قالی « قمات»، نماد سرمایه‌گذاری صحیح، همراه با آموزش و بازاریابی

خبرگزاری شبستان: قالی دستبافت «قمات» یکی از فرش های دستباف در استان یزد است که توانسته گام های موثری در جهت اقتصاد مقاومتی و حتی صادرات کشور بردارد.

خبرگزاری شبستان - یزد: یکی از عرصه های مهم در هر جامعه ای مربوط به بخش اقتصاد آن است که در صورت استحکام در این بخش می توان به خوبی بسیاری از برنامه های مختلف در جامعه را محقق کرد.

 

در این راستا اقتصاد هر کشوری می تواند دچار شدت و ضعف شود که به عوامل مختلفی از جمله ارتباط با دنیا بستگی دارد.

 

کشورهای بزرگ و قدرتمند جهان نیز می توانند در اقتصاد بسیار اثرگذار باشند و با تعامل با کشورهای مختلف می توانند برنامه های هرکشوری را دچار شدت و ضعف کنند و اگر کشوری را مطابق با سیاست های خود ندانند وارد رکود کنند.

 

امروزه کشورهای استکبار بر خلاف گذشته که با جنگ سرد کشورها را به نفع خود مصادره می کردند به شکل نرم و با ضربه به بخش های مهم ان از جمله اقتصاد سعی بر انجام آن دارند.

 

انقلاب اسلامی ایران نیز پس از پیروزی برخی از آرمان ها و ارزش هایی را برای خود معرفی کرد که کمک به مستضعفان جهان و ایستادگی در مقابل استکبار جهانی مهمترین این آرمان ها بود که به مذاق استکبار جهانی خوش نیامد و از همان ابتدا سعی بر تضعیف جمهوری اسلامی ایران کرده است.

 

در این راستا با تحریم های متعدد در تلاش هستند تا ایران و جمهوری اسلامی را به حاشیه برانند و با ضربه به اقتصاد کشور نابودی را سهم جمهوری اسلامی کنند.

 

اما در این میان جمهوری اسلامی با وجود رهبری بزرگ و آینده نگر اقدام های خوبی را برای مقابله با آنها داشته است که مقام معظم رهبری با نام « اقتصاد مقاومتی» راهکاری بزرگ برای مقابله با آنها ارائه کرده اند.

اقتصاد مقاومتی، این نوع اقتصاد معمولاً در رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف کننده یک کشور قرارمی گیرد که منفعل نیست و در مقابل اهداف اقتصادی سلطه، ایستادگی نموده و سعی درتغییر ساختارهای اقتصادی موجود و بومی سازی آن بر اساس جهان بینی و اهداف دارد. برای تداوم این نوع اقتصاد، باید هرچه بیشتر به سمت محدودکردن استفاده از منابع نفتی و رهایی از اتکای اقتصاد کشور به این منابع حرکت کرد و توجه داشت که اقتصاد مقاومتی در شرایطی معنا پیدا می کند که جنگی وجود داشته باشد و در برابر جنگ اقتصادی و همچنین جنگ نرم دشمن است که اقتصاد مقاومتی معنا پیدا می کند.

 

در این میان نقش مردم می تواند بسیار مهم و اثرگذار باشد زیرا حضور در عرصه های مختلف و ارائه مهارت ها می تواند کشور را به سمت تعالی پیش ببرد و دستاوردهای مختلف را به جهانیان عرضه کنند و درآمدزایی نیز داشته باشد.

 

در استان یزد نیز اقدامات موثری در این جهت انجام شده که یکی از این اقدامات در زمینه قالی بافی و دست بافی قالی ها است.

 

در روستاهای استان یزد نیز مردم و به خصوص بانوان زیادی به این فعالیت مشغول هستند به نحوی که به فرزندان خود آموزش داده و آنها را نیز از کودکی به کار می گیرند.

 

فرش دست بافت « قمات» نیز یکی از انواع فرش های دستبافت است که نام آن از قم و اصفهان و تبریز گرفته شده است و در استان یزد نیز توسط فرش بافان رواج پیدا کرده است و با توجه به قدمت استان یزد در فرش بافی این فعالیت نیز رواج دارد.

 

به منظور رواج این فعالیت فروشگاه و نمایشگاهی نیز توسط یکی از کارآفرینان برتر کشوری در استان یزد افتتاح شده که مسئولان استانی نیز در این نمایشگاه حضور پیدا کردند که با حضور در این نمایشگاه در خصوص این نوع فرش دستباف گفت و گویی با کار آفرین برتر کشور و فعال در این زمینه داشته ایم.

 

 محمد شکاری دهج، کارآفرین نمونه یزد که مدیریت این نمایشگاه را بر عهده دارد در خصوص این نمایشگاه به خبرنگار خبرگزاری شبستان در یزد گفت: با توجه به فعالیت های بسیار زیادی که استان یزد در زمینه فرش دستبافت داشته است ما به نحوی اقدام به ایجاد نمایشگاهی کرده ایم تا بتوانیم فرشی به نام « قمات» که برگرفته از اسامی استان‌های قم، ‌اصفهان و تبریز است و ترکیب هنر فرش بافی این سه استان و تلفیق آن با دانش یزدی بوده که به تولید فرش نفیس و اصیل یزدی توسط هنرمندان این استان منجر شده و به عرصه دید همگان قرار گیرد.

 

وی همچنین با اشاره به تشکیل خانه هنرمندان قالیباف استان یزد گفت: در استان یزد بیش از 900 نفر عضو این خانه هستند که به نحوی ساماندهی شده اند تا بتوانند آثار خود را به منظور صادرات عرضه کنند.

 

این کارآفرین یزدی بیان کرد: فرش « قمات » از زمان تاسیس خانه هنرمندان قالیباف استان یزد به آن اختصاص داده شده است و از سال 57 نیز مشغول به فعالیت است و برند آن را در دست گرفته است.

 

شکاری دهج با اشاره به طرح های قالیبافی در استان یزد گفت: با توجه به اهمیت صادرات و توجه به اقتصاد مقاومتی ما در استان یزد بیش از 400 طرح را ارائه کرده ایم و طراحی شده و در اختیار هنرمندان قرار گرفته است.

 

وی بیان کرد: فرش « قمات» دارای مواد اولیه بسیار مرغوب است که با کیفیت بالا ایجاد می شود و نقشه های انحصاری و رنگ های ثابت و گیاهی دارد که می تواند 30 سال کیفیت خود را تضمین کند.

 

این کارآفرین برتر کشور بیان کرد: با این وجود ما اعتقاد داریم که مواد اولیه باید به خوبی در اختیار تولید کنندگان قرار گیرد تا بتواند بازار جهانی را به دست بیاوریم.

 

محمدرضا علمدار یزدی، رئیس صنعت، ‌معدن و تجارت استان یزد نیز در این رابطه به خبرنگار خبرگزاری شبستان در یزد گفت: تولید فرش یکی از بهترین راهکارها در راستای اقتصاد مقاومتی است که می تواند به منظور صادرات و استفاده در داخل انجام شود.

وی افزود: ما در استان یزد نزدیک به 40 هزار نفر بافنده و فعال در زمینه فرش داریم که این ظرفیت بسیار مناسبی برای استان و کشور است که می توان با ساماندهی آنها گام های موثری برداریم.

 

رئیس صنعت، ‌معدن و تجارت استان یزد گفت: یکی از قالی های دستبافت به نام « قمات» نیز نماد سرمایه‌گذاری صحیح، همراه با آموزش و بازاریابی است.

 

علمدار یزد بیان کرد: امروز خوشحالیم که انگیزه ای در سرمایه گذاران در جهت سرمایه گذاری فرش فراهم شده است و امیدواریم با اداه این روند صادرات کشور را افزایش دهیم.

 

وی افزود: سرمایه گذاری در بخش فرش دستبافت « قمات» می تواند نماد سرمایه‌گذاری صحیح، همراه با آموزش و بازاریابی باشد.

 

رئیس صنعت، ‌معدن و تجارت استان یزد گفت: خانه هنرمندان قالیباف استان یزد  ثبت کننده انحصاری برند جهانی و معتبر قالی دست بافت « قمات» به عنوان قالی مرغوب دستبافت ایرانی باشد که بر اساس کیفیت قالی قم، شکوه قالی اصفهان و زیبایی قالی تبریز برای اولین بار در کشور است.

 

اما در این راستا معتقدیم که بسیاری از طرح ها همچون بیمه قالیبافان و امکانات رفاهی برای آن ها می تواند انگیزه را برای حضور در این بخش بیشتر کرده و کمک شایانی به تولید قالی های باکیفیت داشته باشد.

اقتصاد مقاومتی نیز بایستی  به عنوان امری اساسی می تواند سرلوحه کار فعالان قالی بافی قرار گیرد تا بتوان با صادرات تولیدات داخلی اقدامی موثر در زمینه اقتصاد کشور و پویایی آن داشته باشیم.

 

گزارش: سید ضیا میررحیمی

کد خبر 575502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha