گزارش مراسم سالگرد تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد در یزد

خبرگزاری شبستان: مراسمی با عنوان سالگرد تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد با حضور مسئولان استانی در یزد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، مراسم سالگرد تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد شب گذشته(19 اسفند) با حضور، آیت الله محمد رضا ناصری، امام جمعه یزد، محمد علی طالبی، معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد، علی غیاثی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد و جمعی از مسئولان استانی در سالن امفی تئاتر اداره ارشاد یزد برگزار شد.

محسن رستگاری، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد یزد در ابتدای این مراسم صمن خیر مقدم گفت: ما در استان یزد بیش از 750 کانون مساجد داریم که این ظرفیت مناسبی در جامعه است.

وی افزود: 18 اسفند، سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد است که این اقدام فرهنگی می تواند امری مهم در راستای احیای نقش مساجد در جامعه و جذب جوانان به مساجد باشد.

رستگاری با بیان اینکه این روز در تقویم رسمی کشور به ثبت رسیده است، عنوان کرد: 18 اسفندماه، زمانی برای مروری دوباره بر فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی مساجد است.

وی با تاکید بر ارتقای فعالیت‌های مساجد در استان یزد بیان کرد: امیدواریم به سرعت به مسجد تراز اسلامی دست پیدا کنیم و مساجد ما به واقع مساجد الگو در جامعه اسلامی باشند.

علی غیاثی، مدیر کل ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این مراسم گفت: در سال 72 نهالی به نام کانون های مساجد در سطح کشور کاشته شد که امری مهم در جامعه، مساجد و محلات بود.

وی افزود: ما هرچه روز به روز از تاسیس این کانون های مساجد دورتر می شویم شاهد پربارتر شدن این نهال می شویم که درختی تنومند خواهد شد.

حجت‌الاسلام محمدحسین معزالدینی، امام جمعه موقت یزد نیز با اشاره به دیدگاه اسلام در مورد جامعه مسلمین و لزوم اجتماع آنها در کنار یکدیگر اظهار داشت: از دیدگاه اسلام، جامعه مسلمین یک جسم است و افراد مسلمان همانند اجزای مولکولی هستند که باید در کنار یکدیگر قرار گیرند.

وی عنوان کرد: دعوت اسلام به اینکه عبادت در جمع انجام شود، برای این است که مسلمین گرد یکدیگر باشند و در کنار یکدیگر به حل مسائل و مشکلات جامعه مسلمین بپردازند.

معزالدینی ادامه داد: در دوران انقلاب به تجربه دیده‌ایم که مسجد چه قدرتی دارد و جرقه انقلاب با وحدت و اثرگذاری نیروهایی که همه یک هدف داشتند، در پایگاه مساجد زده شد.

امام جمعه موقت یزد با بیان اینکه حضور در مساجد برای انسان‌ها سازنده است،‌ تصریح کرد: حضور در مسجد می‌تواند ضمن افزایش و تقویت همدلی و همراهی در راستای رفع مشکلات جامعه، عادات زشت اخلاقی، انجام برخی گناهان و بخل و حسد و دو دستگی را از انسان‌ها دور کند.

معزالدینی ادامه داد: مساجد اکنون بهترین محورهایی هستند که می‌توانند جریانات مختلف را در خود جای دهند و تنها مکانی که سلیقه‌ها و فکرهای مختلف را گردهم جمع می‌کنند و همه با هم در کنار یکدیگر به عبادت خدا مشغول می‌شوند، مسجد است.

وی خاطرنشان کرد: مساجد باید بسیار جذابیت داشته و برای همه سلیقه‌ها و به فراخور افرادی که به مسجد می‌آیند، برنامه و محتوا داشته باشند زیرا مسجد متعلق به یک قشر خاص نیست و از فرهنگ‌ها و سلایق و رده‌های سنی مختلف با تحصیلات و مشاغل مختلف به مساجد مراجعه می‌کنند.

امام جمعه موقت یزد ادامه داد: یکی دیگر از کارکردهای خوب مسجد این است که طیف‌های مختلف به مساجد می‌آیند و نماز می‌خوانند و همین در کنار یکدیگر بودن، قدرت تحمل همدیگر را بالا می‌برد و در بسیاری از موارد می‌بینیم که در مسجد، دو طیف فکری مختلف در کنار یکدیگر هستند بنابراین مسجد بهترین مکان برای تمرین و افزایش قدرت تحمل است.

محمدعلی طالبی، معاون سیاسی امنیتی استانداری یزد نیز دراین مراسم از تلاش همه فعالان فرهنگی در مسجد به عنوان مقدس‌ترین مکان قدردانی کرد و اظهار داشت: کسانی که مسجد را به عنوان کانون فعالیت خود برگزیدند، در صف اول جهاد فرهنگی قرار دارند.

وی عنوان کرد: امیدواریم برنامه‌ها در مساجد به نحوی باشد که مسجد جایگاه خود را به عنوان یک پایگاه اصلی برای برنامه‌ها باز کند و در این اماکن مقدس در راستای رشد و ارتقای فرهنگی جامعه و کاهش معضلات مختلف اجتماعی و فرهنگی، برنامه‌ریزی شود.

طالبی، خواستار فراهم کردن بستر حضور هنرمندان و افراد فرهنگی جامعه در مساجد شد و بیان کرد: ارتباط فعالان کانون‌های فرهنگی مساجد با دستگاه‌های فرهنگی نیز می‌تواند به ارتقای فعالیت‌های این مراکز فرهنگی و هنری کمک کند.

وی اظهار امیدواری کرد: روز به روز شاهد رشد و شکوفایی مساجد به ویژه در استان یزد باشیم و مساجد به سرعت جایگاه گذشته خود را در جامعه پیدا کنند و به زودی بتوانیم از مساجد به عنوان یکی از اصلی‌ترین پایگاه‌ها برای رفع مشکلات جامعه استفاده کنیم.

لازم به ذکر است، در پایان این مراسم نزدیک به 80 نفر از فعالان فرهنگی کانون های مساجد، مدیران مسئولان برتر کانون های مساجد، امامان جماعت مساجد و رابطین خواهر کانون های مساجد تجلیل شد. 

کد خبر 530429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha