حضور دررسانه ها راهکارتبدیل مسابقات بین المللی به تریبون بیداری اسلامی

روغنی تبدیل مسابقات بین المللی قرآن به تریبون بیداری در جهان اسلام را نیازمند استفاده بهینه از فناوری های ارتباطی و گنجاندن اطلاعات مرتبط با آن در جریان اخبار جهانی دانست.

خبرگزاری شبستان: برگزاری مسابقات بین المللی قرآن که هر سال همزمان با مبعث میلاد رسول اکرم (ص) آغاز شده و در شب میلاد امام سوم شیعیان (ع) با معرفی و تجلیل از نفرات برگزیده به کار خود پایان می دهد، از بزرگترین مانورهای نظام در عرصه جهانی حول قرآن، معجزه جاوید پیامبر (ص) است.
این مسابقات که به تازگی بیست و هشتمین دوره آن را پشت سر گذاشته ایم بستری است مناسب برای تجمیع نخبگان قرآنی جهان اسلام فارغ از تعصبات مذهبی، ملیت و قومیت برای تعامل و تبادل اطلاعات تحت لوای وحدت، چیزی که بیش از هر چیز ترس را بر فکر و جان دشمن حاکم کرده و نقشه هایش را نقش برآب می کند.
ضرورت واکاوی ابعاد مختلف این رقابت ها به منظور تحقق اهداف کلان نظام و انقلاب امری است ضروری که نباید به زمان 5 روزه برگزاری آن محدود شود و باید در ایام مختلف سال برای اثرگذاری هرچه بیشتر آن نه تنها بر جوامع اسلامی بلکه در جهان غیرمسلمان چاره اندیشید و این محقق نمی شود جز با همفکری و مشورت افرادی که سال ها در این ساحت مقدس فعالیت کرده و عمری را با عشق قرآن گذرانده اند.
در این میان داوری مسابقات بین المللی قرآن نه تنها در ایران بلکه در دیگر کشورهای اسلامی نیز از جمله مسائل بحث برانگیز و گاهی مورد اختلاف است.
چراکه بر خلاف اهتمام جمهوری اسلامی به انتخاب و معرفی نفرات برگزیده تنها بر مبنای حق و عدالت، در برخی کشورها ملاحظات سیاسی و روابط میان دو کشور مبنای اصلی برای انتخاب رتبه های برتر است.
از این رو در گفت و گویی تفصیلی با هاشم روغنی، نفر نخست سومین دوره و داور بیست و هشتمین دوره این مسابقات علاوه بر بررسی ابعاد اثرگذار این رقابت ها، داوری مناسب در عرصه بین المللی را به بحث گذاشته ایم؛ آنچه می خوانید مشروح این گفت و گو است:

 

برگزاری مسابقات بین المللی قرآن در سطح مطلوب و ایده آل نیازمند رعایت چه معیارها و انجام چه اقداماتی است؟
باید بدانیم برگزاری مسابقات بین المللی قرآن در سطح ایده آل، به آیتم هایی همچون تجربه موثر، برخورداری از کمیته های فنی، جوایز مناسب و حتی دلجویی از افرادی که در این رقابت ها رتبه نیاورده اند، نیاز دارد چراکه این سطح از رقابت ها که با حضور نخبگان قرآنی انجام می شود در مراحل مختلف دعوت، ارزیابی، استقبال و بدرقه به هیئتی زبده و آشنا به امور نیازمند است تا شرکت کنندگان بدون احساس غربت و با طیب خاطر دانسته ها و فن و هنر خود را به آزمون بگذارند.

 

آیا داوری مسابقات بین المللی قرآن در ایران از استانداردهای لازم برخوردار است و توانسته با شبهات احتمالی پاسخ دهد؟
من در دوره های مختلفی از این رقابت ها به عنوان داور و ناظر حضور داشته ام و از نزدیک دیده ام که تیم خوبی تشکیل شده و بر بهره وری کار اثر گذاشته است.
اما امسال برای نخستین بار شناسایی کیفیت و وضعیت قراء و حفاظ بود از طریق استماع تلاوت ها و با هدف تست شرکت کنندگان برای طبقه بندی در گروه های قوی، متوسط و ضعیف صورت گرفته تا بتوان در هر روز از این رقابت ها شاهد حضور چهره های قوی، متوسط و ضعیف در کنار یکدیگر بود نه اینکه یک روز فقط چهره های ضعیف در صحن مسابقات حضور داشته باشند و روز دیگر چهره های قوی و این امری است که علاوه بر انعکاس موثر در رسانه ها با استقبال شرکت کنندگان نیز مواجه شده است. و این ابداعی است که به رقابت ها جلوه بیشتری می بخشد.
از سوی دیگر باید توجه داشت که رقابت شرکت کنندگان نیازمند قالب و ساختار خاص است تا از تکرار حضور پرهیز شود و دیگران نیز انگیزه شرکت در آن را پیدا کنند.

 

جز برگزاری رقابت های قرآنی به منظور سنجش توانمندی ها و استعدادها، چه اهداف کلانی از طریق برگزاری مسابقات بین المللی دنبال می شود؟
خوشبختانه رهبر معظم انقلاب با هوشمندی کامل خط مشی اصلی این مسابقات را تبیین کرده اند و در سخنرانی های صورت گرفته در طول برگزاری این رقابت ها این سیاست ها بارها مورد تاکید و تصریح مسئولان قرار گرفته است.
باید توجه داشت که آیا تنها قرائت قرآن و دریافت جایزه در پایان هدف است یا تصریح حقایق اسلام و آموزه های وحی؟
به نظر می رسد شرفیابی به محضر رهبری نشان می دهد این مهم بر برگزاری صرف رقابت ها رجحان دارد.

 

فعالان و نخبگان قرآنی جهان اسلام برای شدت بخشیدن به موج بیداری ایجاد شده در جهان اسلام چه رسالتی را عهده دار هستند؟
امروز بیداری اسلامی در منطقه با تکیه بر قرآن و انتخاب آن به عنوان مبنای زندگی مسلمانان و معاشرت ها آنها با آیات الهی ایجاد شده است. چراکه مردم با تمسک به قرآن چیزی جز شرع نمی خواهند و درپی براندازی طاغوت های زمان هستند.
در این مسیر حضور اثرگذار و مسئولیت محور نخبگان قرآنی بویژه در تصریح آیات وحی امری مهم و اثرگذار است و می تواند جریان بیداری را به مسیر صحیحی تحقق اهداف هدایت کند.

 

برای آنکه بتوان مسابقات بین المللی قرآن را به تریبون بیداری در جهان اسلام تبدیل کرد، نیازمند اتخاذ چه راهکارهایی هستیم؟
خوشبختانه ایران در طول 28 دوره برگزاری این رقابته ها سیر صعودی را طی کرده است، اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله بسیار است و هرچه بیشتر جلو برویم فضا برای کار بیشتر است.
امروز که با پیشرفت های ارتباطی امکان تعامل انسان ها در دهکده جهانی و در کمترین زمان امکانپذیر است، از این رو ما می توانیم برای اثرگذاری در گستره جهانی بهترین استفاده ها را از این امکانات ارتباطی برای شناساندن عظمت قرآن ببریم.
باید عظمت این رخداد قرآنی، منویات رهبری و مطالبات ایشان در دیداری با متولیان، دست اندرکاران و شرکت کنندگان آن و نیز سخنان بزرگان در این مزینه را انعکاس دهیم و آنها را در اخبار جهانی بگنجانیم.
البته در این مسیر باید توجه داشت که مسئله قرآن در عرصه های مختلف با نظارت رهبری انجام می شود و ایشان بر این امور اشراف کامل،اهتمام و توجه لحظه به لحظه دارند و فعالان قرآنی تنها با تبعیت از ایشان بدون چون و چرا و اظهار نظر های شخصی می توانند اهداف عالیه و کلان نظام و انقلاب را محقق کنند.
پایان پیام/
 

کد خبر 50858

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha