یزدان، پیرمردی که ۵۰ سال است می خواند

خبرگزاری شبستان: یزدان نیک بخت معروف به «یزدان قاوالچی» بیش از ۵۰ سال است در ارومیه با آواز خواندن در کنار خیابان امرار معاش می کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ارومیه، صدای گرفته و خسته پیرمردی از چند قدمی در بین ازدحام جمعیت به گوش می رسد، پیرمردی دایره به دست که به زبان ترکی «قاوال» نامیده می شود، از ته دل به زبان ترکی آواز می خواند.

 

نزدیکتر می شوم و کنارش می ایستم وقتی توجه مرا می بیند با شور و شوق بیشتری شروع به خواندن می کند: «توت آغاجی بویومجا توت یمدیم دویونجا        بیلسیدیم وفان بودی قالمازیدیم یانینجا»

 

این پیرمرد کم بینای هنرمند، یزدان نیک بخت نام دارد اکنون 65 سال از عمرش می گذرد و به گفته وی که بسیار با حوصله سخن می گوید 50 سال است که به همین شکل در کنار خیابان امام و خیام و همچنین تفرجگاه بند آواز می خواند.

 

یزدان، از چهره های کاملا شناخته شده در ارومیه است و می توان به یقین گفت در ارومیه کسی نیست که یزدان را نشناخته و برای یکبار هم که شده گوش به صدایش نداده باشد.

 

این هنرمند کهنسال می گوید: من خواندن و نواختن دایره را از مرحوم دشتی یاد گرفته ام و از 15 سالگی با این شغل کسب درآمد می کنم.

 

 

وی لبخند کمرنگی بر چهره خسته اش می نشاند و ادامه می دهد: سال ها  پیش وقتی نفسم یاری می کرد و حافظه ام درست کار می کرد آهنگ های بسیاری به یاد داشتم و با صدای بهتر و بلندتری می خواندم ولی اکنون پیر شده ام اما شاد کردن و دیدن لبخند مردم را دوست دارم.

 

یزدان می گوید: در کوی مهدی القدم ارومیه در یک خانواده فقیر و کثیرالاولاد به دنیا آمده ام و از همان سنین کودکی مجبور بودم برای خانواده ام کمک خرج باشم و بخاطر علاقه ام به نواختن دایره این مسیر را انتخاب کردم.

 

یزدان از دوران قبل از انقلاب نیز در کنار خیابان دایره می زد و آواز می خواند و بعد از پیروزی انقلاب نیز همین شغل را داشت ولی خودش می گوید در سال های جنگ نزدیک به هشت سال دایره به دست نگرفتم تا اینکه جنگ تمام شد و در طول این هشت سال کارگری می کردم.

 

مردم و مسئولان ارومیه نیز هیچوقت کاری به کار یزدان نداشتند و می گوید تا به حال هیچ ماموری به من نگفته است که آواز نخوانم.

 

یزدان یک پسر دارد که ازدواج کرده و راننده تاکسی است و تنها با هسرش در محله گلباد ارومیه زندگی می کنند.

 

 

صبح تا عصر در خیابان امام و خیام آوز می خواند و شب ها نیز در تفرجگاه بند مردم را میهمان صدای خسته و غمگینش می کند که امروز به دلیل کهولت سن بیشتر کلمات و آهنگ هایش قابل درک نیست و اغلب سوز نامفهومی با آهنگی غمگین و خسته به گوش می رسد.

 

یزدان در بین جوان های ارومیه به «دی جی یزدان » معروف است و تقریبا همه او را دوست دارند.

 

گزارش از زیباکیومرثی

 

پایان پیام/

 

 

کد خبر 462883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha