جهان تشنه معارف ناب قرآنی است

استادیار دانشگاه تهران با تصریح به اینکه ظرفیت تبلیغی فراوانی در کشورهای اروپایی برای تبلیغ قرآن وجود دارد گفت: جهان تشنه معارف ناب قرآنی است.

به گزارش خبرنگار شبستان، محسن احمدی استادیار دانشگاه تهران و مبلغ علوم قرآنی در نشست تخصصی تبلیغ اسلام در اروپا گفت: کشور آلمان دارای 80 میلیون جمعیت است و از 4 میلیون مسلمان برخوردار است خیلی از مسیحیان به قرآن اعتقاد دارند و در خانه های خود آیات قرآن را نگهداری می کنند.

وی افزود: ظرفیت بسیار خوبی در این کشور برای تبلیغ قرآن وجود دارد و باید علمای قرآنی از این ظرفیت استفاده ببرند.

احمدی با اشاره به تحقیقات قرآنی فراوان دانشمندان آلمانی تصریح کرد: گرچه بعضی از این اندیشمندان دارای انگیزه های مخربی برای تحقیق در مورد قرآن هستند اما بسیاری از آنان به دلیل مشکل مختلف مدرنیته نیاز به وحی و ادیان الهی را احساس کرده و به قرآن و اشعار بزرگانی نظیر حافظ روی آوردند.

 

استادیار دانشگاه تهران با بیان اینکه حتی قرائت زیبای قرآن می تواند برای غیرمسلمانان جذاب باشد گفت: زمینه برای تبلیغ در کشورهای اروپایی بسیار مهیاست و آنها تشنه معارف الهی هستند اما خیلی وقتها عیب از مسلمانی ماست.

وی با اشاره به اینکه در مورد تاریخ قران تحقیقات اروپایی ها از ما بسیار جلوتر است گفت: ما بعد از اروپاییها به دنبال این مساله رفتیم که تاریخ قرآن را بررسی کنیم و بدانیم که قرآنی در اختیار ماست چه دوره هایی را گذرانده است حتی وقتی کشورهای اروپایی به دنبال این مساله می روند ما آنها را نقد می کنیم که دارای انگیزه های مخربی هستند اما نمی شود تاریخ آیات قرآن را به عنوان یک علم بررسی نکرد.

 

احمدی تصریح کرد: ما می ترسیم اگر تاریخ ایات قرآن را کنکاش کنیم و مثلاً به نسخه های قدیمی قرآن را بررسی کنیم شاید به تعارضاتی میان نسخه ها برسیم و مبانی اعتقادی مردم در مورد قرآن خلل پیدا کند در صورتی که ما معتقدیم قرآن علاوه بر کتابت توسط نقل سینه به سینه و تواتر به ما منتقل شده و خدشه در بعضی اسناد کتابت شده قرآن نمی تواند به مبانی اعتقادی ما ضربه وارد کند.

استادیار دانشگاه تهران با بیان کم کاری های مسلمانان گفت: حتی چاپ قرآن قبل از اینکه در کشورهای اسلامی مانند هند و ایران انجام شود در ایتالیا انجام شده و اروپاییها در این زمینه پیشقدم هستند و بسیاری از قرآنهایی که در قرن های 2 و 3 میلادی نوشته شده در موزه های کشورهای اروپایی نگهداری می شود.

وی عنوان کرد: حتی کشورهای اروپایی روی نسخه شناسی قرآن تحقیقات بسیار مفصلی انجام داده اند که مهمترین پروژه قرآنی در کشور آلمان هم اکنون به مساله بررسی نسخه های تاریخی قرآن اختصاص دارد که دولت آلمان هم از این طرح حمایت می کند و نام این طرح را مستندسازی آیات قران گذاشته اند.

 

احمدی با بیان اینکه اگر می خواهیم فرهنگ قرآن را ترویج کنیم باید به تبلیغ منطقی دست بزنیم گفت: چرا ادعا می کنیم جمع آوری نسخه های قرانی کار بی ارزشی است ما نباید از این بترسیم که این کار باعث خدشه به اعتقادات مردم می شود بلکه قرآن به عقیده علمای علوم قرآنی مثل آیت الله معرفت از طریق زنجیره اتصال متواتر و سینه به سینه به ما رسیده است و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

مبلغ علوم قرآنی در کشور آلمان عنوان کرد: طبق حدیث حضرت علی (ع) مردم دو دسته هستند یا برادر تو در دین هستند و یا شبیه تو در خلقت ما معتقدیم کشورهای دیگر نیز گرچه هم کیش ما نیستند ولی مخلوق خدا هستند و جایگاه اجتماعی دارند اگر به زبان منطقی و عقلانی قرآن را در اختیار آنها قرار دهیم به نظر من در مقابل این زبان آنها خاضع هستند و این مساله وظیفه سنگین علمای اسلام را گوشزد می کنند.

شایان ذکر است نشست تخصصی تبلیغ اسلام در اروپا چهارشنبه 19 مرداد در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

پایان پیام/


 

کد خبر 58565

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha