رسانه ها اجرای قانون جامع حمایت از معلولان را مطالبه کنند/ مراجعه ۳ هزار زوج جوان به مراکز مشاوره ژنتیک در ایلام

خبرگزاری شبستان: مدیرکل بهزیستی استان ایلام، گفت: رسانه‌ها نقش مهمی در راستای اجرای قانون جامع حمایت از معلولان در سطح جامعه و به‌ویژه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مختلف دارند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، فرهاد قیصر بیگی، مدیرکل بهزیستی استان ایلام، صبح امروز(23 تیر) در همایش تجلیل از رسانه‌های برتر در حوزه بهزیستی در سالن آمفی‌تئاتر این اداره کل، اظهار کرد: سازمان بهزیستی در تیرماه سال 1359 به دستور امام راحل و  به همت شهید دکتر فیاض بخش برای اجرایی کردن سه اصل مهم قانون اساسی تأسیس شد.

 

وی، بابیان اینکه در حال حاضر 36 سال از عمر این سازمان می‌گذرد، افزود: در حال حاضر 176 مأموریت  در این سازمان علاوه بر ارائه خدمات به  گروه‌های هدف برای کل جامعه انجام می‌شود و تجارب ارزنده‌ای در این سال‌ها، به‌ویژه در خصوص حضور در جامعه به دست آورده است به‌طوری‌که این سازمان، برنامه رفاه اجتماعی را از پیش از تولد تا زمان فوت برای کل افراد جامعه را پوشش می‌دهد.

 

مدیرکل بهزیستی استان ایلام، یادآور شد: سال گذشته در حوزه مشاوره ژنتیک مرتبط با برنامه‌های پیش از ازدواج و پس از بارداری 3 هزار نفر از زوج‌های جوان استان، تحت  برنامه‌های مشاوره ژنتیک این سازمان قرارگرفته‌اند و اجرای برنامه‌های این سازمان است که امروز مجموعه استان ایلام به‌عنوان کمترین میزان  معلولیت را در استان ایلام دارد.

قیصر بیگی، یادآور شد: امروز در استان ایلام نرخ معلولیت در استان ایلام کنترل‌شده  و به سمتی پیش می‌رود که سطح میزان معلولیت خیلی کمتر از حد معمول رسیده است و امروز  طرح توان‌بخشی مبتنی بر جامعه حدود سه سال در سطح روستاهای استان به‌صورت گسترده اجرای می‌شود که نتایج بسیار مثبتی به دنبال داشته است.

 

وی، یادآور شد: بهزیستی، یکی از سازمان‌های فعال در شورای مبارزه با مواد مخدر به‌عنوان مسئول کمیته فرهنگی و پیشگیری است و برنامه اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان است که به‌صورت مستقیم با آسیب‌های اجتماعی درگیر است که باوجود کمبودهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، این مراکز فعالیت دارند و خیلی از آسیب دیدگان اجتماعی در استان به این مراکز مراجعه می‌کنند.

 

مدیرکل بهزیستی استان ایلام، گفت: استان ایلام یک سری ظرفیت‌های خوب در زمینه مشارکت‌های عمومی و مردمی دارد که  رسانه‌های نقش مهمی در زمینه حضور گسترده و مشارکت مردمی دارند، در نگاه جدید بسازمان بهزیستی اعتقادداریم که مشارکت یعنی آشنایی مردم و حضور آنان و مشارکت در اجرای برنامه‌های این سازمان، اگر مردم حضورداشته باشند و از مراکز بازدید کنند به‌طورقطع مشارکت به بهترین نحو ممکن صورت خواهد گرفت.

 

قیصر بیگی، بیان کرد: باید یک نقشه راه برای جذب مشارکت‌های مردمی ایجاد شود و  به سطح دانشگاه‌های منتقل شود و با نظرات علمی و فرهنگی در حوزه مشارکت‌های مردمی زمینه حضور مردم را به بهترین نحو ممکن ایجاد کرد و مرکز شیرخوارگاه استان با کمک خیرین بااعتباری بالغ‌بر 10 میلیارد ریال صرف ساخت این مجموعه شده است.

 

وی، گفت: ما متولی  سلامت اجتماعی مردم هستیم که در چند سال اخیر توجه ویژه‌ای به اجرای سلامت اجتماعی شده است و مسئولان ارشد نظام با  اهتمام ویژه‌ای به‌سلامت اجتماعی دارند و یکی از مطالبات مقام معظم رهبری این است که کارهای اجرایی در حوزه آسیب‌های اجتماعی ایجاد شود.

مدیرکل بهزیستی استان ایلام، با اشاره به جایگاه سازمان بهزیستی در برنامه ششم توسعه، اظهار کرد: در این برنامه، اهمیت ویژه‌ای به موضوع سلامت اجتماعی داده‌شده و سازمان بهزیستی به‌عنوان یکی از سازمان‌های محور در بحث سلامت اجتماعی در نظر گرفته‌شده که  باید مشارکت‌های مردمی را در این حوزه جلب شود.

 

قیصر بیگی، بابیان اینکه پیشگیری، توان‌بخشی و توانمندسازی و حمایت‌های مادی و معنوی از گروه‌های هدف است، مأموریت‌های اصلی این سازمان است، افزود:  هدف اصلی سازمان بهزیستی این است که قانون جامع حمایت از معلولین را از دستگاه‌های مختلف و مردم مطالبه شود و این انتظار از رسانه‌های می‌رود که زمینه‌های اجرای این قانون که به‌طور کامل اجرا نمی‌شود ازجمله مناسب‌سازی مبلمان شهری، حقوق شهروندی معلولان و استخدام معلولان را پیگیری کنند.

 

وی، با اشاره به نقش رسانه‌های در جذب مشارکت‌های مردمی، خاطرنشان کرد: اگر خدمات این سازمان به‌خوبی به مردم معرفی شودمردم برای حمایت مادی و معنوی از این مراکز تشویق و ترغیب می‌شود و رسانه‌ها می‌توانند در جذب حمایت‌های مادی و معنوی در آسیب دیدگان اجتماعی  ایفاگر نقش مهمی باشند.

 

گفتنی است، در این مراسم با حضور مسئولان فرهنگی و اجرایی استان از رسانه‌های برتر در حوزه بهزیستی با اهدای لوح تقدیر، تجلیل شد.

 

کد خبر 558261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha