آغاز ثبت نام اعتکاف در استان یزد از اول اردیبهشت ماه جاری

خبرگزاری شبستان: خلوت و تنهایی اعتکاف برای یک مسلمان، فرصت خوبی است، تا به فرا خور توان خود، برای مدتی از مردم و جامعه جدا شود و به درون خود روی آورد که در استان یزد نیز این اعتکاف برگزار خواهد شد. 

خبرگزاری شبستان - یزد:

 

اعتکاف به معنای ماندن در جایی یا همراه بودن با چیزی است و در شرع مقدس اسلام، اعتکاف به عمل خاصی گفته می‌شود که در آن انسان به انگیزه نزدیکی جستن به خداوند متعال، دست کم سه روز در مساجد معینی مانند مسجدالحرام و مسجد النبی و مسجد جامع هر شهر اقامت کند. 

 

اعتکاف از عبادت‌های مخصوص به دین اسلام نیست و در ادیان گذشته هم مرسوم بوده است و در حقیقت اسلام استمرار دهنده این عمل نیک است. 

 

خلوت و تنهایی اعتکاف برای یک مسلمان، فرصت خوبی است، تا به فرا خور توان خود، برای مدتی از مردم وجامعه جدا شود و به درون خود روی آورد. این خلوت کردن با خود و اندیشه در نقطه‌های ضعف و قوت خود، ره آورد بسیار خوبی برای انسان است و معتکف در فضای روحانی مسجد و خلوت خود، فرصت می‌یابد با معبود خویش انس بیشتری یابد و زمینه مناسبی برای کاوش در انگیزه‌ها و توانایی‌های روحی و معنوی خود پیدا کند و بال و پری برای اوج گرفتن به سوی معنویات به دست آورد. 

 

در فضیلت اعتکاف همین بس که همتای طواف خانه خدا و رکوع و سجود به شمار آمده است و در قرآن کریم نیز با یادآوری داستان حضرت ابراهیم (ع) و حضرت اسماعیل (ع)، و نوسازی و تطهیر خانه خدا توسط این دو پیامبربزرگوار آمده است: «ما آن دو را مأمور کردیم تا خانه کعبه را برای طواف کنندگان و معتکفان و رکوع کنندگان پاک گردانند» و این چنین اعتکاف را در ردیف طواف خانه خدا و رکوع و سجده کنندگان قرار داده است، لذا اعتکاف از بارز‌ترین مصادیق بندگی در پیشگاه خداست. 

 

در این راستا این امر معنوی نیز در استان یزد در سال‌های متمادی در حال اجرا است که هر سال نسبت به سال گذشته خود با استقبال بیشتری از خانواده‌ها به خصوص جوانان قرار می‌گیرد. 

 

حجت الاسلام سید محمدشریف حسینی کوهستانی، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان یزد با اشاره به لزوم تقویت روحیه معنوی معتکفین گفت: وجود روحیه معنوی باعث می‌شود تا مطالب دارای تاثیر بیشتری باشد. 

 

وی افزود: اعتکاف به عنوان فرصتی مناسب برای انجام فعالیت‌های فرهنگی دینی است که ما می‌توانیم معنویت را در اعتکاف و از طریق شیوه‌ها و راه‌های گوناگون به مردم ارائه نماییم و معنویت را در جامعه اسلامی افزایش دهیم. 

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان یزد خاطرنشان کرد: ما بایستی با برنامه ریزی در راستای اعزام مبلغ، تهیه کتب، بیان احکام، ارتقا سطح آگاهی معتکفین، تهیه بروشور و پلاکارد گام موثر برداریم تا بتوانیم معنویت را در بین افراد معتکف کننده تقویت کنیم.

 

وی با اشاره به فضای معنوی حاکم بر اعتکاف گفت: اعتکاف حال و هوایی مانند رمضان را بر جامعه حاکم می‌کند که امیدواریم با افزایش آگاهی مردم نسبت به آن روز به روز به معتکفین افزوده شود.

 

حسینی کوهستانی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف معتکفین در زمان‌های مختلف از جمله زمان اعتکاف توجه به مباحث روز می‌باشد که در این راستا نیز نباید آن‌ها نسبت به مسائل روی داده در یمن، سوریه، عراق بی‌تفاوت باشند.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان یزد بر لزوم استفاده از جاذبه‌های سمعی و بصری جهت انتقال مفاهیم و آموزه‌های دینی تاکید کرد و افزود: می‌توان بخش‌هایی از سخنان بزرگان و علما را در جمع معتکفین پخش کرد.

 

حجت الاسلام علی کارگر، معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی استان یزد نیز با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رجب و ایام اعتکاف گفت: ثبت نام اعتکاف در استان یزد همزمان با سراسر کشور از اول اردیبهشت ماه جاری آغاز می‌شود و تا ۱۰ اردیبهشت ماه ادامه دارد که علاقمندان باید در این فرصت و با توجه به ظرفیت مساجد، نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

 

وی افزود: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده در استان یزد، ثبت نام در شهرستان یزد تنها به صورت اینترنتی است و علاقمندان برای حضور در این مراسم معنوی می‌توانند با مراجعه به سایت تبیان یزد نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

 

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی استان یزدخاطرنشان کرد: هزینه اعتکاف سال جاری ۵۰۰ هزار ریال برای هر نفر است که این هزینه باید در هنگام ثبت نام به صورت الکترونیک پرداخت شود. 

 

کارگر تصریح کرد: اعتکاف برادران در شهر یزد تنها در مسجد ملا اسماعیل برگزار می‌شود و تنها در حاشیه شهر و به دلیل بعد مسافت ممکن است مساجدی به برادران اختصاص داده شود و در بخش دانش آموزی ویژه برادران نیز مراسم اعتکاف دانش آموزی در مسجد جامع یزد برگزار می‌شود. 

 

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی استان یزد افزود: در بخش خواهران نیز در بیش از ۳۰ مسجد شهرستان یزد مراسم معنوی اعتکاف برگزار می‌شود.

 

پایان پیام/

کد خبر 451571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha