جشنواره آیینی نوروز در بندر آستارا برگزار شد

خبرگزاری شبستان: جشنواره آیینی نوروز با عنوان « نوروزگاه » در بندر مرزی آستارا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندر آستارا، در آستانه سال نو شمسی جشنواره آیینی نوروز با عنوان « نوروزگاه » با هدف احيای آداب و رسوم اصيل ایرانی عصر امروز(۲۶ اسفند) در محل سالن پرورش فکری کودکان و نوجوانان این شهرستان برگزار شد.

 

این جشنواره با حضور ولی داداشی منتخب مردم بندر آستارا در دوره دهم مجلس شورای اسلامی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس مرکز کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان و جمعی دیگر از مسئولین محلی آغاز شد.

 

جشنواره آیینی نوروز که با اجرای موسیقی سنتی، اجرای نمایش عمو فیروز، مسابقه تخم مرغ بازی بین کودکان و نوجوانان همراه بود، با استقبال چشمگیری از سوی شهروندان روبرو شد.

 

اجرای نمایش چاووشی خوانی به دو زبان آذری و تالشی توسط هنرمندان از دیگر بخش های نخستین جشنواره آیینی در بندر مرزی آستارا بود.

 

چاووشی خوانی از رسوم قدیمی و برجسته آستاراست که از چند روز مانده به آغاز سال جدید، در شهرهای غربی گیلان به ویژه در بندر مرزی آستارا با آداب و رسومی خاص اجرا می‌شود.


در کنار برگزاری این جشنواره همچنین نمایشگاهی از آثار صنایع دستی هنرمندان آستارایی و غذاهای محلی این شهرستان برپا شده بود.

 

مهدیس نجف زاده، فوق لیسانس باستان شناسی در این جشنواره به فلسفه پیدایش نوروز اشاره کرد و گفت: عید نوروز یکی از اعیاد اصلی کشورمان است که بیش از سه هزار سال قدمت دارد.

 

وی افزود: هر چه از گذشتگان ما به ارث رسیده به آن میراث فرهنگی می‌‌گویند و باید از نوروز به عنوان یک میراث فرهنگی که مجموعه ای از آداب و رسوم قدیمی کشورمان است، صیانت و پاسداری کنیم.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه عید نوروز به ثبت جهانی رسیده است، تصریح کرد: در چندین کشور دنیا این عید باستانی جشن گرفته می‌شود.

 

نجف زاده گفت: باید راهکاری علمی و مدون برای برگزاری اینگونه جشنواره ها ارائه داده شده و مسئولان نیز اینگونه برنامه ها حمایت کنند تا بتوانیم با اجرای چنین جشن هایی آداب و رسوم کهن کشورمان را به نسل امروزی انتقال دهیم.

کد خبر 531840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha