غفلت از مسایل حوزه جوانان تهدید جدی برای آینده کشور

خبرگزاری شبستان:رییس سابق مرکزمطالعات و تحقیقات وزارت ورزش عدم رصد و پیگیری مسایل حوزه جوانان را نگرانی و تهدید جدی برای آینده کشورخواند وگفت:ماهیچ خلایی در اطلاعات و منابع علمی و پژوهشی نداریم نگرانی مادر نظام برنامه ریزی و مدیریت امور جوانان است.

 دکتر محمد تقی حسن زاده،رییس سابق مرکز مطالعات و تحقیقات وزارت ورزش و جوانان در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبستان گفت: برنامه شاخص‌های ساماندهی امور جوانان با اهداف و راهبردهای سه‌گانه در حوزه جوانان در قالب برنامه شاخص‌های ساماندهی در شورای عالی جوانان تصویب شد‌ه است به منظور پیشرفت همه جانبه امور جوانان، توانمندسازی، تامین امور رفاهی،اجتماعی و غنی سازی دوره زندگی جوانی را در محورهای مختلف در سطح ملی و استانی سیاست گذاری کردیم.

 

 وی ادامه داد: مسایل و موضوعات  اساسی حوزه جوانان در  1۵محور اصلی از جمله امور خانواده، اشتغال، ازدواج، اوقات فراغت، فضای مجازی، حوزه ابتکار و خلاقیت ،تربیت بدنی و ورزش ،مسکن ....جوانان را حیطه بندی کردیم و بر اساس آن هماهنگی که با مراکز علمی، پژوهشی و تحقیقی داشتی۲۲ طرح ملی را با موضوعات و مسایل جوانان در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی در سطح استان‌ها  با تشکیل قطب‌های پژوهشی یک جریان علمی فعال را ایجاد کنیم.

 

 حسن زاده با اشاره دستاوردها و یافته‌های  تحقیقات صورت گرفته تصریح کرد: به عنوان نمونه در 17حوزه اصلی شاخص‌های ساماندهی امور جوانان، توانستیم نقشه راه امور جوانان را در سال 91 تدوین کنیم. دستگاه‌های مسئول و حوزه‌های تصمیم گیر و تصمیم ساز در مدیریت و ساماندهی امور جوانان می‌تواند ار نتایج و بافته‌های آن  استفاده بهره برداری نمایند .

 

حوزه جوانان از بعد مطالعاتی و پژوهشی به روز و غنی است.

وی با بیان اینکه اکنون حوزه جوانان از بعد مطالعاتی و پژوهشی و داشتن اطلاعات کاربردی برای تدوین برنامه‌های عملیاتی به روز و غنی است، افزود: مشکل فعلی حوزه جوانان نبود دیدگاه و رویکرد هماهنک ویگپارچه در جهت رفع مسایل جوانان و همچنین تدوین برنامه‌ها بر اساس یافته‌های پژوهش‌های علمی و اقدامات انجام شده است.

 

 مدیریت و برنامه ریزی از مهم‌ترین الویت های  حوزه ورزش و جوانان

حسن زاده، ضعف مدیریت و برنامه ریزی را یکی از مشکلات مهم حوزه جوانان عنوان کرد و افزود:موضوع اصلاح ساختار وزارت ورزش وچوانان در اولویت فعلی امور جوانان قرار ندارد. در بسیاری از کشورهای دنیا سه حوزه مهم  ورزش، گردشگری و امور جوانان در یک ساختار تخصصی مدیریت ،سیاست گذاری و برنامه ریزی می‌شود ولی متاسفانه در کشور ما با توجه به اینکه نگاه راهبردی و کلان وجود ندارد، نگاه‌های بخشی و صنفی مسایل را تحت تاثیر قرار می‌دهد. لذا برنامه ریزی و اعمال مدیریت کارآمد یکی از مه‌ترین اولویت‌های حوزه جوانان است .

 

وی خاطرنشان کرد: امروزه وزارتخانه باید بتواند در سطح کلان و ملی با تدوین  راهبردها در کوتاه و بلندمدت از این وضعیت رکود کاری و شرایطی که باعث بی انگیزگی و نابسامانی امور جوانان شده است، خارج شود.

 

 دولت و مجلس باید دستگاه و بخش مسئول در امور جوانان را کمک کنند

وی با بیان اینکه دولت و مجلس باید کارگزاران نظام را متوجه امور جوانان کنند، خاطرنشان کرد: امروزه مسئله جوانان در یک شرایط تهدیدی بسر می‌برد، ما باید این فرصت را از دست ندهیم تا بتوانیم با تقویت نظام برنامه ریزی و مدیریت وزارت ورزش و جوانان، اقداماتی را که درشان جوانان است با به‌کارگیری ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و همکاری بین بخشی دستگاه‌های مربوطه امور جوانان را شکوفا کنیم.

 

 نسل جوان بیش از هر قشر دیگری نیازمند حمایت است

 حسن زاده با بیان اینکه نسل جوان ما بیش از هر قشر دیگری نیازمند حمایت است، بیان کرد: متاسفانه در شرایط کنونی از  این سرمایه اجتماعی ارزشمند غفلت شده است، به عبارتی توجه چدی به مدیریت این بخش نشده و در یک شرایط روزمرگی بسر می‌برد.

 

 وی از محققان،دستگاه ای مسئول، کارگزاران و قوای سه‌گانه مقننه، مجریه و قضاییه خواست با همکاری  و مشارکت وزارت ورزش و جوانان تلاش جدی برای رفع موانع و مشکلات و رفع نیازهای جوانان کنند.

 

غفلت از رصد و پیگیری مسایل حوزه جوانان تهدید جدی برای آینده کشور

رییس سابق مرکز مطالعات و تحقیقات وزارت ورزش و جوانان عدم رصد و پیگیری مسایل و اقدامات حوزه جوانان را یک نگرانی و تهدید جدی برای آینده کشور خواند و گفت: ما اکنون هیچ خلایی از نظر اطلاعات و منابع علمی و پژوهشی نداریم. نگرانی در نظام برنامه ریزی و مدیریت  امور جوانان است.

 

 حسن زاده با بیان اینکه مشکل ساختاری در حوزه جوانان مانع خدمات رسانی به حوزه جوانان نیست ، تصریح کرد: چون یک معاونت تخصصی در وزارت ورزش و جوانان وجود دارد .می‌توان امور جوانان که موضوعی فرا بخشی است با بهره گیری از جایگاه شورای عالی جوانان که زیر نظر رییس جمهور محترم است با مشارکت سایر دستگاه‌ها اقدامات اساسی را انجام داد زیرا در گذشته امور جوانان هم ساختار مستقل  داشته ولی کار آیی و کار آمدی لازم وجود نداشت.با توجه به اقدامات دو ساله وزارت ورزش و جوانان نیازمند کمک و اقدامات دولت و سایر دستگاه ای  در این حوزه مربوطه هستیم.

 

شاهد رویکرد تحول و پیشرفت در حوزه ورزش و جوانان نیستیم

رییس سابق مرکز مطالعات و تحقیقات وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه ما شاهد رویکرد تحولی و پیشرفت در حوزه ورزش و جوانان نیستیم، افزود: طبق نظر صاحب نطران ، کارشناسان، مجلس و دولت تقویت  مدیریت و برنامه ریزی در این وزارت ورزش و جوانان اجتناب ناپذیر و متفق‌القول هستند. 

 

حسن زاده با بیان اینکه متناسب با شرایط اختیارات و منابع در اختیار وزارت ورزش و جوانان است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه متناسب با  برنامه و فعالت های حوزه جوانان منابع  و بودجه تخصیص  می‌یابد حوزه جوانان را  می‌توان مدیریت و فعالیت‌های این حوزه را مانند ورزش  همانند سایر بخش ها مدیریت کرد.

 

وی گفت: در ساختار و نظام مدیریت  همان طور که ورزش مدیریت  می‌شود می‌توان حوزه جوانان را هم مدیریت کرد . بر این اساس ساختار فعلی وزارتخانه یک فرصت هم برای جوانان و هم به نفع ورزش است ولی متاسفانه بحث تفکیک مدیریت دو حوزه ورزش وحوانان نیز باعث شده از مسایل اساسی غفلت شود در شرایطی که با منابع  و امکانات موجود می‌تواند بهترین برنامه‌ها را تدوین کند.

 

مسایل جوانان تحت‌الشعاع برنامه‌های ورزشی قرار گرفته است

 وی با بیان اینکه در حال حاضر از ظرفیت مدیریت وزارت ورزش و جوانان بیشتر در حوزه ورزش استفاده می‌شود، بیان کرد: این موضوع بی مهری و کم توجهی به امور جوانان در این وزارتخانه است و مسایل جوانان تحت‌الشعاع برنامه‌های ورزشی قرار گرفته است که این امر به دلیل نوع نگرش و دیدگاهی است که در مدیریت و برنامه ریزی اعمال می‌شود .

 

 وی تصریح کرد: اگر به اندازه‌ای که به امور ورزش توجه می‌شود به مسئله جوانان هم پرداخته شود  بسیاری از مشکلات آن‌ها مرتفع می‌شود.

کد خبر 504073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha