رسانه ملی قابلیت تبدیل به رسانه زمینه ساز را دارد

دانشیار دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با تاکید بر اینکه رسانه‌های ملی داخل کشور قابلیت بدل شدن به رسانه‌ زمینه‌ساز منجی را دارند گفت: رسانه ملی باید خود را با مؤلفه‌های رسانه زمینه‌ساز تطبیق دهند.

به گزارش خبرنگار شبستان، دکتر محمدرحیم عیوضی، دانشیار دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با ارایه مقاله‌ای به هفتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت به موضوع رسانه زمینه‌ساز برای ظهور منجی پرداخت.

وی این پرسش را دست‌مایه پژوهش خویش قرار داده بود که رسانه زمینه‌ساز ظهور منجی از چه قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی در ایجاد تغییرات اجتماعی هم‌سو با مهدویت برخوردار است.

عیوضی در این مقاله می‌نویسد: مهم‌ترین پرسشی که در موضوع مهدویت و رسانه زمینه‌ساز مطرح است قابلیت و توانایی رسانه در ایجاد و گسترش فرهنگ مهدویت و انتظار فرج است.

وی مدعی است که بعضی از کارشناسان حوزه رسانه در بررسی ارتباط مهدویت و رسانه با طرح تقابل ماهوی رسانه و امور قدسی تلاش می‌کنند تا نشان دهند روند اختراع، تکوین و گسترش رسانه‌های نوین ارتباطی چیزی جدای از فرآیند سیطره فناوری و تفکر وابسته به آن تلقی نمی‌شود.

 

دانشیار دانشگاه بین‌المللی امام خمینی این‌گونه ادامه می‌دهد که تکنولوژی مبدع گفتمانی تعریف می‌شود که به گونه‌ای آیین جدید تبدیل شده باشد.

وی می‌افزاید: این عده از کارشناسان در واقع فناوری را نوعی ایدئولوژی می‌خوانند که چارچوب‌های فکری آن فراتر از معرفت این جهانی نمی‌رود.

عیوضی در این مقاله می‌کوشد تا نشان دهد رسانه علاوه بر اینکه عرصه وسیعی از حوزه و قلمرو اعتقادی و معنوی بشری را شکوفا می‌نماید قابلیت‌های فطری پیام‌های دینی و امکان برقراری ارتباط با مخاطبان را در حوزه موعودشناسی افزایش می‌دهد.

 

این پژوهشگر مهدوی در بخشی از مقاله به تبیین تغییر فناوری می‌پردازد و می‌گوید: تغییر فناوری می‌تواند تغییری بوم‌شناختی باشد، به این معنی که تغییر فناوری قادر است هر چیزی را تغییر دهد.

وی در تمام این مقاله این پرسش را از یاد نبرده است که رسانه زمینه‌ساز منجی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد.

عیوضی با بیان اینکه تغییر فناوری امری ممکن است، اذعان می‌کند: رسانه‌های ملی که در داخل کشور فعالیت دارند قابلیت بدل شدن به رسانه‌ زمینه‌ساز منجی را دارند و در این راستا باید خود را با مؤلفه‌های رسانه زمینه‌ساز تطبیق دهند.

شایان ذکر است، هفتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با شرکت ده‌ها میزبان خارجی و داخلی از پنج قاره جهان طی روزهای 23 و 24 تیر در مرکز همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار گردید.

پایان پیام/


 

کد خبر 52203

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha