کمیسیون مشورتی وحدت رویه در دادسراهای کل کشور تشکیل شود

خبرگزاری شبستان: رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب یزد گفت : با بهره گیری از ظرفیت ماده ۲۸۸ قانون جدید آیین دادرسی کیفری ،کمیسیون مشورتی وحدت رویه در دادسراهای کل کشور تشکیل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، به نقل از روابط عمومی دادگستری استان یزد، غلامعلی دهشیری، رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب یزد امروز( 30 خرداد) در جلسه شورای قضایی استان یزد که با حضور دادستان کل کشور تشکیل شد، گفت: باید زمینه ای ایجاد شود تا خلاقیت و پویایی بیشتری در دادستان های سراسر کشور ایجاد شود و این امر در گرو فرهنگ سازی و تدوین ساز و کارهای منطقی و هدفمند است.

وی تصریح کرد : دادستان به عنوان مدعی العموم ، چشم بیدار و ناظر جامعه است و نباید با فرو رفتن در شلوغی کار دادسرا و غرق شدن در روزمرگی کار قضایی ، فقط و فقط منتظر گزارش ضابطین بماند .

این مقام قضایی خاطرنشان کرد : آرامش جامعه در نظارت دادستان بر امور است و باید با دقت در مسائل و مشکلات جامعه از حقوق عامه مردم صیانت کند.

دهشیری تهیه پرونده شناخت در حوزه هر دادستانی را به عنوان پیشنهاد مطرح کرد و بیان داشت : اگر دادستان ها ملزم شوند تا با دقت هرچه تمام حوزه تحت امر خود را در ابعاد مختلف شناسایی و ثبت نمایند که این کار موجب می شود تا مسئولان دیگر و از جمله دادستان بعدی نیز پس از حضور در آن حوزه قضایی اشراف کاملی نسبت به تمامی نقاط قوت و ضعف و آسیب ها و تهدید های شهرستان پیدا کند.

رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب یزد با اشاره به ضرورت نظارت دادستانی کل علاوه بر امور ایجابی و فعلی در حوزه نظارت در امور اجرایی ، مدریتی و قضایی ، تصریح کرد : مراجع نظارتی باید علاوه بر نظارت بر افعال ، بر سهل انگاری و ترک فعل ها نیز تمرکز کرده و عنایت بیشتری نمایند تا افراد کم کار و سهل انگار در انجام وظیفه نیز در حاشیه امن قرار نگیرند و این مسئله باید مد نظر مراجع نظارتی قرار گیرد.

وی افزود : اگر تسامح و تساهل مسئولی موجب ضربه به مجموعه ، ایجاد جو بدبینی به نظام و ضایع شدن حق مردم است باید به صورت جدی مورد برخورد قرار گیرد.

این مقام قضایی در بخش دیگری از صحبت های خود به بحث ممنوع الخروج شدن افراد مجرم در آیین دادرسی کیفری و قانون اجرایی محکومیت های مالی اشاره کرد و گفت : در این زمینه نیز اگر در سیستم مدیریت پرونده قضایی(cms) زیر ساخت اتصال آنی با دادستانی کل کشور و از آنجا به مبادی خروجی جهت اعلام و انعکاس موارد ممنوع الخروجی مهیا شود ، امکان ابلاغ سریع این احکام جهت جلوگیری از فرار افراد محکوم فراهم می شود.

کد خبر 488124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha