هر حاجتی که دارید خدا را با یارب و یا الله بخوانید

آیت الله تهرانی با تصریح به اینکه میان حاجت و دعا باید تناسب باشد، الله و رب را دو اسم خداوند دانست که با تمام نیازها متناسب هستند.

به گزارش خبرنگار شبستان، آیت الله مجتبی تهرانی در جلسه درس اخلاق خود با موضوع دعا به مسئله تناسب میان دعا و حاجت پرداخت و گفت: در ادعیه ماثور از ائمه بر روی دو اسم الله و رب بسیار تاکید شده است آنچه می خوانید متن کامل سخنان ایشان است
 

لزوم تناسب میان دعا و حاجت
انسان حاجات مختلف مادی و معنوی با تمام وجوه مختلف این دو قسم پیدا می کند. در اینجا دعا نوعی پناه بردن به خداست. انسان وقتی گرفتاری پیدا می کند و تدبیرهایش را کار ساز نمی بیند به دنبال کسی می گردد تا این گره را باز کند. این شخص باید متناسب با گره خود فردی را پیدا کند. به عنوان مثال اگر شخص گرفتاری مالی دارد به دنبال کسی می رود که بتواند گره مالی او را باز کند نه به دنبال طبیب و متخصص برود.
دعا نیز نوعی پناه بردن و در خواست کردن از موجودی است که انسان او را کارگشا می داند. لذا در باب ادعیه حتی ادعیه غیر ماثور نیز چنین است که انسان متناسب با حاجتی که دارد خدا را با صفتی می خواند. به عنوان مثال اگر کسی بخواهد از خدا طلب عف کند به مقام غفاریت خدا پناه می برد و می گوید: یا غافرالذنوب اقفرلی که این مسئله با عنوان تناسب میان دعا و حاجت در گذشته مطرح شد.


روبوبیت و الوهیت خداوند تقریبا در تمام دعا ها تاکید شده است
در ادعیه ماثور از ائمه که در ارتباط با حاجات خواص و چه در رابطه با حاجات عام دو اسم از اسماء الهی است که تقریبا در تمام دعاها به کار می رود. یکی اله است که تقریبا در هر دعای که ببینید عناوینی مانند اللهم و الهی بکار رفته است. این اسم خواص حتی اگر در ابتدا دعا بکار نرفته باشد حتما در میانه دعا استفاده شده است. اسم دوم که جنبه توصیفی دارد رب است که حتی در ادعیه قرآن فراوان بکار رفته است.
در سوره زمر آمده است وقتی به انسان ضرری می رسد رب و پروردگار خود را با انابه می خواند همچنین در سوره فرقان امده بگو رب و پرودگار من به شما توجه نمی کند اگر دعای شما نباشد. در این دو به وضوح مشاهد می کنیم که خداوند با صفت ربانیت خوانده شده است باید این دو اسم یعنی الله و رب بررسی شوند که چه خصوصیتی دارند که در تمام دعا ها بکار رفته اند.
نکته ای که باید در ابتدا ذکر کنم اینکه در اسم رب، داعی و دعا کننده لحاظ شده و در اسم الله لحاظ مدعو شده است. یعنی در یکی از این دو اسم خداوند لحاظ شد و در یکی دیگر بنده.


الله مستجمع جمیع صفات خداوند
خصوصیت لفظ جلاله الله این است که این اسم وضع شده برای موجودی که مستجمع جمیع صفات کمالیه است یعنی هر صفتی از صفات خداوند را که در نظر بگیرید در این اسم وجود دارد هم رازق است هم شافی هم کافی... به همین دلیل است که در تمام دعا ها بر روی این اسم تاکید شده است زیرا با تمام حاجات انسان تناسب دارد و وقتی می گوید یا الله یعنی ای موجودی که همه چیز در دست توست.


رب، پرورش دهنده انسان در تمام ابعاد مادی و معنوی
همان طور که گفته شد رب مربوط است به بندگان. رب صفتی اضافی و نسبی است و مضاف الیه می خواهد. تا گفتید رب مربوب در نظر میاید که همان بنده است.
اینکه این اسم در تمام دعا ها بکار رفته است به این دلیل است که ما احتیاجمان به ربوبیت خدا در یک بعد نیست بلکه در تمام ابعاد مادی و معنوی محتاج ربوبیت او هستیم و او در تمام ابعاد وجودی پرورش دهنده ماست در نتیجه این اسم نیز با تمام حاجات انسان تناسب دارد به همین دلیل می بینیم که معصومین (ع) در تمام مواردی که دعا می کردند از این دو اسم استفاده کرده اند چه مواردی که از انها تقاضای دعا می شد،چه مواردی که مثلا می دیدند کسی دارد کار خوبی انجام می دهد و دعا می کردند و چه در بقیه موارد.
 

دعا های امام حسین (ع) در روز عاشورا
امام حسین (ع) در روز عاشورا دعاهای زیادی برای افراد کرده اند که دعای ایشان در مورد جون را در جلسه گذشته مطرح کردیم یکی از دیگر کسانی که امام حسین(ع) در روز عاشورا برایش دعا کرد ابوالشعثاء است که تیر انداز ماهری بوده و در روز عاشورا هنگامی که شروع به هدف گیری و تیر اندازی به سوی دشمن کرد امام حسین (ع) با لفظ جلاله الله برای او دعا کرد و گفت خدایا تیرش را به هدف بزن و ثواب او را بهشت قرار بده همچنین در مورد ام وهب نیز هنگامی که او در رثای فرزندش به سوی دشمن حمله می کرد این دعا را کرده اند که خدا تو را رحمت کند برگرد به سمت زنان خیمه

شایان ذکر است درس اخلاق آیت الله تهرانی چهارشنبه 12 مرداد برگزار شد و در شب های ماه مبارک رمضان هر شب از ساعت 21 سی دقیقه در همراه با اقامه نماز جماعت به امامت ایشان برگزار می شود.
 

پایان پیام/

 

کد خبر 56856

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha