تربیت نیروی متعهد و پر افتخار؛ ثمره همجواری مسجد و کانون

نخبه و فعال مسجدی که برای سربلندی اسلام افتخار آفرینی می کند کشور را در همه عرصه ها به ویژه عرصه اقتصادی به تعالی نزدیک می کند و در این صورت است که کشور به وجود جوانانی چون شهید فهمیده‌ افتخار می‌کند.

خبرگزاری شبستان: ورزشکار برگزیده و برتر استان اردبیل و مربی‌ کاراته تیم ملی عراق متولد سال 1360 از دامنه سرسبز سبلان و شهر دارالارشاد اردبیل است. علاوه بر بیش از یک دهه تجربه کار در بسیج مسجد امام رضا (ع) و کانون فرهنگی هنری شهید علایی این استان در رشته کاراته و خوشنویسی و نقاشی نیز به موفقیت هایی نایل آمده و در حال حاضر به عنوان مربی در این کانون فعالیت می کند.
به گفته یاور محمودی که فارغ التحصیل رشته تربیت بدنی است، توفیقات و تخصص‌اش در چند رشته ورزشی و هنری، باعث شده که در جمع دوستان و آشنایان با دید خاصی به او توجه شود و این زمینه‌ساز پیشرفت او در عرصه‌های مختلف شده است. او از زمانی که 9 سال داشت در برنامه‌های مختلف مناسبتی و مذهبی مسجد محله‌اش فعالیت داشته است و با ارادتی که خانواده و خودش به اهل بیت و امام حسین (ع) داشته اند همواره مراسم عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع) را در منزل‌شان برپا می کردند.
برپایی مجالس امام حسین(ع) در منزل‌ این خانواده روز به روز بر علاقه و عشق این جوان به اهل بیت و مسجد افزوده و انس و الفت وی را به کار در مسجد و سنگر عشق و معرفت زیادتر کرده است.
ذوق و اشتیاق کار در مسجد به این جا ختم نشد و در نهایت محمودی در سال 1374 به عنوان بسیجی فعال در پایگاه امام رضا (ع) اردبیل عضویت پیدا کرد و در سال 1375 با راه‌اندازی کانون‌های فرهنگی هنری در مساجد کشور و در جوار مساجد وی به عضویت کانون ثارالله اردبیل درآمد و فعالیت‌ رسمی خود را از این زمان به بعد در این کانون ادامه داد.
اولین افتخار این فعال مسجدی عضو کانون ثارالله با شرکت در مسابقات ورزشی کشوری به میزبانی مسجد هدایت تهران (یادواره شهید فهمیده) کسب شد. وی توانست مقام سوم تیم بسیج کشور را در این مسابقات کسب کند و باعث افتخار شهر و بسیجی‌های استانش شود. از همین دوران بود که با حمایت دبیرخانه کانون‌های مساجد استان اردبیل مراحل ورزشی را با عضویت در کانون شهید علایی ادامه داد.

کانون های مساجد بهترین مکان برای تحقق آرمانی های جوانان مسلمان
به اعتقاد وی مساجد می‌توانند بهترین مکان برای رشد و موفقیت و تحقق آرمان‌های یک جوان باشد و اگر مدارس با مساجد آمیخته و هماهنگ شوند بدون شک حاصل این آمیختگی تربیت نیروی متعهد و باعث افتخار برای این مرز و بوم می‌شود.
وی به بخشی از خاطرات و فعالیت‌های دوران کودکی اش در مسجد اشاره کرد و گفت: وقتی در دوران کودکی همراه همسالان در مسابقات ورزشی و فرهنگی مسجد شرکت می‌کردیم، امام جماعت مسجد و هیئت امنا، برندگان مسابقات را تشویق و با جوایزی هر چند کوچک بچه‌ها را به حضور و فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ورزشی مسجد تشویق می‌کردند و این باعث می‌شد که نوجوانان با انگیزه بیشتر در مسجد حضور یابند.
مسجد محله برای همه گروه های سنی برنامه داشت و برای انجام فعالیت‌ها و کارها فقط به جوان‌ها میدان داده نمی شد، بلکه برای همه گروه‌های سنی از کوچک گرفته تا میانسال و کهنسال برنامه داشت و همه دست به دست هم می‌دادند و برنامه‌ها و کارهای مسجد را جلو می‌بردند تا زمینه حضور همه در مسجد فراهم شود. همواره ریش‌ سفید های محله و بزرگان مسجد معتقد بودند مسجد مختص عده ای خاص نیست و همه باید در برنامه های مسجد شرکت کنند.
الان هم با وجود جایگاه های جدید همچون کتابخانه، کانون‌ فرهنگی هنری و مرکز دیجیتال و رایانه در مسجد می توان با تقسیم کار، مسئولیت بخشی از فعالیت های مسجد را به جوانان و نوجوانان داد.
وی معتقد است که حاصل و بهترین ثمره همجواری مسجد و کانون تربیت نوجوانی همچون شهید حسین فهمیده است.


جوانان نخبه و متعهد امروز به برکت خون و ایثارگری شهدا افتخار‌ می آفرینند
محمودی شهید فهمیده را الگو و اسوه زندگی اش دانست و گفت که همیشه تلاش داشته و دارد همانند وی مطیع و تابع ولایت‌فقیه و رهبری باشد.
در دوران دفاع مقدس که خردسال بودم، همیشه آرزو داشتم که سن و سال شهید فهمیده را داشتم و می توانستم چون وی به جبهه‌های مقابله با باطل بروم تا بتوانم در جنگ پا به پای دیگر رزمندگان نقشی در دفاع از اسلام ولایت داشته باشم.
به اعتقاد وی ثمره فعالیت های مسجد محور، شهیدان بزرگواری هستند که امروز جوانان نخبه و متعهد به برکت خون و ایثارگری شهدا، رشادت‌ها و موفقیت‌هایی را در کانون‌های فرهنگی هنری کسب می‌کنند.
وی برکات حضور در مسجد را صداقت، راستی، پاکدامنی و نزدیکی با خدا نام برد و ادامه داد: نوجوان و جوانی که نیازهای روحی خودش را با مسجد گره بزند و با مسجد اخت پیدا کند بدون شک روحیه و حال و هوای معنوی خوبی خواهد داشت.
این فعال مسجدی در ادامه به این نکته اشاره کرد که اگر مسئولان نیازها و خواسته‌‌های جوانان را درک کنند و برای رفع مشکلات تلاش کنند اکثر جوان‌ها با شوق و علاقه در مساجد و کانون‌ها راه می‌یابند. به عنوان مثال ایجاد سالن‌های ورزشی در کنار مساجد و تجهیز مساجد به سیستم‌های اینترنتی می توان در تحقق این مهم موثر باشد.
وی حضور نخبگان و جوانان برگزیده کشور در مساجد را الگویی ملموس برای سایر جوانان دانست و گفت: جوانان با دیدن جوانان هم سن و سالان نخبه به حرکت به سمت اهداف متعالی ترغیب می شوند.
وقتی از وی می‌پرسیم که جوان توانمند برگزیده مسجدی چطور می‌تواند مسجد و یا کانون فرهنگی هنری را به مرکزی برای تأمین نیازهای فرهنگی، دینی، اقتصادی و ورزشی تبدیل کند؟ در جواب به فرموده مقام معظم رهبری اشاره می‌کند که فرموده‌اند: «مسجد مظهر آمیختگی دنیا و آخرت و پیوستگی فرد با جامعه و اندیشه مکتب اسلام است».
وی معتقد است که با تأسیس آموزشگاه‌های صنایع دستی، مؤسسات فرهنگی و هنری و ورزشی هم می‌شود در رشته های مختلف به جوانان آموزش داد و ایجاد اشتغال برای جوانان جویای کار کرد و در کنار این درآمدی هم برای کانون و مسجد عاید می‌شود. دایر کردن دوره‌های آموزشی در رشته‌های مختلف برای جوانانی که قادر به ثبت‌نام در مؤسسات غیر انتفاعی و خصوصی نیستند، پلی برای موفقیت همه اقشار جامعه ایجاد می کند. همچنین ایجاد صندوق‌های قرض‌الحسنه مساجد نیز می‌تواند در رفع مشکلات جوانان تأثیرگذار و برای جوانانی که در شرف ازدواج هستند کمک‌ حال باشد.


حضور در مسجد؛ زمینه ساز نزدیکی روح و روان انسان به خدا و ایجاد آرامش
محمودی که در فعالیت‌های ورزشی و هنری مسجد به عنوان مربی فعالیت دارد، مسجد را پایگاه فکری و اندیشه‌ساز برای تعالی روح و جسم انسان می داند و از تقویت و عمران معنوی مساجد به عنوان یک وظیفه یاد می کند و معتقد است که روح و روان جوانان با حضور در مسجد به خدا نزدیک تر می‌شود و آرامش خاصی به انسان عطا می کند.
تلاش، توکل به خدا و نظم در کارها، مساعدت و همراهی خانواده و حضور در مسجد عواملی هستند که باعث شده توفیقاتی در مراحل استانی و کشوری نصیب یاور محمودی شود تا جایی که به مرحله مربیگری تیم کاراته عراق راه یافته است.
وی معتقد است افکار جوانان و نخبگان ایرانی سال ها به دلیل حضور استعمارگران و تلاش دشمنان برای استعمار منابع، دستخوش اطلاعات مسموم بوده است. اما جوانان با عشق به مردم و کشور خود همواره در همه عرصه ها افتخار آفریدند و برای تعالی این کشور تلاش کردند.
محمودی با اشاره به تعبیر این آیه از قرآن کریم که می فرماید: «لیس للانسان الا ما سعی» در پایان به جوانان توصیه کرد که پشتکار و تلاش داشته باشند چرا که در قرآن کریم آمده است: خداوند به انسان چیزی نمی‌دهد مگر در مقابل تلاش خودش.
پایان پیام/
 

کد خبر 52264

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha