زاینده‌رودی که دیگر «نا» ندارد!

خبرگزاری شبستان: بی‌توجهی به شرایط زاینده‌رود، یکی از زیباترین رودخانه‌های کشور، این روزها، این رود پراهمیت و البته شاهرگ حیاتی نصف‌جهان را به یک رودخانه فصلی تبدیل کرده که جریان آن، هرگز به قوت گذشته نیست.

خبرگزاری شبستان-اصفهان:

با وجود اینکه امسال آب اختصاص یافته به کشت پائیزه کشاورزان، به گفته بسیاری از مسئولان در حد معقولی جریان پیدا کرد، بسیاری بر این باور هستند که روند موجود درباره این رودخانه، این روزها به میزان قابل توجهی نگران‌کننده است و این شاهرگ حیاتی اصفهان را در خطر خشکی دائمی قرار داده است.


بی‌توجهی به مصوبات شورای عالی آب
تصویب مصوبات 9 ماده‌ای شورای عالی آب در شورای حوزه آبریز زاینده‌رود، یکی از مهم‌ترین اقداماتی بوده که امروز مسئولان استان اصفهان به آن افتخار می‌کنند و بر این باور هستند که یکی از راه‌های اساسی زنده شدن زاینده‌رود، عمل به این مصوبات و اجرای آنهاست. با این حال، به گفته بسیاری، امروز مصوبات شورای عالی آب مورد بی‌توجهی و بی‌مهری مدیران کشور قرار گرفته و بخش عمده‌ای از این مصوبات اجرایی نمی‌شود.


برداشت‌های بی‌رویه و غیر مجاز در بالادست زاینده‌رود، اجرای طرح‌های توسعه‌ای، عدم اختصاص آب مقرر به کشاورزان و ده‌ها مورد دیگر، امروز چالش حقابه‌داران، سهم‌آبه‌داران و کسانی است که زاینده‌رود به آنها بدهکار است و مدیران چندان از حق آنها دفاع نمی‌کنند.

 

 

برداشت‌های بی‌رویه بالادست
بخش عمده انتقادات استاندار اصفهان، کشاورزان استان و مدیرانی که در اصفهان مسئولیتی دارند، به برداشت‌های بی‌رویه در بالادست زاینده‌رود والبته عدم برخورد مسئولان با این پدیده است. در شرایطی که در استان اصفهان بخش عمده چاه‌های کشاورزی به دستور وزارت نیرو و استانداری اصفهان در حال پر شدن است، آب در بالادست زاینده‌رود مشغول پمپاژ به کوه‌ها برای کشت بادام و پسته بوده و طرح‌های استفاده از آب زاینده‌رود، یکی یکی در حال افتتاح است.


خشکی بستر زاینده‌رود در شهر اصفهان
حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور در سفر خود به شهر اصفهان، قول داد که بستر زاینده‌رود دیگر خشک نباشد و همین موضوع باعث شد زرگرپور استاندار اصفهان، چند ماه پیش و بعد از آنکه به دلیل خشکسالی، آبی در بستر این رودخانه جریان نیافت، به خاطر این موضوع از مردم عذرخواهی کرد. به واقع، نبود آب در رودخانه‌ای که به گفته بسیاری در تاریخ، حیات و ممات نصف‌جهان به آن وابسته بوده، موضوعی است که این روزها ذهن مردم اصفهان را به خود مشغول کرده است.


انتقال آب از رودخانه به نائین و خورو بیابانک
گفته می‌شود طرح انتقال آب از رودخانه زاینده‌رود به نائین و خورو بیابانک، بر خلاف مصوبات شورای عالی آب در حال حاضر، به جریان افتاده و با وجود مخالفت‌های صورت گرفته از سوی کشاورزان اصفهانی، در حال اجراست. در شرایطی که این رودخانه در حال حاضر نایی برای جریان آب ندارد، حال باید شاهد اجرای طرح‌های دیگری باشیم که بیش از گذشته، بر پیکر بی‌جان زاینده‌رود، آسیب وارد می‌کند.

 


 

لوله انتقالی آب از سد چم‌آسمان برای فولاد مبارکه
طرح انتقال آب از رودخانه زاینده‌رود به فولاد مبارکه که قرار است از بالای سد چم‌آسمان و با عنوان جایگزینی برای طرح انتقال قبلی اجرا شود، از دیگر طرح‌های مورد انتقاد در حوزه آبریز زاینده‌رود به شمار می‌رود که به گفته بسیاری، زمینه مشکلات بسیاری برای رودخانه را فراهم می‌کند.


با این حال، شرکت فولاد مبارکه بر این باور است که این طرح، خللی در روند جریان زاینده‌رود ایجاد نخواهد کرد و به عنوان جایگزین لوله قبلی ایجاد خواهد شد.


زاینده‌رودی که دیگر «نا» ندارد!
این روزها رودخانه زاینده‌رود، نایی ندارد و هر کس بتواند، آسیبی به آن وارد می‌کند. شاید بسیاری بر این باور باشند که این رودخانه در حال حاضر دیگر رودخانه نیست بلکه یک سرای فصلی است که گاهی در آن آبی جریان پیدا می‌کند.


شاید نیاز باشد مدیران استان، در دورانی که زاینده‌رود غمخواری ندارد، بیش از گذشته به آن توجه کنند و برای اجرای مصوبات شورای عالی آب، اقدامی اساسی در دستور کار قرار دهند.

 

 

کد خبر 510987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha