باید نگاه انتزاعی به مهدویت را کنار بگذاریم

حجت‌الاسلام پورسیدآقایی با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه باید نگاه انتزاعی به مهدویت را کنار بگذارند، گفت: این مراکز باید با نگاه اجتهادی زمینه ظهور امام عصر از مسیر ولایت‌فقیه را فراهم کنند.

به گزارش خبرنگار شبستان، حجت‌الاسلام سید مسعود پورسیدآقایی، دبیر هفتمین همایش دکترین مهدویت در آیین افتتاحیه این همایش ترویج و تعمیق آموزه‌های مهدوی را رویکرد اصلی برگزاری این همایش بین‌المللی دانست و گفت: همه ساله همسو با تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تولید علم سه تا چهار مجموعه منابع در این همایش منتشر می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز دنیا در مدار جنگ تبلیغاتی می‌چرخد، اظهار کرد: ما به عنوان ملتزمان به حکومت شیعی مبتنی بر اصل ولایت‌فقیه باید به آموزه‌های مهدویت پایبند باشیم چرا که در دوران غیبت اصل ولایت‌فقیه ضرورتی انکارناپذیر است.

وی درباره ضرورت‌های برگزاری همایش دکترین مهدویت تصریح کرد: این آموزه کلیدی در دنیای امروز از 13 ضرورت برخوردار است، نخست نگاه راهبردی و استفاده مسئولان فرهنگی نظام از این آموزه فاخر، چرا که در کنار نگاه اعتقادی اتخاذ راهبرد ضرورت دوچندانی پیدا می‌کند.

دبیر هفتمین همایش دکترین مهدویت ادامه داد: اگر در عرصه نگاه انتقادی به خود نمره 10 بدهیم در میدان نگاه راهبردی نمره ما از یک یا دو تجاوز نمی‌کند و همین حد هم به برکت پیروزی انقلاب اسلامی است البته حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ دفاع ملی نیز با اختصاص دو واحد به بحث مهدویت زمینه‌های گرایشی به این آموزش را فراهم کرده‌اند.

وی با ابراز گلایه از عدم حرکات جدی توسط دیگر مراکز علمی- پژوهشی در عرصه مهدویت بیان کرد: سال‌ها ما فکر می‌کردیم جامعه موعود باید رویکرد باشد در حالی که امروز دریافته‌ایم ما به جامعه منتظر نیازمندیم یعنی جامعه‌ای که شیعه وظایف خود را نسبت به دیگران انجام می‌دهد و بر اصول تأکید دارد.

حجت‌الاسلام پورسیدآقایی تببین شاخص‌های جامعه منتظر به عنوان الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت را ضرورت دوم در پرداخت به آموزه‌های مهدویت برشمرد و اظهار کرد: طراحی شاخص‌های جامعه منتظر از تأکیدات همیشگی رهبری است چرا که با طراح این شاخص‌ها می‌توان میزان نزدیکی یا فاصله با مهدویت به عنوان آموزه اصیل شیعی را سنجید.

وی با تأکید بر لزوم اهتمام و توجه حوزه‌های علمیه به بحث مهدویت در دو حوزه اعتقادی و راهبردی عنوان کرد: چندین هزار حدیث معتبر تأکید دارند که خاستگاه آموزه‌های مهدویت حوزه‌های علمیه است، از این رو این مراکز علمی باید با تکیه بر مبانی صحیح در مسیر تحقق مطالبات رهبری در عرصه مهدویت حرکت کنند.

رییس مرکز آینده روشن کنار گذاشتن نگاه انتزاعی به بحث مهدویت را ضروری دانست و گفت: باید حوزه‌های علمیه در عرصه مهدویت نگاه اجتهادی داشته باشند و این محقق نمی‌شود مگر با سال‌ها تعلیم و تعلم دو روز خاص، در غیر این صورت نتیجه‌ای جز تولید و توزیع نرم‌افزارهایی همچون ظهور نزدیک است، عاید نمی‌شود.

وی با ابراز تأسف از عدم پرداخت به مباحث مهدویت در مقاطع تخصصی دکتری و کارشناسی ارشد تصریح کرد: جای خالی این آموزه در مقاطع تخصصی به شدت احساس می‌شود و امید است با همکاری آموزش عالی بتوان این نقیصه را برطرف کرد.

حجت‌الاسلام پورسیدآقایی در برشماری دیگر ضرورت‌های پرداخت بحث مهدویت در جامعه امروزی بیان کرد: اهتمام جدی مسئولان نظام برای مقابله با مروجان خواب، رؤیا، قصه و کشف و شهود ضرورت دارد و انتظار می‌رود وزارت اطلاعات مدعیان دروغین این عرصه را تعقیب کند چرا که این آموزه‌ها با دادن خون‌های بسیار به دست ما رسیده و اگر عده‌ای بخواهند جوانان را منحرف کنند وزارت اطلاعات و قوه قضاییه باید با قاطعیت با آنها برخورد بکند.

وی با تأکید بر لزوم نظارت نهادهای حوزوی بر تولید و عرضه محصولات مهدوی ابراز کرد: باید از طریق این نظارت‌ها از نشر و توزیع محصولاتی که ادعاهای دروغین را در جامعه دامن می‌زنند، جلوگیری شود. همچنین باید از زبان فاخر هنر برای گسترش این آموزه‌های غنی بهره گرفت آنچنان که رهبری تأکید می‌کند اثبات مهدویت کار آسانی نیست و این عرصه نیازمند بهره‌مندی از زبان هنر است.

دبیر هفتمین بین‌المللی دکترین مهدویت حمایت از مراکز پژوهشی- آموزشی مهدوی را دیگر ضرورت امروز جامعه برشمرد و گفت: استفاده رسانه‌ها از ظرفیت مراکز تخصصی مهدویت، توجه به آینده روشن بشریت به عنوان عقبه فکری بیداری اسلامی و تدوین قوانین خاص برای مقابله با افرادی که سعی در سوء استفاده از این آموزه‌ها دارند دیگر ضرورت‌های اهتمام جدی به بحث مهدویت در دنیای امروز است.

وی ادامه داد: برخورد با سخنان بی‌اساس و فعال‌سازی مسجد مقدس جمکران و استفاده از ظرفیت فرهنگی این مکان مقدس برای ترویج آموزه‌های مهدویت ضرورت‌هایی انکارناپذیر و مشوق برای پرداخت این عرصه مقدس در آموزه‌های شیعی است.

حجت‌الاسلام پورسیدآقایی با اعلام تشکیل چهار کمیسیون تخصصی همزمان با برگزاری هفتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت عنوان کرد: 301 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده که 81 مورد آن مورد پذیرش است که 55 مورد نیز امکان طرح در این کمیسیون‌ها را دارد.

وی افزود: 31 درصد مقالات ارسالی توسط حوزویان، 41 درصد توسط دانشجویان مقطع دکتری و 20 درصد توسط دانشجویان کارشناسی ارشد به دبیرخانه ارسال شده است.

وی با بیان این مطلب که برگزاری همایشی با این سطح از تخصص و کیفیت بدون همکاری سایر مراکز علمی و فرهنگی میسر نیست، اظهار کرد: همزمان با برگزاری هفتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت به همت مجمع جهانی اهل بیت 30 کشور جهان نیز میزبان همایش‌های مشابه هستند البته سال گذشته این تعداد به 24 کشور محدود می‌شد.

وی از رونمایی از چهار کتاب همزمان با این همایش بین‌المللی خبر داد و تصریح کرد: کتاب الحکومته الهیه نوشته آیت‌الله مؤمن در سه جلد کتابی مرتبط با نشانه‌های ظهور و دو پایان‌نامه راهبردی از دانشگاه دفاع ملی همزمان با این همایش و با حضور شخصیت‌های برجسته کشور رونمایی می‌شود.

حجت‌الاسلام پورسیدآقایی تجلیل از چهره‌های مهدی‌یاور را دیگر برنامه گنجانده شده در این همایش برشمرد و خاطرنشان کرد: راه امام عصر (عج) از ولایت‌فقیه می‌گذرد، از این رو کسانی که به عنوان یاوران ولی‌فقیه همچون جانبازان دوران دفاع مقدس، خیرین و نویسندگان امام زمان را یاری می‌کنند در این همایش مورد تقدیر قرار می‌گیرد.

شایان ذکر است، هفتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با حضور شخصیت‌هایی همچون رییس مرکز خبرگان رهبری هم‌اکنون در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما در حال برگزاری است.

پایان پیام/
 

کد خبر 51981

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha