جنرال الکتریک به فکر سرمایه گذاری نفتی در ایران

خبرگزاری شبستان:شرکت جنرال الکتریک در زمینه تولید تجهیزات حفاری و پالایش نفت فعال است که ساخت پمپ های زیردریایی و خدمات خط لوله را نیز در بر می گیرد و که اخیرا مدیر این بخش خبر داده است که فرصت های سرمایه گذاری نفتی در ایران را بررسی می کند.

خبرگزاری شبستان – گروه سیاسی: جنرال الکتریک، شرکت خوشه‌ای آمریکایی و چندملیتی است، که ساختمان عملیاتی آن، در سکنکتدی، نیویورک قرار داشته و دفتر مرکزی آن در فیرفیلد، کنتیکت مستقر می‌باشد. شرکت جنرال الکتریک بصورت عمده، از چهار بخش مستقل تشکیل شده است، که هر بخش توسط یک شرکت تابعه، اداره می‌شود. این شرکت‌ها، عبارتند از : جی‌ای انرژی، جی‌ای تکنولوژی، جی‌ای کپیتال و جی‌ای هلت‌کر.

 

بنابراین گزارش، کمپانی جنرال الکتریک، در سال ۲۰۱۱ در فهرست فرچون ۵۰۰، رتبه ششم از بزرگترین شرکت‌های ایالات متحده آمریکا را به خود اختصاص داد. در حال حاضر، این شرکت، در فهرست فوربز جهانی ۲۰۰۰، در رتبه سوم از بزرگترین شرکت‌های جهان قرار دارد. رتبه‌بندی‌های دیگر، در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ عبارتند از: یکی از هفت شرکت بزرگ صنعتی جهان (فورچون) رتبه پنجم از بهترین نام‌های تجاری جهان(اینتربند)، رتبه ۶۳ از شرکت‌های استفاده‌کننده از انرژی سبز (نیوزویک)، رتبه ۱۵ از شگفت‌انگیزترین شرکت‌ها (فورچون) و درنهایت، رتبه ۱۵ از تحسین بر انگیزترین شرکت‌های جهان (فست کمپانی). این شرکت هم‌اکنون به عنوان یکی از اصلی‌ترین تولیدکننده‌های موتور جت در آمریکا محسوب می‌شود.همچنین یکی از فعالین در بخش تولید تجهیزات نیروگاهی و ساخت انواع توربین می‌باشد.

 

این گزارش می افزاید: شرکت جنرال الکتریک دارای بخش های مختلفی است و از جمله این بخش ها بخش نفت و گاز است. شرکت «جی ئی اویل اند گس» که مقر آن در لندن است، یکی از زیرشاخه های شرکت آمریکایی جنرال الکتریک به شمار می آید. شرکت جنرال الکتریک در زمینه تولید تجهیزات حفاری و پالایش نفت فعال است که ساخت پمپ های زیردریایی و خدمات خط لوله را نیز در بر می گیرد و که اخیرا مدیر این بخش خبر داده است که فرصت های سرمایه گذاری نفتی در ایران را بررسی می کند. ایرنا در این رابطه به نقل از بلومبرگ از زبان لورنتسو سیمونللی، مدیر بخش نفت و گاز جنرال الکتریک نوشته است که: "جنرال الکتریک در صورت موافقت قوانین دولتی قادر به تجارت با ایران خواهد بود. ایران از لحاظ صنعت نفت و گاز بازار بزرگی به شمار می آید و این شرکت از سیاست تحریم ها پیروی می کند، اما پیش از این نیز در بازار ایران حاضر بودیم. تردیدی نیست وقتی که چرخه تجارت رو به افول است، مرتبط بودن با جنرال الکتریک رویداد خوبی به شمار می رود.

 

این گزارش می افزاید: بلومبرگ خبر داده که: "سیاست گسترش جغرافیایی فعالیتهای بازرگانی جنرال الکتریک، ذخایر ١٥٨ میلیارد بشکه ای نفت ایران را که چهار برابر بیشتر از ذخایر آمریکا برآورد شده و نیز منابع غنی گاز ایران را جاذبه ای قوی برای شرکت های فعال در اکتشاف و خدمات صنایع نفت از جمله این شرکت آمریکایی معرفی کرد. دلیل اصلی علاقه مندی جنرال الکتریک اویل اند گس به توسعه بازرگانی خارجی با وجود کاهش شدید قیمت نفت خام و کاهش سرمایه گذاری های مربوط به صنعت نفت، بهره مندی این بخش از عواید بالای شرکت مادر جنرال الکتریک عنوان شده است."

 

یادآور می شود: بیژن زنگنه، وزیر نفت پیش از این گفته بود: "در زمان دولت سابق، پنج قرارداد برای توسعه میدان های نفتی به امضا رسید که دو قرارداد با شرکت های ایرانی و سه قرارداد با شرکت های چینی بود، اما در دولت جدید قراردادی به تصویب نرسیده که بخواهیم آن را لغو کنیم. مجلس شورای اسلامی از سال 1391 وزارت نفت را موظف کرده تا شرایط عمومی قراردادهای نفتی را در هیات دولت به تصویب برساند که این وزارتخانه اقدام لازم را انجام داده است."

کد خبر 531587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha