تبیین معروفات و منکرات در مکتب مقدس اسلام/ دین، کامل ترین معیار برای شناخت

خبرگزاری شبستان: امام جمعه قصرشیرین، ابراز کرد: انسان آلوده به گناه نمی تواند رشد و پیشرفت داشته باشد، بنابراین باید از پستی ها خود را پاکیزه کرده و در راه درست گام بردارد.

حجت الاسلام علی ملکی امام جمعه قصرشیرین، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر از فرایض مهم دین است که انجام آن بر همگان واجب است.

 

وی کامل ترین و جامع ترین معیار شناخت معروفات و منکرات را دین دانست و ابراز کرد: تمامی پیامبران مبعوث شدند برای دو امر مهم یکتاپرستی که بزرگترین معروفاست و نهی از طاغوت که بالاترین منکرهاست.

 

حجت الاسلام ملکی، با بیان اینکه تشخیص معروف و منکر یک ضرورت عقلی است، اذعان داشت: این مسئله به قدری روشن بوده که به توضیحی نیاز نداشته و کدام عاقلی است که در مقابل خطر و انحراف سکوت کند و آن را پسندیده بداند.

 

وی اضافه کرد: عقل در وجود هر انسانی هدایت کننده او به سوی کمال است و آدمی می تواند در پرتو این نعمت گرانبها، بسیاری از خوبی ها و بدی ها را به درستی تشخیص دهد.

 

به گفته امام جمعه قصرشیرین، امام صادق(علیه السلام) در حدیثی می فرمایند که عقل چیزی است که به واسطه آن خداوند پرستش می شود و بهشت به دست می آید.

 

وی، با اشاره به اینکه طبق آیات و روایات اولین وظیفه رسول خدا(صلوات الله علیه) امر به معروف و نهی از منکر بود، افزود: موانع رسیدن به کمال مطلق، منکرات است.

 

این مقام مسئول، بیان کرد: انسان آلوده به گناه نمی تواند رشد و پیشرفت داشته باشد، بنابراین باید از پستی ها خود را پاکیزه کرده و در راه درست گام بردارد.

 

حجت الاسلام ملکی، مکتب مقدس اسلام را جامع ترین و کامل ترین مسیر برای تبیین معروفات و منکرات برشمرد و ادامه داد: دو منبع مهم دین اسلام در این راستا قرآن و سنت معصومین(علیه السلام) است.

 

امام جمعه قصرشیرین، یادآور شد: معروفات و منکرها برای افرادی که دارای موقعیت اجتماعی هستند علاوه بر معیارهای شرعی و عقلی، معیارهای اجتماعی و عرفی نیز ایجاد می کند.

 

وی، به مصادیق امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: مصادیق اعتقادی، عبادی، اخلاقی و اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، درمانی و بهداشتی، اداری، سیاسی، خانوادگی و خویشاوندی از جمله این مصادیق به شمار می رود.

 

کد خبر 491872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha