تجارب سال های گذشته، رویت هلال ماه رمضان درغروب یکشنبه را محتمل می کند

بوژمهرانی کوتاهی زمان تاریک شدن آسمان در روز یکشنبه، 9 مرداد را برای رویت هلال ماه رمضان کافی ندانست و گفت: بنابر تجارب سال های گذشته پیش بینی می شود علی رغم تمامی مشکلات بتوان این هلال را رصد کرد.

علیرضا بوژمهرانی، عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به بروز برخی پیچیدگی ها در رویت هلال ماه مبارک رمضان به خبرنگار شبستان گفت: "مقارنه زمین مرکزی" یعنی قرار گرفتن زمین، ماه و خورشید روی صفحه ای که بر دایره البروج عمود باشد و در احکام نجومی آغازگر ماه جدید است، برای ماه مبارک رمضان امسال در ساعت 23 و 10 دقیقه شنبه، 8 مرداد اتفاق می افتد.

وی با بیان این مطلب که از نظر احکام شرعی رویت هلال ماه آغازگر ماه جدید قمری است، اظهار کرد: همسو با این مهم رصدگران هلال در نخستین غروب پس از مقارنه زمین مرکزی، یعنی یکشنبه، نهم مرداد اقدام به استهلال می کنند.

بوژمهرانی درباره عوامل مشکل ساز در رویت هلال ماه مبارک رمضان تصریح کرد: مشخصات این هلال همچون جنوبی بودن عرض دایره البروجی این هلال و ساخت زوایه 5 درجه نسبت به نور، رویت آن را با مشکل مواجه می کند و این اتفاقی است که در ایران رخ می دهد.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: هلال هایی که در عرض دایره البروجی جنوبی قرار می گیرند، علی رغم گذشت مدت طولانی از زمان مقارنه زمین مرکزیشان، در ارتفاع پایین قرار داشته و زود غروب می کنند که این کوتاهی زمان برای تاریک شدن آسمان و رویت هلال کافی نیست.

وی اعلام کرد: هلال ماه مبارک رمضان پیش رو نیز از این شرایط برخوردار است، یعنی علی رغم گذشت نزدیک به 20 ساعت از مقارنه زمین مرکزی آن به دلیل قرار گرفتن در عرض دایره البروجی جنوبی ارتفاع زیادی نسبت به افق ندارد به عنوان مثال این ارتفاع در هنگام غروب خورشید در مشهد 3/1، در تهران 6/1، در تبریز 2/1 و در بیرجند، اصفهان و کرمانشاه 2 درجه است.

 

مدت زمان مکث هلال ماه برای رویت کافی نیست

بوژمهرانی مدت مکث این هلال برای رویت را نیز ناکافی دانست و ابراز کرد: مکث هلال ماه رمضان در مشهد 11 دقیقه، در اصفهان 16 دقیقه و در کرمانشاه 15 دقیقه بعد از غروب خورشید است و در طولانی ترین زمان حدود 19 دقیقه در بندرعباس و سراوان مکث می کند، که در این مدت کوتاه آسمان آنقدر تاریک نیست که بتوان هلال را رویت کرد.

وی با بیان این مطلب که رویت هلال ماه مبارک رمضان در غروب یکشنبه، نهم مرداد با چشم غیرمسلح تحت هر شرایطی در هیچ نقطه از ایران ممکن نیست، تاکید کرد: اما با ابزار خاص و پیشرفته رویت این هلال محتمل و قابل پیش بینی است، به گونه ای که بنابر تجارب گذشته می توان پیش بینی کرد این هلال در غروب یکشنبه علی رغم مشکلات مذکور به ویژه در نیمه جنوبی کشور رویت شود.

بوژمهرانی گرمای هوا، آلودگی شهرهای بزرگ و ورود ریزگردها از کشورهای همسایه را از دیگر مشکلات رویت این هلال برشمرد و افزود: این مشکلات شانس رویت هلال ماه مبارک را حتی در نیمه جنوبی کشور کاهش می دهد، البته از نظر مختصات نجومی هرچه به سمت جنوب پیش برویم امکان رویت بیشتر می شود اما افزایش رطوبت و شرجی شدن هوا در این مناطق به دلیل نزدیکی به خلیج همیشه فارس نیز رویت هلال ماه را با مشکل مواجه می کند.

وی با بیان این مطلب که رویت هلال ماه در روز که هنوز به افق آنچنان نزدیک نشده و از ارتفاع مطلوب برخوردار است نیز امکان دارد، عنوان کرد: این رویت نیازمند تجربه رصدی بالا و تلسکوپ های پیشرفته است که گروه های استهلال در ایران از سال های گذشته در این زمینه تجربه کسب کرده اند و امید است با حضور آنها بتوان ابتدا در روز یکشنبه هلال ماه را رویت کرده و استهلال را تا بعد از غروب خورشید ادامه داد.

 

اعزام 150 گروه استهلال برای رویت ماه مبارک رمضان

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری از اعزام بالغ بر 150 گروه استهلال به سراسر کشور خبرداد و گفت: این گروه ها که زیر نظر ستاد استهلال رهبری فعالیت می کنند در شهرهای مختلف کشور متناسب با وسعت آنها مستقر می شوند، البته فعالیت این گروه ها بیشتر بر استان های بزرگ همچون یزد، اصفهان، فارس، خراسان و تهران تمرکز دارد چراکه به لحاظ تجربه و موقعیت رصدی این استان ها از موقعیت بهتری برخوردار هستند.

وی درباره موقعیت تهران برای استهلال در روز در موقعیت با دیگر استان های کشور اعلام کرد: هنگامی که صحبت از استهلال در روز به میان می آید دیگر تفاوتی میان استان های مختلف وجود ندارد، چراکه دامنه استان هایی که می توان در آنها هلال ماه را رویت کرد به شدت افزایش می یابد از این رو همه استان ها از شانس برابر در استهلال روز دارند.

بوژمهرانی از احتمال رویت هلال ماه رمضان در یکشبنه بنابر تجارب قلبی خبرداد و ابراز کرد: خوشبختانه ایران در امر رویت هلال به ویژه رصد نازک ترین، جوان ترین هلال ها و نخستین زاویه جدایی میان ماه و خورشید رکوردار است، علاوه بر این و به جهت کمی نیز تعداد گروه های استهلال ما با دیگر کشورها قابل مقایسه نیستیم به گونه ای که در عربستان تنها 7 کمیته این مهم را عهده دار هستند.

وی خاطرنشان کرد: این گروه های استهلال مجهز به پیشرفته ترین ابزارهای رصد بوده و اگر هم بعضا با مشکل مواجه می شوند نه به دلیل تجهیزات و دانش است بلکه شرایط جوی چالش هایی را برای آنها ایجاد می کند.
پایان پیام/
 

کد خبر 54895

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha