خاصیت ذکر علائم ظهور در روایات ما چیست؟

حجت الاسلام رضایی با اشاره به تفاوت میان علایم و شرایط ظهور، از خاصیت ذکر علایم در روایات سخن گفت و تلاش برخی افراد برای نشانه سازی ظهور امام زمان(عج) را تلاشی نشأت گرفته از جهل و نادانی آنان دانست.

حجت الاسلام و المسلمین مجتبی رضایی، از پژوهشگران پژوهشکده مهدویت در گفت و گوی اختصاصی با سرویس قرآن و معارف این خبرگزاری به تشریح نشانه های ظهور امام زمان(عج) پرداخت و گفت: بخش عمده روایات نشانه های ظهور، دارای تصویر هستند اما پرسش اساسی که هر کس در برخورد با این روایات با آن مواجه می شود، این است که خاصیت ذکر علائم ظهور در روایات ما چیست؟

وی در این باره افزود: "علامت" در لغت و استعمال عرفی، هیچ گونه معنای ساختن در خود ندارد و تنها به معنای نشانه است؛ مثل علائم راهنمایی و رانندگی که برای ایجاد چیزی نیستند، بلکه نشانه حالت و چگونگی مسیر هستند. پس در برخورد با علائم، وظیفه ای به نام ساختن و ایجاد این علائم نداریم، بلکه باید آن ها را برای پرهیز از گمراهی مورد توجه قرار دهیم.

رضایی ادامه داد: صهیونیست ها دقیقا چنین برداشتی از نشانه ها دارند و برای همین، همواره به دنبال ایجاد نشانه های آخرالزمان هستند. آن ها در هین راستا به تغییر ژن گاو پرداخته اند تا با ایجاد گاو سرخ موی، بر اساس یپیشگویی کتاب "تلمود"، علامت نزول منجی موعود و جنگ جهانی باشد، اما در فرهنگ اسلامی و روایات ما، چنین وظیفه ای نسبت به نشانه ها ذکر نشده است و بنابراین در فرهنگ دینی شیعه، وظیفه ای به نام ساختن علائم نداریم.

 

وی تلاش برخی افراد برای نشانه سازی ظهور امام زمان(عج) را تلاشی نشأت گرفته از جهل و نادانی آنان دانست و تأکید کرد: وظیفه ما این است که نشانه ها را جستجو کرده و بیابیم، نه آن که نشانه سازی کنیم. تطبیق دادن این نشانه ها نیز در صورتی بی اشکال است که آن ها را با قرائن عقلایی همراه کنیم؛ زیرا شخصیت سازی در این عرصه، محکوم بوده و دروغ بستن به خدا و پیغمبر(ص) به شمار می رود و با این کار، ملاکی برای تشخیص حق از باطل باقی نمی ماند.

 

در فرهنگ دینی شیعه، وظیفه ای به نام ساختن علائم نداریم
حجت الاسلام و المسلمین رضایی با نقد مستند "ظهور بسیار نزدیک است"، برخورد اشتباه با روایات را یکی از معضلات این فیلم خواند و تصریح کرد: این نوع کار ها، با زیر پا گذاشتن حد و حدود خود، عرصه را برای اعمال سلایق شخصی باز می کنند.

وی هشدار داد: اگر قرار باشد با اما و اگر و به صرف احتمال، این علائم را به هر زحمتی شده به یک فرد نسبت دهیم و آن را در جامعه ترویج کنیم، چطور می توان جلو برداشت های شخصی و مغرضانه را گرفت؟

این پژوهشگر حوزه مهدویت اظهار داشت: نباید این طور بی منطق و به صرف احساس گل کرده، روایات را دستکاری کنیم و از ظاهر آن ها دست بکشیم و تفسیر به رأی کنیم؛ زیرا با این کار، دیگر امکان جمع و جور کردن این قضیه وجود نخواهد داشت. با این نوع رفتار، در حقیقت ویرانه ای ایجاد کرده ایم که هر کس اجازه دارد در آن، کاخی برای خود بسازد.

این دانش آموخته حوزوی در بخش دیگر سخنان خود، با بیان این که در کنار علائم ظهور، "شرایطی" نیز در روایات ذکر شده اند، اذعان کرد: "علائم"، نشانه هایی برای رصد کردن حوادث اند که تشخیص دهیم چه اندازه به ظهور نزدیکیم ولی "شرایط"، برای رصد نیستند، بلکه برای زمینه سازی ذکر شده اند.

وی، ایجاد شرایط ظهور امام زمان(عج) را از وظایف منتظران واقعی دانست و گفت: برای مثال، یکی از شرایط قیام جهانی امام مهدی(عج)، وجود نیروهای مردمی است که بتوانند در حد جهان کار کنند؛ پس همه ما نسبت به ایجاد چنین شرایطی برای ظهور تکلیف داریم.

این پژوهشگر مهدوی، انقلاب های منطقه را بستری برای ایجاد شرایط ظهور امام زمان(عج) معرفی کرد و مدعی شد: یکی از دلایل عمده تأخیر ظهور حضرت حجت(عج)، عدم آمادگی جهانی برای ظهور است و ما وظیفه داریم برای ایجاد آمادگی جهانی تلاش کنیم؛ زیرا ملت ها باید به اندازه ای از درک و شعور برسند که دریابند دولت ها قادر به اداره آنها نیستند.

وی افزود: خیزش های منطقه نشان می دهند که فضای منطقه و بلکه جهان، به سمت ظهور پیش می رود.

 

این خیزش ها می توانند خیزش نهایی بشر برای رسیدن به جامعه آرمانی باشند

حجت الاسلام و المسلمین رضایی تأکید کرد: آن چه باید با دقت مورد توجه قرار دهیم این است که دشمنان با نگاه خود به این فضا نظر کرده و سیاست های خویش را تنظیم می کنند؛ بنابراین نباید اجازه دهیم که سیاستمداران بیگانه مدیریت انقلاب ها را به دست گیرند.

وی تأکید کرد: باید به صورت پنهان و آشکار، فضای بیداری را حفظ کنیم و نگذاریم این فضا افت کند. اگر این فضا با غفلت و کم کاری ما افت کند، سال ها و شاید دهه های زیادی باید صبر کنیم تا شاهد چنین خیزش های وسیع و مردمی باشیم.

این محقق حوزوی گفت: اگر خواهان فرداهایمان هستیم، باید در این شرایط سرمایه گذاری کنیم و وظایف خود را برای زمینه سازی به درستی انجام دهیم.

وی درباره وظیفه خطیر و حساس منتظران در شرایط کنونی گفت: اینک زمان ماست؛ باید به جهان بفهمانیم که در تاریخ سرنوشت سازی هستیم و این خیزش ها می توانند خیزش نهایی بشر برای رسیدن به جامعه آرمانی باشند.

این پژوهشگر حوزه مهدویت با یادآوری این که انقلاب های منطقه، بهترین فرصت برای زمینه سازی گسترده ظهور امام زمان(عج) هستند، هشدار داد: خیزش مردم منطقه، به همان اندازه که فرصت است، تهدید است.

وی توضیح داد: این خیزش عمومی، نیاز به مدیریت دارد و دقیقا نقطه قوتی که در انقلاب ایران وجود داشت، در این انقلاب ها کمتر به چشم می خورد و آن، وجود رهبر واحد است. دقیقاً به همین دلیل است که کنترل این انقلاب ها بسیار سخت شده است و به همین خاطر است که غربی ها هم دندان طمع خویش را تیز کرده اند.

 

خیزش های منطقه نشان می دهند که فضای منطقه و بلکه جهان، به سمت ظهور پیش می رود

حجت الاسلام و المسلمین رضایی در ادامه سخنان خود گفت: این مردم، همچون سیلابی هستند که اگر در مسیر درست خود هدایت نشوند، ویرانگریشان بیش از آبادانی خواهد بود.

وی، ریزش عمومی نیروهای انقلاب و تفرقه از درون آن ها را خواسته استعمار شرق و غرب دانست و در ابن باره اذعان کرد: این موضوع، حتما شرق و غرب را به فکر سوء استفاده خواهد انداخت؛ چنان که هم اینک نیز در این فکر هستند. اگر ما برای قیام های منطقه مدیریت مناسب نداشته باشیم، فرصت های زیادی را از دست داده ایم و الان فرصت آن است که نشان دهیم پیرو امام زمان(عج) و منتظر و زمینه ساز ظهورش هستیم.

این عضو پژوهشکده مهدویت، دو معضل عمده عدم وجود رهبر واحد و مقتدر، را این چنین تشریح کرد: نبود رهبر واحد و مقتدر به مرور موجب سست شدن مردم در مسیرشان می شود؛ زیرا ادامه این حرکت که با شکنجه ها و سختی ها و کشتار های فراوانی همراه است، انگیزه قوی می خواهد و عدم رهبری یعنی بی مدیریتی و مدیریت نامناسب و از سوی دیگر، این کمبود موجب پیدایش چند دستگی و اختلاف است که چه بسا جریان قیام را دقیقاً برعکس می کند.
وی در بخش پایانی سخنان خود، خطاب به حوزه های علمیه، دانشگاه ها، مسئولین و همه زمینه سازان ظهور گفت: تنها باید نام مهدی(عج) را بر زبان مردم بیندازیم؛ زیرا عدل و داد تنها به دست او محقق می گردد و تنها اوست که ریشه ظلم و ستم را برمیکند. باید "یا مهدی" سر بدهیم و تنها او را بیرق اصیل هدایت بدانیم، نه احد دیگری را.

حجت الاسلام و المسلمین رضایی در ارتباط با مهم ترین وظیفه و مسئولیت عصر حاضر توضیح داد: مهم ترین وظیفه و مسئولیت ما در این دوره از تاریخ این است که این خیزش ها را که از قلب مردم جوشیده اند، به سوی مهدی موعود(عج) سوق دهیم.

پایان پیام/


 

کد خبر 50872

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha