۳۱۰ کانون فرهنگی و هنری در استان زنجان فعال است

خبرگزاری شبستان:مسئول دبیرخانه کانون های مساجد استان زنجان گفت: ۳۱۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد در استان زنجان با برنامه های مذهبی، فرهنگی و هنری فعالیت می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، مرتضی مقدمی، مسئول دبیرخانه کانون های مساجد استان زنجان شب گذشته(19 اسفند) در مراسم سالروز تاسیس کانون های مساجد، با تقدیر از حضور حجت الاسلام شاه فضل مشاور دبیرستاد عالی کانون های مساجد و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با طرح این سوال که رسالت کنونی مساجد چیست و چه هدفی را دنبال می کنند؟ اظهار کرد: هر تشکیلاتی  رسالتی دارند که آن تشکل را به جامعه معرفی و هدف آن را مقبول می کند، اگر آن هدف مقبول باشد از سوی مردم مورد قبول واقع می شود.

 

این مقام مسئول با یادآوری اینکه باید برای کانون های مساجد نیز رسالتی تعریف شده است، خاطرنشان کرد: از آنجائیکه روح انسان لطیف و متعالی است، باید رسالتی برای این مجموعه تعریف کرد که سرچشمه مقصود را خوب ببینیم.

 

مسئول دبیرخانه کانون های مساجد با بیان اینکه در تمام دنیا برای صنایع، نهادها و گروه ها رسالت تشکیلاتی تعریف شده است با ارائه مثال هایی از شرکت ماکروسافت و دانشگاه اکسفورد، خاطرنشان کرد: رسالت های این مراکز به اندازه ای به هدف رسیده است که امروزه افرادی که در دانشگاه انگلیس درس می خواند پس زمینه گرایش غربی پیدا می کنند و این نشان می دهد این دانشگاه به رسالت تشکلیلاتی خود رسیده است.

 

در پاسخ به این سوال که اگر نهادی که تشکیلات و رسالت تشکیلاتی خود را دنبال می کند و قدم در وادی فرهنگ بگذارد، باید چه بکند، افزود: ولایت پذیری از جمله مباحثی است که تغییر فرهنگ را رقم می زند.

 

وی با بیان اینکه رهبری در باب فرهنگ نیز مجتهد است، افزود: کسی که فرهنگ را با گوشت و پوست خود لمس کرده، مسائل زمان را به خوبی درک می کند.

 

این مقام مسئول به سفر پوتین به ایران و ملاقات با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: علیرغم سپری شدن زمان جلسه پوتین، وی دیدار با رهبری ایران را مغتنم تر و دلنشین تر اعلام کرد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به فلسفه گسترش فرهنگ ناب اسلامی اشاره کر و گفت: وقتی اسلام وارد جزیره عرب می شود بنیان فرهنگی آن زمان را زیرورو کرده و اسلام در حوزه روابط، حقوق، داوری، خانواده مواردی را به جامعه عرضه می کند که ما از آن مغفول هسیتم.

 

مقدمی با یادآوری تعابیر رهبری در خصوص مهندسی فرهنگی، اقتصاد مقاومتی و تولید علم خاطرنشان کرد: حضرت رسول اکرم(صلی اله علیه) چه مهندسی ظریفی را در جامعه جاهل زمان جزیزه العرب داشتند و مقوله برابری همگان در برابر خداوند جز، تقوا را نهادینه کرد.

 

وی با بیان اینکه دین اسلام در رعایت حال مومن، همسایه، داوری و خانواده مباحثی را بیان کرده است، با بیان روایتی از جنگ بدر افزود: در تاریخ آمده است، وقتی در جنگ بدر صفوف نظامی مسلمانان به هم خورد،حضرت رسول با عصای خود به یکی از اصحاب فشار می آورد تا درست بایستند، این فرد ناراحت می شود و می گوید می خواهم قصاص کنم، پیامبر فرمودند، اشکالی ندارد، فرد وقتی برای قصاص می آید بر پیامبر بوسه می زند و می گوید: می دانم می خواهم شهید شوم فقط می خواهم بر شما بوسه بزنم.

 

بنا به فرموده مقام معظم رهبری، دنیای غرب با زر و تزویر دست به دست هم داده اند تا زن مسلمان را از فرهنگ خود دور کنند که به گفته مسئول دبیرخانه کانون های مساجد استان زنجان، پیامبر گرامی اسلام در جزیره العرب چنان احترامی به زن مسلمان می دهد که آیه کوثر به همین منظور نازل می شود و فرهنگ عرب جاهلی را متحول کرد.

 

وی ادامه داد: اگر گوش به فرمان ولی فقیه باشیم و تدابیر ایشان را در تمام حوزه ها بالاخص فرهنگ و کار تشکیلاتی و هدف گذاری دنبال کنیم به نتیجه می رسیم چرا که به فرموده رهبری رسالت تشکیلاتی نیازمند خودسازی، دیگرسازی و جامعه سازی است.

 

مقدمی با یادآوری اینکه اگر این مسائل را ارج نهیم، جامعه ما همان جامعه متعالی خواهد بود، ادامه داد: ستاد عالی کانون های مساجد در این مسیر خوب گام برداشته است و اصول کار تشکیلاتی خوب رعایت می شود و رشد قابل ملاحظه ای دارد.

 

مسئول دبیرخانه مساجد استان زنجان هدف از تاسیس کانون های مساجد را تربیت انسان صالح و توجه به مقام خلیفه الهی عنوان کرد و گفت: مساجد نیز بهترین مکان روی زمبن به عنوان ابزار رسیدن به این هدف است.

 

مقدمی به دیدار اعضای ستاد عالی کانون های مساجد با آیت اله مکارم شیرازی در دهه فجر در قم اشاره کرد و گفت: ایشان در روایتی فرمودند: هر جا مسجدی بنا نهاده شده خون شهیدی در آن ریخته شده است.

 

این مقام مسئول به اجرای طرح تلاوت نور و قرائت یک صفحه از قرآن کریم بین نمازهای مغرب و عشاء اشاره کرد و یادآور شد: طرح تلاوت نور گسترده ترین طرح ستاد عالی در جامعه است.

 

به گفته این مقام مسئول کانون های مساجد شجره طیبه ای است که حاصل مهندسی شورای عالی فرهنگ عمومی است که طی آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف می شود کانون ها را تاسیس کند.

 

مقدمی در ادامه با ارائه گزارشی از وضعیت کانون های مساجد استان زنجان خاطرنشان کرد: در استان زنجان 310  باب کانون فرهنگی و هنری در جوار مساجد تاسیس شده است که 63 درصد این کانون ها روستایی است و تنها شبکه ای می باشد که در روستاها به طور منسجم کار فرهنگی انجام می دهد.

 

وی تعداد کتابخانه های مخزن دار را 55 کتابخانه مخزن دار اعلام کرد و خاطرنشان کرد: خانه های نور محلی برای تدبر در قرآن کریم است که توسط ائمه جماعت اجرا می شود.

 

اجرای طرح اوقاف فراغت در 234 پایگاه اوقافت فراغت با 24 نوع آموزش با حدود 800 مربی و 17 هزار متربی، دوره های اندیشه های آسمانی در مشهد، جشنواره جوانان مساجد در هشت رشته، آموزش طرح تربیت معلم، راه اندازی اینترنت پاک در قالب طرح خانه های دیجیتال گوشه ای از فعالیت های کانون های مساجد استان زنجان است.

 

کد خبر 530422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha