طلای سرخ ایران در بازارهای اروپایی/لغو تحریم ها اهرمی برای افزایش صادرات

خبرگزاری شبستان:تولیدکنندگان زعفران بر این باورند که لغو تحریم ها کمک عمده ای را به افزایش صادرات طلای سرخ کرده است و در نتیجه آن فضای پساتحریم؛ فضایی مناسب برای افزایش صادرات زعفران ایرانی به بازارهای اروپایی است.

خبرگزاری شبستان – گروه سیاسی: توليد سالانه 200000 كيلوگرم زعفران در ايران كشور ما را در صدر توليد كنندگان و صادر كنندگان زعفران در جهان قرار داده است و هم اكنون  بالغ بر 35 كشور بطور مستمر و برنامه‌اي خريدار عمده زعفران مي‌باشند. برخی كشورها هستند كه زعفران را از ايران خريداري و پس از تغييراتي در بسته بندي و بعضاً كيفيت، مجدداً آن را به كشورهاي ديگر صادر مي کنند كه عمده‌ترين آنها، اسپانيا در اروپا و دبي در حوزه خليج فارس مي‌باشند. فقط دو كشور ياد شده سالانه بيشتر از 50 درصد توليد زعفران ايران را جذب مي‌ کنند و اگر چه قيمت خريد آنها بسيار پايين است ولي از دو راه بيشترين ارزش افزوده را از زعفران ايران نصيب خود مي‌ کنند.

 

بنابراین گزارش، اسپانيا سالانه حدود 50 تن زعفران از ايران وارد مي کند عمدتاً زعفران نوع پوشالي و سرگل ايران را به صورت فله خريداري و پس از تغيير در بسته بندي و يا توليد پودر زعفران حداقل بين 200 تا 700 درصد سود نصيب خود مي کند اين ميزان سود از فروش عمده و تجاري كسب مي‌شود و واحدهايي كه ارتباط بيشتري با بازار مصرف دارند سود دهي به مراتب بيشتري عايد خود مي‌سازند. جالب تر آنكه زعفران ايران پس از بسته بندي مجدد در دورترين كشورها به همسايگان بسيار نزديك ما فروخته و به نحو مطلوبي عرضه مي‌شود.

 

این گزارش می افزاید: چندی است که سیستم صادرات زعفران کشورمان نظام مند شده و خود کشورمان به عنوان تولید کننده اصلی این کالای ارزشمند با بسته بندی در خور نسبت به صادرات آن به اقصی نقاط جهان اقدام می کند؛ اخیرا نیز خبری از صادرات زعفران ایرانی به کشور آمریکا در رسانه ها منتشر شده است. تولیدکنندگان زعفران بر این باورند که لغو تحریم ها کمک عمده ای را به افزایش صادرات طلای سرخ کرده است و در نتیجه آن فضای پساتحریم؛ فضایی مناسب برای افزایش صادرات زعفران ایرانی به بازارهای اروپایی است.

 

بنابراین گزارش، حمیدرضا محلاتی، عضو هیات تجاری ایران و آلمان و از صادرکنندگان زعفران در گفتگویی با ایرنا به این نکات اشاره داشته که: "اعمال تحریم های ظالمانه در سال های گذشته اجازه نمی داد زعفران ایران در سطح گسترده ای به کشورهای اروپایی و سایر بازارهای هدف صادر شود، اما اینک فضای بین المللی برای صادرات زعفران ایران فراهم شده است. زعفران هیچ کشوری در جهان از لحاظ کیفی با تولید ایران قابل رقابت نیست. سالیانه 250 تن زعفران کیفی در ایران تولید می شود، درحالی که دو درصد این محصول در کشورهای اسپانیا و در منطقه کشمیر هند، مراکش و افغانستان تولید می شود ،اما به علت نامرغوب بودن خاک این کشورها کیفیت محصول آنها نسبت به زعفران ایرانی بسیار پایین تر است. اسپانیا با تولید یک تن زعفران، این محصول را با بسته بندی های مشتری پسند به سایر کشورهای اروپایی صادر می کند. استان های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی بهترین خاک و آب و هوا را برای تولید زعفران دارند و نوع خاک، روش کشت و نحوه عمل آوری زعفران در ایران سبب شده تا بهترین زعفران جهان در کشورمان تولید شود و باید تولیدکنندگان و صادرکنندگان از ظرفیت های صادراتی آن به روش های مناسبی استفاده کنند.

 

این گزارش می افزاید: این صادرکننده زعفران ایرانی معتقد است که: "40 درصد زعفران ایران در داخل به مصرف می رسد و بقیه آن صادر می شود، اما ورود سرمایه های سرگردان به بازار زعفران فعالیت 2.5 میلیون نفر شاغل در این بخش را تحت تاثیر قرار می دهد، زیرا در تولید زعفران نیروی انسانی نقش مهمی دارد. قیمت هر کیلوگرم این محصول را در برخی از کشورهای جهان بین 200 تا 450 میلیون ریال است. قیمت زعفران در پایان سال 1393 به 70 میلیون ریال در هر کیلو گرم رسید و تا آبان ماه امسال نیز با این قیمت به فروش رسید، اما با برداشت جدید این محصول قیمت آن روند نزولی به خود گرفت به طوری که قیمت آن به 45 میلیون ریال تقلیل یافت. ورود سرمایه های سرگردان قیمت این محصول را از دی ماه امسال با روند صعودی به 650 میلیون ریال در هر کیلو گرم افزایش داد که همزمان با عرضه زعفران تازه به بازار به طور مجدد قیمت آن پنج میلیون ریال کاهش یافت و احتمال دارد قیمت آن از این میزان نیز کمتر شود و این ثبات نداشتن قیمت و واسطه گری سبب نارضایتی تمامی تولیدکنندگان و صادرکنندگان خواهد شد. رعایت استانداردها در صادرات زعفران ایرانی و حمایت دولت از تولید کنندگان و صادرکنندگان موجب کنار زدن رقبای این محصول در بازارهای جهانی خواهد شد. اکنون برخی از شرکت ها، صادرات خود را به کشورهای مختلف شروع کرده اند که از جمله آنها امارات، انگلستان، عراق، سوئیس و برخی از کشورهای جنوب شرق آسیا، چین و هنگ گنگ است. تولید سالانه 200 تن زعفران، ایران را در صدر تولید کنندگان و صادر کنندگان این محصول در جهان قرار داده است."

 

یادآور می شود: محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی پیش از این گفته بود: "توسعه کشت زعفران در دستور کار دولت و وزارت جهاد کشاورزی است و زعفران محصولی که مصرف آب برای آن فوق العاده پائین و با اشتغالزایی بالایی است و کشت زعفران دو بحرانی که امروز داریم، یعنی مشکل بیکاری و محدودیت آب برای کشاورزی را حل می کند. چنانچه بتوانیم سیستم نوین آبیاری را در بحث کشت زعفران به کار گیریم، همین مصرف اندک دو هزار و 50 متر در هکتار در سال به یکهزار و 200 متر مکعب کاهش یافته و نصف می شود که خود دستاورد بزرگی است. این محصول سهم الشتغالزایی بالایی هم دارد چنانکه یک هکتار زعفران در سال امکان اشتغال روزانه 200 نفر را فراهم می کند. زعفران محصولی است که بطور عمده متکی به صادرات است و روز به روز بیش از گذشته به دنیا و جهانیان شناسانده شده و می شود، درعین حال مشکل تقاضا و معرفی آن در بازارهای جهانی را باید همپای توسعه پیگیری کنیم. براساس طرح جامع زعفران پیش بینی یک هزار تن تولید شده و با توجه به حضور سایر مناطق به نظر می رسد این محصول را خیلی جدی تر از گذشته بپردازیم و امیدواریم با ابزارهای جدید در وزارتخانه به این امر پرداخته شود."

کد خبر 531585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha