اسلام، نقش مردم در «نظام سازی» را حیاتی می داند / تاکید امام(ره) بر حضور مردم خطاب به طالقانی و بازرگان

خبرگزاری شبستان: آیت‌ الله آیت میردامادی گفت: اراده خداوند در همه امور وجود دارد اما این انگاره به معنای نادیده گرفتنِ نقش و جایگاه مردم در نظام سازی نیست.

خبرگزاری شبستان: گروه قرآن و معارف: «انتخابات» به عنوانِ تجلی مشاركت مردم در تعيين سرنوشت کشور، داراي اهميت و جايگاه ویژه ای است. امام خمينی (ره )، بنیان گزار انقلاب اسلامی، حضور مردم در انتخابات را وظيفه ای الهی، ملی و انسانی معرفی کرده اند:

«اين وظيفه ای است الهی. وظيفه ای است ملی. وظيفه ای است انساني. وظيفه ای است كه ما بايد به آن عمل بكنيم. همه بايد در انتخابات شركت بكنيم»(صحيفه امام، ج ۱۸، ص ۳۱۸).

رهبر کبیر انقلاب، رعایت اخلاق اسلامی را لازمه حضور سازنده نامزدها در انتخابات بیان کردند:

«از آقايان كانديداها و دوستان آنان انتظار دارم كه اخلاق اسلامی ـ انسانی را در تبليغ براي كانديداي خود مراعات و از هرگونه انتقاد از طرف مقابل كه موجب اختلاف و هتک حرمت باشد خودداري نمايند»( صحيفه امام، ج ۱۲، ص ۱۲).

امام خمینی(ره)، خدمت گزاری را ویژگی مهم مسئولان نظام اسلامی می دانند؛ به همین دلیل بارها از اقدامات غیراخلاقی و غیرقانونی برخی مسئولان و نامزدها شکایت کردند:

«معلوم نيست چرا عده ای برای رسيدن به پست و مقام و به اصطلاح خدمت به مردم! اينگونه بی مبالاتی نموده و حاضر مي شوند هرگونه اتهام تهمت و ناسزا را به ديگران ببندند. حيثيت و آبروي مومن در اسلام از بالاترين و والاترين مقام برخوردار است و هتك مومن چه رسد به مومن عالم از بزرگترين گناهان است و موجب سلب عدالت است»(انتخابات در انديشه امام خميني (ره)، تبيان، دفتر اول، ص ۳۳۴).

 

 

 

پیر جماران، در آستانه انتخابات مجلس سوم، مردم را به انتخاب افرادِ متعهد توصیه کردند:

«اشخاصی كه متعهد هستند و در صراط مستقيم انسانيت هستند، به مجالس و مجلس شورا بفرستيم. تا ان شاءالله اسلام به آن معنايی كه هست، اسلام به اين حقيقتی كه هست، در ايران پياده شود».

 

به منظور تبیین دقیق سخنان امام خمینی(ره) درباره انتخاب صحیح و شاخص‌ های نامزد اصلاح، گفت‌وگویی با تعدادی از نمایندگان ولی فقیه در استان هاداشتم که در این فرصت، شما را به مطالعه دیدگاه آیت ‌الله سیدباقر آیت میردامادی، نماینده آیت الله نوری همدانی و استاد اخلاق حوزه علمیه، دعوت می کنم.

آیت ‌الله آیت میردامادی با اشاره به منحصربه فرد بودنِ جایگاه انقلاب و نظام اسلامی در تاریخ اسلام، گفت:این نظام به دلیل حضورِ یک مجتهد –ولی فقیه- در راس حاکمیت، دارای مشروعیت دینی است. درحالی که سایر حکومت ها صرفا مشروعیت مردمی دارند.

 

دیدگاه امام(ره) درباره نقش مردم، فرمایشی نبود

وی با اشاره به تاکید امام خمینی(ره) بر نقش مردم در شکل گیری و تداوم انقلاب اسلامی، افزود: امام با تمام وجود، نقش مردم را مهم می دانستند و به هیچ وجه، نگاه فرمایشی و ظاهری به این موضوع نداشتند.

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اراده خداوند در همه امور وجود دارد اما این انگاره به معنای نادیده گرفتنِ نقش و جایگاه مردم در نظام سازی نیست. امام خمینی(ره) در دیدار با مرحوم آیت‌الله طالقانی و مهندس مهدی بازرگان، اشاره ای صریح و آشکار به این نکته داشتند: «نه من و نه آقای طالقانی با تمام رنج هایی که برای پیروزی انقلاب، متحمل شدند و نه آقای بازرگان که سال ها زندانی شدند، نقشی در پیروزی انقلاب نداشتیم. بلکه اراده خداوند بود». جالب این است که امام با چنین نگاه توحیدی، بارها نقش مردم را حیاتی و مهم بیان کردند.

 

تدین و تقوای الهی؛ مهم ترین شاخصِ نامزد اصلح

وی ادامه داد: تدین و تقوای الهی مهم ترین شاخص نامزد اصلح است. ضمن اینکه باید خدمت گزار خالصِ مردم باشد و دانش و توانایی علمی و تجارب کاربردی را داشته باشد. زیرا باید تعهد با تخصص همراه شود.

 

 

آیت‌ الله آیت میردامادی، پایبندی فکری و عملی به اصل مترقی ولایت فقیه را ویژگی مهم نامزدهای انتخابات خواند و گفت: نباید اجازه ورود کسانی که در قول و فعل، عدم اعتقاد خود به ولایت فقیه را نشان داده اند، وارد مجلس شود.

 

نامزدها، شعارهای خارج از حیطه وظایف خود مطرح نکنند

وی افزود: باید منتخین ولایت مدار باشند و در تمام تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها، بر محور ولایت حرکت کنند. زیرا این عملکرد، موجب تداوم حرکت نظام در مسیر خدمت رسانی به مردم و گسترش بیداری اسلامی در جهان است.

امام جماعت مسجد امام رضا(ع) در پایان خاطرنشان کرد: مردم در بررسی نامزدهای انتخابات مجالس خبرگان رهبری و شورای اسلامی، تحت تاثیر شعارهای پرطمراق قرار نگیرند؛ ضمن اینکه نباید نامزدها، شعارهایی مطرح کنند که خارج از حیطه وظایف و اختیارات قانونی آن ها است. هرچند در ادوار مختلف، شعارهای غیر واقعی و دور از دسترس طرح شدند.

کد خبر 523444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha