انجام بیش از ۱۲ هزار مشاوره ژنتیک در استان یزد

خبرگزاری شبستان: مدیر کل بهزیستی استان یزد با اشاره به آغاز طرح مشاوره اجباری و رایگان ژنتیک پیش از ازدواج در استان یزد گفت: در سال گذشته بیش از ۱۲ هزار مشاوره ژنتیک در استان یزد انجام شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، جلیل عفتی، مدیر کل بهزیستی استان یزد امروز (13 شهریور) در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه استان یزد گفت: سازمان بهزیستی به دلیل ماموریت های خود اصلی ترین بحث خود را در خصوص پیشگیری دارد.

 

وی افزود: در معلولیت ها ۲ دلیل محیطی و وراثتی وجود دارد که در عامل محیطی فشار خون و دیابت و تصادفات اثر گذار است و در ژنتیک نیز عوامل وراثتی از طریق پدر و مادر به فرزندان می رسد و معلولیت ها را به وجود می آورد.

 

مدیر کل بهزیستی استان یزد خاطرنشان کرد: ما در استان خدمات خود را از سال 75  در حوزه ژنتیک داشته ایم که در بیش از 20 مرکز این خدمات را ارائه می دادند و از سال 93 نیز خدمات مشاوره ژنتیک را به صورت رایگان در میبد داشتیم که بیش از 200 مورد از آن استفاده کردند.

 

عفتی تصریح کرد: در سال 94 نیز چهار شهرستان این طرح را انجام دادند که بیش از 600 مورد از افراد غربال شده به مشاوره تخصصی ارجاع داده شدند و در سال گذشته در استان یزد بیش از 200 مورد سقط درمانی داشته ایم.

 

وی ادامه داد: در کشور نزدیک به 40 هزار مورد غربالگری ژنتیک و در یزد 600 مورد در غربالگری شرکت کردند و 600 مورد نیز به مشاوره تخصصی ژنتیک اعزام شدند.

 

مدیر کل بهزیستی استان یزد گفت: یکی از مصوبات برنامه ششم انجام مشاوره ژنتیک برای تمامی زوج ها الزامی است و امروز نیز با مشارکت و همراهی کانون سردفتران و اداره کل ثبت اسناد طرح «مشاوره رایگان ژنتیک پیش از ازدواج» را انجام می دهیم.

 

وی افزود: سالیانه در استان یزد نزدیک به 9 هزار ازدواج داریم که امیدواریم به صورت تخصصی به افراد مشاوره ژنتیک دهیم.

 

عفتی بیان کرد: همه ازدواج ها نیاز به انجام مشاوره دارند زیرا تنها ازدواج های فامیلی در اختلال فعال نیستند بلکه تمامی ازدواج ها در معرض هستند اما ازدواج های فامیلی بیشتر است.

 

وی خاطرنشان کرد: مشکلاتی که در بحث غربالگری است شامل سقط، فوت فرزند قبل و بعد از تولد در خانواده و فامیل، نقائص حرکتی، اختلالات ذهنی و رشد، اختلالات بینایی، شنوایی، نازایی، بیماری های خونی و قلبی،بیماری های پوستی است.

 

مدیر کل بهزیستی استان یزد تصریح کرد: پیش بینی می شود در استان یزد با همکاری 41 دفتر تعداد 9 هزار ازدواج در این طرح شرکت کنند.

 

عفتی گفت: اهداف ما از این طرح ترویج فرهنگ مشاوره، ترغیب به مراجعه افراد برای اقدام برای پیشگیری است.

 

وی افزود: بیماری های ژنتیک قطعا و ضرورتا در زمان تولد ممکن است هیچ مشکلی وجود نداشته باشد و تا سال ها بعد نیز ممکن است این مشکلات بوجود بیاید.

 

مدیر کل بهزیستی استان یزد خاطرنشان کرد: انجام غربالگری و مشاوره ژنتیک رایگان است اما در آزمایشات بهزیستی کمک می کند.

 

عفتی تصریح کرد: اگر بیمه های ما نگاهی وسعتر می کردند و در تمامی آزمایشات همراهی می کردند بسیاری از هزینه های کاهش پیدا می کرد.

 

وی ادامه داد: ما سال گذشته در استان یزد بیش از 12 هزار مشاوره ژنتیک و بیش از 2 هزار و 500 انجام مشاوره ژنتیک داشته ایم.

 

مدیر کل بهزیستی استان یزد گفت: ما در بهزیستی با توجه به محو بودن فعالیت های پیشگیری در تعاملات با سازمان برنامه و بودجه داریم ردیف اعتباری برای انجام آن داریم و جز برنامه های مصوب بهزیستی است که 9 میلیارد و 400 میلیون ریال اعتبار برای آن گذاشته شده است.

 

وی افزود: در بحث ازدواج های فامیلی در بهترین شکل انجام مشاوره را نمی توانیم درصد ریسک بسیار پایین را نادیده بگیریم.

 

 

 

کد خبر 571060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha