تبیین تفاوت نگاه اسلام و غرب به خداوند و هستی در بخش تحول علوم انسانی

مدیر بخش تحول علوم انسانی نمایشگاه قرآن از معرفی جریان ها و مکاتب فکری مرتبط با این تحول خبرداد و گفت: روزانه 200 دانشجو از سراسر کشور برای حضور در نشست ها و مباحث تخصصی از این بخش بازدید می کنند.

 

عبدالله اسدی، مدیر بخش تحول قرآن ‌بنیان علوم انسانی نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن درباره برنامه های این بخش جدیدالتاسیس به خبرنگار شبستان گفت: همسو با تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت استخراج مبانی علوم انسانی از مصحف شریف و پرداخت محدود بخش های دانشگاهی و حوزوی به این مسئله در سال های گذشته، بخش تحول بنیادین این علوم در نمایشگاه قرآن امسال فعالیت خود را آغاز می کند.

وی با اشاره به محورهای مورد نظر برای پرداخت در این بخش اظهار کرد: طرح عناوین و موضوعات اصلی و فرعی با تاکید بر تحول علوم انسانی، معرفی جریان ‌ها و نحله ‌های مختلف فکری حول این تحول و معرفی استادان و شخصیت‌ های صاحب‌ نظر و آثار تالیف شده از مهمترین برنامه هایی است که در کنار برگزاری نشست های تخصصی روزانه در این بخش اجرا می شود.

اسدی ادامه داد: بسترسازی برای تعامل تشکل های فعال دانشجویی، ایجاد ارتباط میان طلاب، نهادها، موسسات و مراکز فعال در عرصه علوم انسانی و استفاده بهینه از ظرفیت های دانش آموزی برای تحول بنیادین این علوم در آینده و برگزاری نشست های تخصصی با حضور استادان ممتاز از دیگر برنامه هایی است که با جدیت در این بخش دنبال می شود.

مدیر بخش تحول قرآن ‌بنیان علوم انسانی نمایشگاه بین‌المللی قرآن با بیان این مطلب که این بخش در فضایی با 400 مترمربع مساحت برپا می شود، عنوان کرد: غرفه های این بخش در دو گروه موسسات و نهادهای فعال در عرصه علوم انسانی همچون پژوهشگاه ‌ها، مراکز علمی و مجموعه ‌های دانشگاهی و نیز رشته ها یا علوم دانشگاهی فعال در این عرصه تفکیک می شود.

وی از ایجاد 12 تا 15 غرفه در این بخش خبرداد و بیان کرد: این بخش به تحول علوم انسانی از منظر دینی اسلامی می نگرد و تلاش شده تا با حضور نهادهای حوزوی و دانشگاهی فعال در این عرصه نشست های اثرگذار ویژه نخبگان، دانشجویان و طلاب برگزار شود.

 


انعکاس برنامه های بخش از شبکه های تلویزیونی 4 و قرآن

اسدی با اعلام اطلاع رسانی از نشست های تخصصی این بخش درپی توافقات به عمل آمده با شبکه های تلویزیونی 4 و قرآن و نیز خبرگزاری ها ابراز کرد: علاوه بر این چکیده ای از موضوعات مورد بررسی در نشست های تخصصی از طریق ویژه نامه های تخصصی منتشر می شود، همچنین، اخبار برنامه ها و نشست های تخصصی این بخش از طریق سامانه پیامکی و نیز پایگاه اطلاع رسانی نمایشگاه بین المللی قرآن به اطلاع علاقه مندان می رسد.

وی با اعلام برگزاری نشست هایی با موضوعات قابل درک برای عموم مردم گفت: تحول بنیادین علوم انسانی با استناد به مبانی وحی بحثی تخصصی است، اما به منظور آشناسازی عموم مردم با این ضرورت، نشست هایی در سطح عمومی نیز در نمایشگاه بین المللی قرآن با این محور برگزار می شود.

اسدی از بازدید روزانه 200 دانشجو از این بخش خبرداد و افزود: این دانشجویان از سراسر کشور به این بخش به عنوان مخاطبان اصلی می آیند، تا در کنار شرکت در بحث های تخصصی و مرتبط با مکاتب و جریان های مختلف علوم انسانی بستر پاسخگویی به شبهات احتمالی آنها نیز فراهم شود.

 


نقد مبانی غرب علوم انسانی با حضور استادان حوزه و دانشگاه

مدیر بخش تحول قرآن ‌بنیان علوم انسانی نمایشگاه بین‌المللی قرآن درباره مباحث اصلی قالب طرح در این بخش اعلام کرد: مبنا‌شناسی، قرآن و نقد مبانی علم غرب، قرآن و علوم انسانی دینی، تفاوت نگاه به خداوند، انسان و هستی در اسلام و غرب، تفاوت نگاه به معرفت (علم) و نگاه تمدن‌ساز به تاریخ علم شیعه و هندسه و طبقات علوم با تاکید بر علوم انسانی مهمترین مطالبی است که در این بخش مورد بحث کارشناسانه قرار می گیرد.
وی ادامه داد: تبیین ضرورت و لزوم تحول در علوم انسانی دانشگاهی، توصیف چگونگی تحول در علوم انسانی دانشگاهی، تحول در علوم انسانی راه برون ‌رفت از بن ‌بست تجدد، الزامات تمدن ‌سازی اسلامی از مسیر تحول این ، اثر و انعکاس تحول علوم انسانی بر سایر علوم، موانع پیش‌ روی این تحول، اهمیت و نقش تحولات فرهنگی در تحول علوم انسانی و طریقه رفع نیازهای نرم ‌افزاری انقلاب اسلامی نیز در این بخش مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

اسدی درباره مسائل مورد بحث در روش شناسی برنامه های این بخش عنوان کرد: تبیین روش‌های حسی تجربی، قرآن و متدولوژی ‌های غرب، جایگاه روش فقهی در تولید علوم انسانی اسلامی، جایگاه وحی، عقل و حس در این تحول، چگونگی بهره‌گیری از قرآن و روایات در تأمین محتوای علوم انسانی، نقش قاعده‌‌ مندی فهم از منابع در اسلامی بودن این علوم، منطق فهم دین و چگونگی تولید نظریات دینی مبتنی بر آن، معیار صحت در علوم انسانی اسلامی، نگرش سیستمی در تولید این علوم، اصول حاکم بر تنظیم نقشه جامع تحول علوم انسانی و کیفیت تعامل حوزه و دانشگاه در فرآیند تحول این علوم نیز مورد بررسی تخصصی قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: بررسی رویکر‌دهای بومی کردن علوم انسانی، تهذیب علوم موجود، تفکیک علم و مکتب، تولید فلسفه‌های مضاف و تولید روش‌ها و فلسفه روش نیز در حوزه جریان شناسی این بخش مورد بحث و بررسی کارشناسانه قرار می گیرد.

شایان ذکر است، نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن از 6 مرداد تا 4 شهریور در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) پذیرای بازدیدکنندگان است.

پایان پیام/

 

 

کد خبر 54060

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha