اردوگاه فشافویه با ظرفیت ۱۰ هزار نفر برای نگهداری مجرمان خرده فروش مواد مخدر در تهران افتتاح می شود

خبرگزاری شبستان: دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: اردوگاه فشافویه با ظرفیت ۱۰ هزار نفر برای نگهداری مجرمان خرده فروش مواد مخدر در تهران افتتاح می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، محمدرضا آذرنیا، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در نشست خبری امروز یکشنبه 14 تیرماه با اشاره به فعالیت دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گفت: ما در حوزه ای تلاش می کنیم که در این حوزه بیش از 10 میلیون نفر در دنیا فعالیت می کنند و گردش مالی در ان 64 میلیارد دلار است و آمارهای رسمی حکایت از این دارد که بعد از صنعت نفت توریسم و اسلحه مواد مخدر چهارمین تجارت دنیاست.

 

وی اظهار کرد: بر اساس تحقیقات میدانی مهمترین دغدغه مردم ما مواد مخدر است گرچه این موضوع زمانی جزء اولویت ها نبوده است ولی در حال حاضر دغدغه اصلی مردم است ما با کشوری همسایه ایم که بیش از 90 درصد مواد مخدر در آنجا تولید و به سایر کشورها ترانزیت می شود.

 

وی با بیان اینکه تاکنون 370 شهید تقدیم انقلاب کرده ایم، گفت: از سال گذشته و با همت دولت تدبیر و امید و همچنین وزیر کشور که شعار اجتماعی مبارزه با مواد مخدر را به سطح جامعه کشاندند توانستیم فعالیت های خوبی را در بحث پیشگیری و همچنین مبارزه با مواد مخدر انجام دهیم.

 

آذرنیا تصریح کرد: تجربه نشان داده است که در هر جامعه ای که مردم وارد عرصه شوند توفیقات نیز بیشتر می شود امروز نیز در بحث مواد مخدر دولت به این نتیجه رسیده است که از تشکل های غیردولتی و گروه های مرجع در این زمینه استفاده کنند.

 

وی تاکید کرد: در بحث اجتماعی کردن قراردادی با بسیج امضا کردیم که از فضای مجازی بسیج در زمینه اطلاع رسانی استفاده کنیم که از این ظرفیت استفاده شد و امروز بیش از 20 میلیون نفر تحت پوشش این موضوع هستند.

 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه از مساجد نیز به عنوان مرجع رجوع مردم برای انتقال تجربیات در حوزه پیشگیری از مواد مخدر استفاده های خوبی کرده ایم و مساجد کمک خوبی بوده اند، گفت: میانگین رشد مصرف مواد مخدر در تهران 2.95 درصد است که ما در این زمینه و در گروه های مرجع در حوزه پیشگیری و درمان سه میلیارد و 600 میلیون تومان در اختیار مراکزی که بتوانند در حوزه آگاه سازی مردم فعالیت کنند، هزینه کرده ایم.

 

وی تاکید کرد: در سال 93، 69 هزار نفر در استان خرده فروش مواد مخدر دستگیر کردیم که از این تعداد 52 هزار و 260 نفر مربوط به تهران و مابقی مربوط به سایر شهرستان های استان تهران است.

 

وی ادامه داد: شش هزار ظرفیت جدید برای درمان معتادان با هماهنگی شهرداری تهران ایجاد شده است و امسال سه هزار نفر را در مرکز شفق با ظرفیت هزار نفر، کمند 400 نفر، خاورشهر 500 نفر و مرکز اخوان به ظرفیت 450 نفر برای درمان نگهداری خواهیم کرد.

 

وی اضافه کرد: اتفاقی که در رابطه با خرده فروشان مواد مخدر در تهران افتاده راه اندازی اردوگاه فشافویه با ظرفیت 10 هزار نفر است که فردا این اردوگاه کار خود را آغاز می کند دولت مکلف شده است برای نگهداری مجرمان مواد مخدر این اردوگاه ها را راه اندازی کند و قوه قضاییه نیز می تواند به جای بازداشت خرده فروشان این افراد را رد این اردوگاه با نگهداری کند یعنی افراد به جای زندان ها در این اردوگاه ها نگهداری می شوند.

 

آذرنیا تاکید کرد: این اردوگاه ها با سبک و سیاق زندان است و در واقع چیزی شبیه زندان است و با هدف این ایجاد شده است که به تفکیک بین زندانیان مواد مخدر و سایر زندانیان جرایم غیرعمد کمک کند.

 

وی اضافه کرد: در حال حاضر به دلیل عدم تفکیک زندان ها در کشور ما با مشکلات زیادی مواجه هستیم و شاهد این موضوع هستیم که افراد با جرایم همانند حمل قاچاق موادمخدر و یا محکومین این موضوع در کنار افرادی که به دلیل جرایم غیرعمد همانند تصادف و دیه و یا مهریه در زندان بسر می برند در یکجا نگهداری می شوند و همین موضوع باعث می شود که برخی افراد نیز آلوده شوند.

 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: استان تهران در سال گذشته توانست رتبه اول را در بحث مبارزه با مواد مخدر بدست آورد و از مصادیق کسب این عنوان واگذاری بر خی امور به بخش غیردولتی بود که از آن جمله می توان به سپردن درمان معتادان متهاجر به بخش خصوصی نام برد که این موضوع هم باعث کاهش هزینه ها و هم باعث چابک سازی دولت شد.

 

وی گفت: در سه ماهه اول سال 94 بیش از 16 هزار و 307 نفر در استان تهران خرده فروش دستگیر کردیم که از این تعداد 570 نفر تبعه بیگانه بودند و 795 معتاد متهاجر نیز جمع آوری شدند.

 

وی تصریح کرد: ما به مراکز کارآفرینی و افراد کارآفرین تسهیلات 10 میلیون تومانی با سود 4 درصد برای دادن کار به معتادان بهبودیافته ارایه می دهیم که این کار در راستای حمایت و پیشگیری از برگشت این معتادان به مواد مخدر است.

 

وی در عین حال تاکید کرد: در واقع سیاست ما این است که به جای زد و خورد و به هم ریختن پاتوق های معتادان این پاتوق ها را ساماندهی کنیم تا حداقل این معتادان در آنجا نگهداری شوند و در کنار خیابان نمیرند و فضای شهر را بد کنند.

 

آذرنیا تصریح کرد: اقدامات دولت و وزارت کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر و شخص وزیر پیشگیری است شاید در گذشته به این موضوع توجه نشده است اما همین که دولت توانسته است نرخ رشد اعتیاد را بر پایه 2.95 نگه دارد جای پیشرفت دارد.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر در سطح استان تهران 220 هزار نفر معتاد وجود دارد، گفت: از این تعداد 16 هزار نفر کارتن خواب هستند.

 

وی همچنین در مورد ساماندهی مراکز غیرمجاز و غیرقانونی ترک مواد مخدر نیز گفت: در سال گذشته بیش از 92 واحد غیرمجاز را در سطح تهران تعطیل کردیم و در حال حاضر نیز 222 واحد در این حوزه در حال فعالیت هستند که ما درصدد هستیم واحدهای غیرقانونی را تعطیل کنیم.  

 

پایان پیام/

کد خبر 470448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha