرهنگی امروز باید مرتب قضیه عاشورا را پیگیری و آثار فاخر را شناسایی کنیم چون این امر ظرفیتی است که می تواند برای توسعه فرهنگ و حماسه حسینی مورد بهره برداری قرار گیرد و جامعه را در مقابل آسیب ها و جنگ نرم مقاوم سازد.

 

وی با اشاره به برخی بدعت ها در سیر عزاداری برای سید و سالار شهیدان افزود: گاهی نسخه هایی را در برخی سایت ها درباره عزاداری ها می بینیم که این رفتارها مورد تایید فقها نیست و مقام معظم رهبری بارها نسبت به این مسئله هشدار داده اند بنابراین باید نسبت به این مهم توجه داشته باشیم تا مبادا این حواشی جای متن را بگیرد. ما نباید فراموش کنیم که فلسفه این حرکت الهی چه بود و چرا سالار شهیدان همه چیز را برای حفظ اسلام عزیز فدا کرد.

 

نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی گفت: عناصر فرهنگی باید با جدیت این مسئله را پیگیری کنند. یکی از مواردی که می تواند به ما در مقابله با انحرافات فرهنگی عاشورا کمک کند آن است که عزاداری ها با محوریت مسجد باشد چراکه وقتی در عزاداری ها از مسجد فاصله گرفته شود و عزاداری از سیر سنتی و اصیل خود خارج شود ممکن است با آنچه که در شان عزاداری امام حسین(ع) نیست مواجه شویم.

 

وی بر لزوم حفظ محوریت مساجد در عزاداری ها تاکید کرد و گفت: فردی که وارد مسجد می شود اولین نکته ای که برایش اهمیت دارد آن است که با وضو وارد شود و نماز را اقامه کند. ارتباط عزادار حسینی با مسجد سبب می شود که ارتباط او با نماز، قرآن و روحانیت مسجد تقویت شود. بنابراین در موضوع عزاداری برای امام حسین(ع) باید بر مراکز مقدس و دارای مدیریت صحیح تمرکز کنیم و در مساجد به عنوان اولین پایگاه هدایت، سرمایه گذاری کنیم.

 

حجت الاسلام سلیمانی ادامه داد: زمانی که امام حسین(ع) سفر خود را آغاز کردند در منزلگاه های مختلف آیات قرآن را قرائت و به آن استناد کردند تا فلسفه قیام خویش را نشان دهند و این آهنگ تا زمانی که سر مبارک حضرت روی نیزه می رود ادامه می یابد. امروز نیز عزاداری ها باید بر مبنای پیام ها و درس های قرآن اقامه شود و لازم است به سهم و جایگاه قرآن در عزاداری ها توجه کنیم.

 

وی با اشاره به اعزام 50 هزار مبلغ در ایام محرم از سوی دفتر تبلیغات حوزه و سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: این آمار بر اساس اعلام سازمان تبلیغات اسلامی است که با مشارکت و هم افزایی می توانیم در مسیر این حرکت عظیم و معرفی حادثه عاشورا بهتر حرکت کنیم.

 

وی خاطر نشان کرد: در پایان وظیفه داریم از زحمات سازمان تبلیغات و سایر دستگاه های عضو در ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی در مرکز و استان ها تشکر نماییم.

پایان پیام/

 

 

کد خبر 410229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha