ایران می‌تواند رسانه‌های آلترناتیو طرف مقابل را در اختیار بگیرد

خبرگزاری شبستان: کارشناس مسایل سیاست خارجی معتقد است که یکی از گامهایی که ایران میتواند در دیپلماسی رسانه ای مذاکرات بردارد این است که رسانه های آلترناتیو طرف مقابل را در اختیار بگیرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، فواد ایزدی کارشناس مسایل سیاست خارجی در نشست نقد و بررسی دیپلماسی رسانه ای مذاکرات هسته‌ای گفت: اگر جمهوری اسلامی ایران بخواهد در مباحث هسته ای از دیپلماسی رسانه‌ای قوی برخوردار باشد باید از تجربیات دنیا استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه مخاطب خارجی همواره انتظار دارد وزارت امور خارجه ایران از مواضع هسته‌ای خود دفاع کند خاطرنشان کرد: پس با این اصل مواضع اصلی وزارت خارجه ایران در دیپلماسی رسانه‌ای موفق نخواهد بود و زمانی که رساننده پیام لزوماً دولتی نباشد و رسانه‌ای باشد که در نگاه مخاطب وجهه مثبتی دارد تاثیر بسزایی خواهد داشت.

ایزدی با نقد به اینکه در کشور ما همه چیز دولتی است و در حوزه رسانه ها هم همه چیز دولتی می شود عنوان کرد: در نهایت ادبیات رسانه دولتی توجه خاصی از سوی مخاطب جلب نمی کند.

کارشناس مسایل سیاست خارجی با تاکید بر این نکته که در وضعیت فعلی رسانه های دولتی ما هم ضعیف هستند تصریح کرد: سایتهای اطلاع رسانی وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی ما در قسمت انگلیسی خود که می تواند فرصت مغتنمی برای معرفی اقدامات هسته ای کشورمان به جهانیان باشد بسیار ضعیف عمل می کنند.

وی ادامه داد: در حوزه رسمی و دولتی باید نکات موردنیاز دیپلماسی رسانه‌ای مدنظر قرار بگیرد و در حوزه غیررسمی هم باید کار را شروع کنیم و این مسیر می توانیم به رسانه‌های آلترناتیو کشورهای دیگر را بیابیم و حتی رسانه آلترناتیو در کشور دیگر ایجاد کنیم.

وی تولید محتوا را یکی دیگر از گامهای اساسی برای دیپلماسی رسانه ای قوی در مذاکرات تلقی کرد و افزود: مثلاً در بحث هسته‌ای ما کتابی به چند زبان دنیا نیازمندیم تا مباحث هسته ای مان را توضیح دهد.

وی همچنین یادآور شد: یکی از مباحثی که طرف مقابل در دیپلماسی رسانه ای به دنبال آن است این است که اگر توافق نهایی حاصل نشود تقصیر را گردن ما بیاندازد و ما باید با یک دیپلماسی قوی و عمومی از این امر جلوگیری کنیم.

پایان پیام/

 

کد خبر 457856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha