نیم درصد درآمد شهرداری‌ها به کتابخانه‌ کانونهای  مساجد اختصاص یابد

خبرگزاری شبستان: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: پیشنهاد شده است که بخشی از اعتبارات نیم درصد درآمد شهرداری‌ها به کتابخانه‌ کانونهای فرهنگی هنری مساجد اختصاص یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، احمد محبی امروز (18 اسفند) در نشست خبری با خبرنگاران رسانه های گروهی با تبریک فرارسیدن بیست و سومین سالگرد تاسیس کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور و تسلیت شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) اظهار داشت: ستادعالی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور بر اساس مصوبه ۳۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۷۱ تاسیس شد.

 

وی با اشاره به اینکه بر اساس برنامه پنجم توسعه باید در یک چهارم مساجد استان کانون فرهنگی هنری راه اندازی شود، گفت: هنوز نتوانسته ایم به این مهم در استان خراسان جنوبی دست پیدا کنیم که امیدواریم تا پایان امسال محقق شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بسترسازی، حمایت و نظارت را سه وظیفه مهم کانونهای فرهنگی هنری عنوان کرد و ادامه داد: اگر آمار مساجد استان را ۲ هزار باب مسجد در نظر بگیریم و به طور متوسط در شبانه روز 150 نفر با هر مسجد در ارتباط باشند، در طول شبانه روز 300 هزار نفر از جمعیت استان با مساجد در ارتباط هستند.

 

وی با بیان اینکه این ظرفیت بسیار بالایی است و می توان از آن برای جذب جوانان به مساجد و ترویج برخی از اهداف از جمله فرهنگ عفاف و حجاب استفاده کرد، ادامه داد: برابر فتوای مقام معظم رهبری، مدیریت مساجد با امام جماعت مساجد است و دبیرخانه مساجد در کنار امام جماعت، یک مکان برای فعال کردن این پایگاه دارند.

 

به گفته محبی، در جذب جوانان به مساجد باید برنامه های مختلف و متنوع داشته باشیم تا بتوانیم جوانان را به این مکان مقدس جذب کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه از طریق کانونهای فرهنگی هنری می توانیم فرهنگ مطالعه را در جامعه ترویج دهیم و دسترسی مردم به کتاب را راحت تر کنیم، گفت: باید مساجد به مکانی برای گفتمان اقتصاد مقاومتی در جامعه تبدیل شوند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه نگاه برون سپای در دبیرخانه مساجد به شدت دنبال می شود و در همین راستا به دنبال کاهش تصدی گری و واگذاری امور به کانونها به ویژه کانونهای تخصصی هستیم، تصریح کرد: یکی از پیشنهاداتی که به وزارت فرهنگ و ارشاد داده شده است، اختصاص بخشی از درآمد نیم درصد درآمد شهرداری ها به کتابخانه کانونهای فرهنگی هنری مساجد است.

 

وی ادامه داد: با توجه به دغدغه خانواده ها در بحث فضای مجازی، تلاش می کنیم در خانه فرهنگ دیجیتال، اینترنت پاک را در اختیار نسل جوان قرار دهیم.

 

وی اجرای طرح چهره به چهره را یکی از طرح های موفق در استان خراسان جنوبی ذکر کرد و گفت: با کمک هسته های پژوهشی که در کنار کانونهای فرهنگی هنری مساجد قرار دارند می توانیم در بحث پژوهش مسجد طراز اسلامی اقدام کنیم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه مساجد نباید به مکانی صرف برای اقامه نماز تبدیل شوند، اظهار داشت: نقش مسجد در آرامش بخشی روح و روان، ترویج فرهنگ ناب اسلامی، حل و فصل مشکلات مردم و ایجاد همدلی، برادری و وحدت باید احیاء شود.

 

وی یادآور شد: برخی از جشن های فرهنگی و ... را می توان با هماهنگی در مساجد برگزار کرد چرا که امروز بزرگترین جفا در حق مساجد، تبدیل این مکان مقدس به محلی صرف برای اقامه نمازهای یومیه است.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 529796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha