اجرای ۴۰۰ هزار عنوان برنامه به مناسبت دهه کرامت در سطح کشور

خبرگزاری شبستان: دبیرستاد عالی کانون های مساجد کشور گفت: همزمان با دهه کرامت و با مشارکت ۳۱ دستگاه اجرایی ۴۰۰ هزار عنوان برنامه به مناسبت دهه کرامت در سراسر کشور اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، حجت الاسلام حمیدرضا سلیمانی، مشاور وزیر و دبیرستادعالی کانون های مساجد کشور ظهر امروز(28 مرداد) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: 124 هزار پیامبر از سوی خداوند مبعوث شدند که وقتی از آنان یاد می شود می فرمایند مزد رسالت ما بر عهده خداوند است و تنها پیامبر گرامی اسلام خواهان مزد رسالت خویش است که آن هم دوستی اهل بیت است.

 

وی در پاسخ به اینکه گروهی سوال می کنند چرا باید برای مناسبت های برنامه ریزی شود که باید در جواب این گروه گفت: پیامبر متفاوت از بقیه انبیا صحبت می کند، آنان مزد رسالت خود را از خداوند می خواهند ولی پیامبر مزد رسالت خود را از مردم طلب می کند.

 

دبیرستاد عالی کانون های مساجد کشور ادامه داد: برای مودت اهل بیت باید معرفت داشت و همین معرفت در نهایت به اطاعت ختم می شود.

 

حجت الاسلام سلیمانی با اشاره به اینکه افرادی اعلام می کنند دوستدار اهل بیت(علیه السلام) هستند ولی در اعمال آنان مشاهده نمی شودف ادامه داد: باید به انبیا و اولیای الهی معرفت داشت که نتیجه این محبت پیروی از دستورات آنان است.

 

رئیس شورای هماهنگی دهه کرامت در ادامه به فلسفه تشکیل دهه کرامت اشاره کرد و گفت: در سال 87 پیشنهادی مطرح شد که اول ذی القعده که مصادف با میلاد حضرت معصومه(سلام اله علیها) می باشد به مدت 10 روز تا میلاد امام رضا(علیه السلام) به عنوان دهه کرامت نامگذاری شد که در سفر رهبر انقلاب به قم با تبریک دهه کرامت از زبان ایشان، راه هموار شد و این دهه به عنوان دهه کرانت در تقویم ثبت گردید.

 

بزرگداشت حضرت شاهچراغ و امامزادگان در دهه کرامت

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به عنوان بزرگداشت حضرت شاهچراغ بردار امام رضا(علیه السلام) در این دهه اشاره کرد وگفت: شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت نام گرفته است تا روزی به نام این برگوار مورد تکریم قرار گیرد.

 

به گفته دبیرستاد عالی کانون های مساجد کشور با پیشنهاد این مساله در شورای فرهنگ عمومی کشور وتصویب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز 6 ذی القعده به عنوان روز بزرگداشت شاهچراغ ثبت شد.

 

وی با اشاره به وجود 8 هزار امامزاده و اختصاص روز 5 ذی القعده در تقویم به عنوان روز امامزادگان، افزود: وجود 40 هزار پایگاه مقاومت بسیج، 20 هزار کانون فرهنگی و هنری، 80 هزار هیات مذهبی و بالغ بر 14 هزار مهدکودک در کشور تلاش شد تا شورای گرامیداشت دهه کرامت با مشارکت 31 دستگاه اجرایی برای گرامیداشت این دهه تشکیل شود.

 

به گفته حجت الاسلام سلیمانی، این دستگاه ها دردصد هستند با تقسیم کاری، ظرفیت های مردمی را شناسایی و آنان را به فعالت برسانند و در کنار این شورا که نقش ساماندهی کار را برعهده دارد، آستان رضوی(حرم امام رضا)، فاطمی(حرم حضرت معصومه) و احمدی(احمدبن موسی) نیز وارد عمل شدند.

 

وی افزود: مراسم افتتاحیه  این ده امسال در استان قم باسخنرانی آیت اله گلپایگانی کلید خورد و از افتخارات نظام جمهوری است که برای دهه کرامت 31 دستگاه با یکدیگر همدلی و همزبانی کردند که آثار آن را در داخل و خارح کشور مشاهد کردیم.

 

اجرای جشنواره رضوی در 31 استان کشور

به گفته مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از سال 82 بنیاد بین المللی امام رضا(علیه السلام) کار خود را آغاز کرده است که مشابه سازی شده  این جشنواره در استان نیز با الهام از این حرکت در 31 استان با موضوعات مختلف در حال اجراست.

 

وی افزود: در 79 کشور شاهد برگزاری جشنواره امام رضا(علیه السلام) هستیم و هر کشوری به تناسب آمادگی که دارد همراهی خود را اعلام کرده است.

 

دبیرستاد عالی کانون های مساجد کشور ادامه داد:جشنواره رضوی در 200 نقطه این کشورها در حال برگزاری است و محصولات فرهنگی رضوی به 817 نقطه ارسال شده است.

 

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه جریان های تکفیری به دنبال اسلام هراسی و شیعه هراسی دردنیا هستند و تلاش می کنند شیعه را طرفدار کشتار و ظلم و ستم نشان دهند، افزود: اگر دشمان به بقاع متبرکه ما توهین می کنند باید در مقابل بقاع متبرکه را تکریم کنیم و یک مبارزه رودروی فرهنگی راه بیاندازیم.

 

حجت الاسلام سلیمانی با اشاره به اینکه به جهت زلالت این فرهنگ نیازی به تبلیغ نیست، تصریح کرد: مهم است تا فرهنگ رضوی را به تشنگان راه حقیقت برسانیم.

 

وی خواستار فراهم کردن زمینه ظهور امام زمان(عج) شد و افزود: حکومت جهانی امام زمان(عج) از مسجد الحرام و پس از اقامه نماز آغازمی شود و دین اسلام از این پایگاه ها لبیک گویان اعلام می شود.

 

به گفته این مقام مسئول باید سنگر مسجد را که می تواند معنویت را به جامعه اهدا کند به یک پایگاه سیاسی تبدیل کرد، چرا که مسجد مظهر آمیختگی دنیا و آخرت است و ما نمی توانیم مسجد را در نماز خواندن خلاصه کنیم  و باید کارکردهای مسجد را مورد توجه قرار دهیم.

 

اجرای 400 هزار مراسم در دهه کرامت در سطح کشور

وی با اشاره به اینکه پیش بینی می شود تا پایان دهه کرامت 400 هزار مراسم در مساجد و بقاع متبرکه، مدارس و پایگاه های اوقات فراغت، اصناف، هیات مذهبی و مهدهای کودک اجرا شود، افزود: کانون های مساجد در طول سال فعال و حاضر در صحنه هستند که درهه کرامت نیز از این فرصت استفاه می می شود.

 

حجت الاسلام سلیمانی به تقارن روز جهانی مساجد با دهه کرامت اشاره کرد و افزود: فلسفه نامگذاری روز جهانی مساجد به جهت پیشنهاد یم طلبه از قم به سازمان کنفرانس اسلام در پی به آتش کشیده شدن مسجد الاقصی انجام شد.

 

برنامه های هفته جهانی مساجد تشریح شد

وی به برنامه های هفته جهانی مساجد اشاره کرد و گفت: در مجموعه ستاد عالی برنامه ریزی شده است از روز جمعه مشهد میزبان 2500 نفر از جوانان 20 تا 30 سال که در مساجد و کانون ها فعال هستند، باشند و در کنار بارگاه امام رضا(علیه السلام) در کنار برنامه های زیارتی در دوره آموزشی فرهنگیان شرکت کنند.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه این دوره ها تا (23 شهریور) ادامه دارد، خاطرنشان کرد: همچنین کنگره نخبگان روستایی با حضور 700 نفر از جوانان مساجر روستای که برای اولین بار به مشهد مشرف می شوند برگزار می شود.

 

وی با تاکید بر اینکه 22 میلیون نفر از جمعیت کشور در روستاها زندگی می کنند، ادامه داد: باید در کنار تامین زیرساخت های عمرانی مباحث فرهنگی روستاها تامین شود از اینرو10 هزار کانون فرهنگی و هنری در روستاها راه اندازی شده است.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه اینترنت و ماهواره در دسترس روستائیان قرار گرفته است و اگر برنامه ریزی شده استفاده شود به یک آسیب تبدیل می شود، افزود: برگزاری کنگره نخبگان روستایی در راستای حفظ فرهنگ بومی و دینی روستاست.

 

وی به برگزاری دوره مربیان طرح تبلیغی چهره به چهره با حضور یک هزار نفر از افرادی که در مناطق مرزی حلقه های معرفتی تشکیل می دهند اشاره کرد و یادآور شد:   2 هزار و 200 مربی در سراسر کشور به صورت افتخاری در این حلقه ها همکای می کنند که در فاز اول یک هزار نفر در مشهد میزبانی خواهند شد.

 

۲۱ هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد در کشور فعال است

دبیرستاد عالی کانون های مساجد کشور با اشاره به وجود 70 هزار مسجد در کشور گفت: براساس قانون پنجم توسعه حداقل یک چهارم مساجد باید دارای کانون باشند که با وجود 21 هزار کانون در مساجد از میزان مورد انتظار جلوتر هستیم.

 

به گفته وی، 188 مرکز دیجیتال در مساجد راه اندازی شده است که این مراکز پاتوق سالم فرهنگی برای ارتباط با فضا مجازی است و با شناسایی مربیان آی تی به اعضا مشاوره ارائه می شود.

 

حجت الاسلام سلیمانی با اشاره به پیام رهبری در اجلاس نوزدهم مبنی بر ساخت مساجد در شهرک ها و روستاها و ورود ستاد اقامه نماز به این موضوع خاطرنشان کرد: در همین راستا موسسه خیریه مسجد ساز وارد عمل شد.

 

به گفته وی، موسسه خیرین مسجدساز معتمدانی هستند که دوست داند در ساخت مسجد مشارکت داشته باشد و این موسسه برای ارائه خدمات ساخت مسجد در مناطق محروم ایجاد شده است.

 

احداث 400 مسجد در شهرتهران در دستور کار شهرداری قرار گرفته است

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: شهرداری تهران ساخت 400 مسجد در تهران را برعهده گرفته است و تعدادی از این مساجد از سوی قرارگاه خاتم الانبیا در مناطق محروم در حال احداث است.

 

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه در لایحه دولت این زمینه فراهم شود تا در گام بعدی تا 50 درصد پیشروی کنیم و تعداد کانون های مساجد را به 40 هزار کانون تا پایان برنامه ششم ارتقاء دهیم.

 

این مقام مسئول در ادامه به تحلیل انجام شده در رادیو امریکا در خصوص سه مانع رسیدن غرب به اهداف فرهنگی اشاره کرد و افزود:ولایت فقیه و رحانیون، بسیج و کانون های مساجد از نظر آنان مانع نفوذ غرب در فرهنگ اسلام است.

 

 

وی تعداد کتابخانه های موجود در مساجد را 10 هزار باب اعلام کرد و افزود: برای ارجاع کتاب به کتابخانه ها 600 میلیون کتاب در اختیار کانون ها قرار گرفته است.

 

حجت الاسلام سلیمانی به نیروهای کانون های مساجد به عنوان مسئولیت های اثرگذار در بخش دولت و مجلس اشاره کرد و افزود: روحانیون نقش موثری در جذب جوانان به مساجد دارند

 

دبیرستاد عالی کانون های مساجد کشوربه مسجد طراز اسلامی و شاخص ها آن اشاره کرد و افزود: برخی از ائمه مساجد از پیرمردان هستند که نمی توانند با جوانان ارتباط پیدا کنند بنابراین در هیات امنای مساجد جوانان نیز باید عضو باشند حتی برخی از بزرگان نیز معتقد هستند که زنان نیز باید در مساجد نقش داشنه باشند و عضو هیات امنا مساجد باشند.

 

به گفته وی، امسال اجلاس سراسری نماز در قزونی برگزار می شود که در این اجلاس مساجد نمونه را معرفی کنیم تا بقیه الهام بگیرند.

 

وی یکی از سفارشات قرآن کریم را الگو سازی والگونمایی عنوان کرد و افزود: معرفی مساجد نمونه موجب استفاده سایر مساجد از تجربیات مساجد نمونه باشد.

 

کد خبر 480275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha