تربیت دینی جوانان، بازدارندگی از دخانیات و اطمینان در زمینه استفاده بهینه از زندگی

خبرگزاری شبستان: جوان و تربیت دینی و مصرف دخانیات همبستگی مؤثری با یکدیگر دارند که می‌توان با تربیت دینی جوانان آنها را از دخانیات نجات داده و عمرشان را بیمه سلامت کرد.

خبرگزاری شبستان - یزد:

 

روز جوان روزی است که در تقویم کشورهای مختلف برای جوانان نام‌گذاری شده است که در جمهوری اسلامی ایران 11 شعبان در تقویم هجری قمری روز میلاد علی اکبر فرزند امام حسین (علیه السلام) که در کربلا به شهادت رسید به عنوان روز جوان در نظر گرفته شده است.

با توجه به اینکه هفته پیشرو نیز در خصوص هفته دخانیات نام‌گذاری شده است گزارشی در خصوص رابطه بین جوان و تربیت دینی و دخانیات ارائه شده است.

یکی از مهم‌ترین چالش های ما در بحث تربیت جوانان، جلوگیری از بحران هویت آنان و سوق دادن استعدادها و ظرفیت های جوانان در مسیر تربیت دینی است. 

این روزها در بسیاری از محافل و مجالس صحبت از این می‌شود که نسل جوان ما از دین گریزان شده و نسبت به ظواهر و شعائر دینی بی‌اعتنا گشته‌اند، تحلیل و شناخت دلایل و زمینه‌های پدیده دین‌گریزی جوانان، بر فرض درستی آن، نیازمند کار جدی در حوزه‌های مختلف است، که امیدواریم با همت پژوهشگران حوزه و دانشگاه صورت گیرد.
 

                                                                                             

عوامل بسیار زیادی در تربیت و شکل‌گیری شخصیت جوانان مؤثر است که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: زمینه ژنتیکی و ارثی، محیط خانوادگی، محیط آموزشی (مدرسه)، محیط اجتماعی (نفوذ همسالان، نهادها، مراکز اطلاع رسانی و رسانه های گروهی، عامل رشد (تحولات مربوط به عامل سنی)، عامل مذهب و در نهایت، اراده خودساز شخصیت که هریک از این عوامل، در زمان خاص تأثیرات خود را بر انسان اعمال می‌نمایند.

جوانان ما به دلیل کشش‌های پاک انسانی و فطرت الهی خود و همچنین علاقه‌مندی تاریخی و فرهنگی و بستر خانوادگی که با دین‌داری آنها را تربیت کرده، به دین گرایش دارند؛ ولی ما در فهم خواسته‌های آنان با مشکل مواجهیم و نوع برخورد ما با آنها به نحو صحیحی نبوده است.

متأسفانه در سیستم تبلیغی ما، مخاطب مورد توجه نیست و مشکل مبلغان دینی و دانشگاه‌های ما  مخاطب شناسی است و دانشگاه‌ها نیز به اندازه حوزه های علمیه ریشه ندارند و شاید حساسیت هم نداشته باشند و در این راستا نیز ما نتوانستیم پس از انقلاب از سرچشمه گوارای حوزه، به طرز درستی در دانشگاه استفاده کنیم.

اگر نسل جوان را خوب بشناسیم، با گذشت زمان این تغییرات سطحی و ناپایدار، جای خود را به یک دین باوری درست تر می‌دهد.

حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) در مورد جوانان می‌فرمایند: «جهل و نادانی او معذور است» یعنی باید عذر او را قبول کنیم و از او انتظار بالایی نداشته باشیم، زیرا علم او علم بالایی نیست، بلکه علم کوتاه است.
            

                                                                                  
همیشه پاسخ به این پرسش که چرا افراد به مواد مخدر تمایل پیدا می‌کنند، بسیار دشوار است؛ چرا که تنها یک عامل منحصربه‌فرد نمی‌تواند شخص را به‌سوی اعتیاد سوق دهد و در واقع ترکیبی از عوامل گوناگون زمینه را برای گرایش به اعتیاد فراهم می‌آورد.

اما در این راستا نیز می‌توانیم با فرهنگ سازی مناسب توسط دانشگاه‌ها و مسئولین امر فعالیت های خوبی در زمینه دین‌داری و تربیت جوانان داشته باشیم.

اما متأسفانه در دانشگاه‌ها همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز بیان کردند باشگاه سیاسی شده‌اند و بیشترین فعالیت های خود را در زمینه های سیاسی و سخنرانی های تفرقه‌افکنانه تمرکز داده‌اند.

در هر دانشگاهی ممکن است که در هفته چندین سخنرانی داشته باشد اما اکثر آنها مربوط به سیاست است و در این راستا نیز برخی از آنها موجب تفرقه و اختلاف بین گروه‌ها می‌شود که ضرر آنها بیشتر از منفعتشان است.
 

                                                                                     

آیت الله محمدرضا ناصری، امام جمعه یزد نیز در خطبه های نماز جمعه استان یزد با اشاره به اهمیت تربیت دینی جوانان و میزان توجه جوانان به مواد مخدر در خصوص کاهش عملکرد دانشگاه‌ها در زمینه تربیت دینی جوانان گلایه کرد و گفت: امروز قشر جوان، قشری حساس هستند زیرا دشمنان برای آنها برنامه های بسیار زیادی دارند و سعی دارند تا آنها را منحرف کنند و در این راستا نیز متأسفانه ما بر رشد جوانان غفلت کرده‌ایم و هیچ کاری برای رشد دینی آنها نکرده‌ایم.

وی افزود: معلمان و حوزه های علمیه و دانشگاه‌ها باید فکری اساسی برای جوانان داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در استان یزد با بیان اینکه متأسفانه عمده سخنرانی‌ها در دانشگاه‌ها در راستای ایجاد تفرقه و حزب گرایی است، گفت: جوانان باید از ابتدا مسیر حرکت خود را در جهت سازندگی نظام، دولت و کمال انسانی ساماندهی کنند.

اما باید توجه داشت که همبستگی معنی‌داری بین رفتار عبادتگری و سوءمصرف مواد وجود دارد و  پایبندی به انجام منظم رفتارهای مذهبی نقش بازنده‌ای در توجه، گرایش و مصرف مواد مخدر ایفا می‌کند.

گزارش: سیدضیا میررحیمی

پایان پیام/

کد خبر 462027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha