فلسطین به عضویت دیوان دائمی داوری لاهه در آمد

خبرگزاری شبستان: فلسطین با ۵۷ رأی مثبت، ۲۴ رأی ممتنع و بدون هیچ مخالفتی رسماً به عضویت دیوان دائمی داوری (پی.سی.اِی) در دادگاه بین‌‎‌المللی لاهه در آمد.

خبرگزاری شبستان: دیار فلسطین، محل ظهور و موطن و مزار حضرت موسی (ع) و زادگاه و مزار حضرت عیسی و نخستین قبله گاه مسلمین، همواره کانون توجه و احترام مذاهب بزرگ دنیا و همه ملل جهان است. مسلمانان همواره اکثریت مطلق جمعیت فلسطین را دارا بودند و قرن ها در سایه حکومت مسلمین، همه مذاهب و فرق در همزیستی کامل زندگی کردند اما از هنگامی که با دسایس استعماری، تسلط انحصاری صهیونیزم و نادیده گرفته حقوق اکثریت ساکنان آن دیار آغاز شد، به پایگاه استعمار در منطقه و کانون تهدید و تفرقه در منطقه حساس خاورمیانه تبدیل شد.

با وقوع انقلاب اسلامی ایران در سال 1357، روح جدیدی در کالبد مبارزات ضدصهیونیستی دمیده شد. جمهوری اسلامی ایران براساس نگاه ویژه امام خمینی(ره) در دفاع از مردم مظلوم فلسطین همواره در این امر در خط مقدم مقاومت بوده به همین دلیل خبرگزاری شبستان در نظر دارد ذیل گزارشاتی با عنوان فلسطین پاره تن اسلام است به انتشار اخبار مربوط به مقاومت مردم این کشور و تلاش های ایران در حمایت از آنها بپردازد.

در همین زمینه گزارش مربوط به هفته ای که پشت سر گذاشتیم به شرح زیر است:

فلسطین رسماً به عضویت دیوان دائمی داوریِ لاهه در آمد

فلسطین با 57 رأی مثبت، 24 رأی ممتنع و بدون هیچ مخالفتی رسماً به عضویت دیوان دائمی داوری (پی.سی.اِی) در دادگاه بین‌‎‌المللی لاهه در آمد.

فلسطین در تاریخ 10 دی 1393 درخواست عضویت در دادگاه بین‎‎المللی لاهه را ارائه داد و پس از موافقت با آن، قرار شد این کشور رسماً از تاریخ 12 فروردین 1394 (اول آوریل 2015) به عضویت دادگاه بین المللی کیفری درآید.

براساس گزارشی که مرکز اطلاع رسانی فلسطین منتشر کرده است، این کشور پیشتر درخواست عضویت در دیوان دائمی داوریِ لاهه را به دولت هلند ارائه داده و به عضویت این دیوان در آمده بود، اما امریکا به این عضویت اعتراض کرد و در نهایت عضویت فلسطین موقتاً به حالت تعلیق درآمد.

پس از آن وزارت خارجۀ فلسطین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد ریاض المالکی، وزیر خارجۀ فلسطین مراتب اعتراض شدید این کشور را به همتای هلندی خود اعلام کرده است.

المالکی خواستار بازنگری در تعلیق عضویت فلسطین در این دیوان شد و در نهایت وزیر خارجۀ هلند در حاشیۀ نشست‌های شورای حقوق بشر در ژنوِ سوئیس برای بررسی این موضوع قول مساعد داد.

در نهایت پس از نشست‌های هیأت دیپلماسی فلسطین با مقامات کشورهای مختلف در هلند و حمایت اعضای دیگر دیوان، فلسطین بدون مخالفت هیچ یک از اعضا، به عضویت رسمی دیوان دائمی داوری درآمد.

در بیانیۀ وزارت خارجۀ فلسطین آمده است: «اکثریت کشورها قاطعانه از عضویت فلسطین در دیوان دائمی داوری حمایت کردند، هرچند این نخستین بار در تاریخ این دیوان بود که عضویت در آن از طریق رأی‌گیری انجام می‌شد.»

درخواست فلسطین برای عضویت در دادگاه بین المللی لاهه پس از آن مطرح شد که طرح پایان اشغال سرزمین های فلسطینی از سوی رژیم اسرائیل در شورای امنیت سازمان ملل، با مخالفت امریکا رد شد.

مراسم تشییع پیکر اسراء ابو خوصه، کودک 6 سالۀ فلسطینی که در حملۀ هوایی ارتش اسرائیل به شهر بیت لاهیا کشته شد. (22 اسفند 1394- عکس از خبرگزاری فرانسه)

فلسطینیان می توانند با عضویت در این دادگاه بین المللی از سران رژیم اسرائیل به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در سرزمین های فلسطینی شکایت کنند.

فلسطین با عضویت در این دادگاه می تواند خواستار تحقیق در مورد جنایت‌های ضد بشری رژیم اسرائیل علیه ملت فلسطین در نوار غزه در جریان جنگ 51 روزه و تحقیق در مورد عملیات شهرک سازی غیر قانونی این رژیم در اراضی اشغالی شود.

رژیم اسرائیل تابستان سال 1393 در حمله‌ای گسترده نوار غزه را هدف قرار داد. در جریان این تهاجم حدود 2 هزار و 200 فلسطینی از جمله 577 کودک کشته شدند.

نوار غزه از ژوئن 2007 میلادی (حدود خرداد 1386) تحت محاصرۀ رژیم اسرائیل قرار دارد و این شرایط باعث کاهش سطح رفاه زندگی مردم و افزایش بی‌سابقه فقر و بیکاری در این منطقه شده است. رژیم اسرائیل 1 میلیون , 800 هزار فلسطینی ساکن در نوار غزه را از حقوق اساسی خود از جمله آزادی نقل مکان، اشتغال و خدمات بهداشتی و آموزشی محروم کرده است.

از سوی دیگر سازمان ملل متحد و بیشتر کشورهای جهان شهرک سازی اسرائیل را در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی «غیرقانونی» می‌دانند؛ این سرزمین‌ها در جنگ سال 1967 اشغال شده اند و براساس کنوانسیون ژنو، هر گونه ساخت و ساز در سرزمین‌های اشغالی ممنوع است.

بیش از نیم میلیون اسرائیلی در 230 شهرک غیرقانونی در کرانه باختری و قدس شرقی زندگی می‌کنند.

فرانسه: در صورت شکست طرح ما برای مذاکرات سازش، فلسطین را به رسمیت نمی‌شناسیم

وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد اگر طرح ابتکاری این کشور برای آغاز مذاکرات سازش بین تشکیلات خودگردان و اسرائیل با شکست مواجه شود دولت متبوعش فلسطین را به رسمیت نخواهد شناخت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری های فلسطینی، ژان مارک ایرو، وزیر امور خارجه فرانسه در جریان سفرش به مصر که روز چهارشنبه انجام شد اعلام کرد اگر طرح ابتکاری فرانسه برای آغاز مذاکرات سازش شکست بخورد به طور خودکار دولت این کشور در ازای شکست این طرح، کشور فلسطین را به رسمیت نخواهد شناخت.

وزیر امور خارجه فرانسه این سخنان را در دیدار با سامح شکری همتای مصری خود ایراد کرد.

سامح شکری نیز پس از دیدار با ژان مارک ایرو در نشست خبری مشترک گفت: مصر طرح فرانسه را می ستاید و  از آن حمایت می کند.

وزیر خارجه مصر در بخش دیگری از سخنان خود اقدام به صحبت از طرف ملت فلسطین کرده و گفت: این طرح خواسته ها و حقوق قانونی ملت فلسطین را با به کار گیری طرح تشکیل دو دولت فلسطینی یهودی تحقق خواهد بخشید.

دولت حماس: تعطیلی یک خیریه فلسطین به دلیل دریافت پول از ایران

وزارت کشور دولت حماس در غزه یک انجمن را به دلیل دریافت پول از ایران تعطیل کرد.

به گزارش عصرایران به نقل از سایت الجزیره، وزارت کشور دولت حماس در غزه تصمیم گرفت انجمن خیریه "باقیات صالحیات" در شمال منطقه غزه را به دلیل دریافت پول از ایران منحل کند.

وزارت کشور دولت حماس گفته است که این انجمن با دریافت پول از ایران، قانون انجمن های خیریه را نقض کرده و فعالیت سیاسی انجام داده است. "ایاد البزم" سخنگوی وزارت کشور در غزه در گفتگو با شبکه الجزیره قطر این موضوع را تایید کرده است.


شلیک 60هزار گلوله خطرناک اسفنجی به فلسطینیان

 روزنامه "هاآرتص" چاپ رژیم صهیونیستی گزارشی درباره استفاده پلیس این رژیم از سال 2011 از نوع جدید و بسیار خطرناکی از گلوله های اسفنجی علیه شهروندان فلسطینی منتشر کرد.

در این گزارش آمده است، این نوع گلوله باعث کوری، پارگی اعضای داخلی بدن مانند کبد و طحال و ضربه شدید به مغز می شود که تاکنون دهها جوان فلسطینی با این گلوله مصدوم شده و از عوارض خطرناک و کشنده آن رنج می برند.

روزنامه "الحیاه" چاپ لندن نوشت: حدود 60 هزار گلوله از این نوع در دو سال اخیر شلیک شده که به گزارش "جمعیت حقوق شهروند" در رژیم صهیونیستی، 22 هزار گلوله از این نوع فقط در سال 2015 میلادی به سوی فلسطینیان شلیک شده و این در حالی است که در سال 2014، 35 هزار گلوله ازاین نوع به سوی فلسطینیان شلیک شده است که عمده استفاده از گلوله های مزبور در قدس شرقی بوده است.

هفت هزار و 162 گلوله از نوع اسفنجی در سال 2013 میلادی،  پنج هزارو 859 گلوله در سال 2012 و 3 هزار و 608 گلوله در سال 2011 شلیک شده است.

پلیس صهیونیستی، از سال 2014 از گلوله های اسفنجی سیاه که سنگین تر و خطرناکترازگلوله های اسفنجی آبی است، استفاده کرده است.

نیمی از گلوله های شلیک شده در سال 2014 میلادی و 94 درصد در سال 2015 سیاه بوده است.

استفاده از این نوع گلوله باعث مصدومیت دهها کودک و نوجوان شده؛ اما با وجود این هیچیک از نیروهای پلیس صهیونیستی به خاطر تیراندازی به طرف سالمندان، کودکان و زنان باردار که مغایر با قانون ممنوعیت تیراندازی به طرف آنان است، بازخواست نشده اند.

جمعیت حقوق شهروند از پلیس صهیونیستی توقف استفاده از این گلوله ها به ویژه پس از تکرار حالت های کوری و شهادت دو فلسطینی را خواستار شده است. 

 

کد خبر 531799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha