قرآن کریم در حوزه هم مهجور است/آوازه استاد قرائتی، به نجف هم رسیده بود

آیت الله هاشمی شاهرودی با اظهار تاسف از مهجوریت قرآن در حوزه ها و دانشگاه ها، فعالیت های استاد قرائتی در این حوزه را ستود و گفت: آوازه تلاش های تبلیغی ایشان قبل از انقلاب به نجف هم رسیده بود.

به گزارش خبرنگار شبستان، آیت الله هاشمی شاهرودی، نایب رییس مجلس خبرگان رهبری در آیین رونمایی از جدیدترین تفسیر استاد قرائتی، در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، ضمن تجلیل از فعالیت های استاد قرائتی، تلاش های ایشان را در جهت رفع مهجوریت از قرآن معرفی کرد.

 

وی با بیان اینکه کارهای استاد قرائتی موضوعاتی است که واقعاً بر زمین مانده است، اظهار کرد: این فداکاری و خلوص نیتی که ایشان دارند باعث می شود تا کارها و فعالیت های ایشان هم موفق بوده و هم مثمر ثمر قرار بگیرد.

 

هاشمی بر این باور بود که اینگونه موضوعات در جامعه و بحث احیای آموزش قران و تفسیر ساده و قابل فهم مصداق و نمونه ای از امری است است که "هدی للناس و بینات من الهدی و الفرقان بوده و به درد مردم می خورد و با جان و دل مردم درمی آمیزد.

 

وی با اشاره به اینکه استاد قرائتی مسایل اعتقادی را با ساده ترین بیان در اختیار لایه های مختلف جامعه قرار می دهد ، گفت: هدف از بعثت انبیاء و انزال کتب هم همین بوده است.

 

استاد دروس خارج حوزه علمیه قم متدهایی که استاد قرائتی در تبلیغ ایجاد می کنند در عین سادگی بسیار مثمر ثمر دانسته و گفت: ایشان از قبل از انقلاب این کارها را شروع کرده بودند و ما در نجف که بودیم می شنیدیم که ایشان از تخته سیاه برای تبلیغ استفاده می کنند و در آن موقع، این امر جدید و مدرنی بود.

 

وی خدا را شاکر بود که ایشان کار با عظمتی را به پایان بردند و در همین باره افزود: ایشان همت بزرگی دارند که به تدوین و چاپ و نشر و تفسیر قرآن هم بسنده نمی کنند و تلاش های خود را هر روز پیگیر هستند.

 

هاشمی که تاکیدات مکرر استاد قرائتی را نسبت به احیای قرآن و معارف قرآن در حوزه ها و دانشگاه ها بی بدیل می دانست، گفت: خودم شاهد بودم که ایشان در جلسات علما، این توصیه را به علما می کنند و به من هم دارند.

 

رییس پیشین قوه قضاییه با این ادعا که قرآن هنوز در جامعه ما و در جوامع علمی و حوزوی ما در جایگاه مناسب خود قرار ندارد، ادامه داد: این در صورتی است که نگوییم قرآن مهجور است.

 

وی در این باره افزود: قرآن کلام خدا و ثقل اکبر است. کلام مستقیم خدا با انسان است. عظمت قران، حقیقت قران، خیلی فوق عقول ماست؛ چرا که خطاب مستقیم خدا به بشر است و خدا بشر را آنقدر کرامت داده که خطاب مستقیم خود قرار داده است.

 

هاشمی شاهرودی بر این باور است که این خطاب قرار گرفتن انسان توسط خدا، خیلی برای انسان تکریم است؛ چرا که در نبوت های قبل از اسلام خداوند مستقیم با بنده صحبت نکرده است.

 

وی الفاظ قرآن را هم از سوی خدا معرفی کرد و گفت: این اوج عظمت این کتاب را می رساند و این امر از نظر جایگاه تکوینی قرآن است. از سوی دیگر خود قرآن اینگونه خود را معرفی می کند که "فیه تبیان کل شیء" همه چیز در قرآن هست.

 

هاشمی شاهرودی با اشاره به اهمیت این مساله که هر چه بشر نیاز داشته باشد در قران است، گفت: این کتابی که این همه در آن معارف و نور وسایل مورد نیاز انسانهاست، باید خیلی جایگاهش بالاتر از این باشد. هر کلمه ای از کلمات قرآن و هر اشاره ای در آن مسایل زیادی هست.

 

وی با این ادعا که علی رغم همه فعالیت های قرآنی و تفسیری، هنوز این امکان فراهم نشده که همه پیام های قرآن به شکل مناسب استخراج شود، گفت: همه بحث های علما و دانشمندان، هنوز قطره ای از دریاست.

 

نایب رییس مجلس خبرگان رهبری بر این باور است که قران، انسان و تاریخ بشر را ساخته است، و در این باره افزود: مخصوصاً اگر به تسلسلی که در مورد آیات هست، توجه شود، آیات اول نزول و وسط و آخر نزول با هم بسیار فرق دارند.

 

وی درباره آیات مکی که در ابتدای نزول واقع شده اند، اظهار داشت: این آیات بیشتر به حقایق هستی و مسایل اعتقادی می پردازند و آثار شرک و بت پرستی و کفر را مطرح می کنند در حای که آیات مدنی به احکام و نظام اجتماعی و مسایل اخلاقی جامعه دینی می پردازند.

 

هاشمی شاهرودی با بیان اینکه کمال انسان تدرج دارد و اینطور نمی شود که نسخه آخر را همان اول، انسان از قرآن بگیرد، گفت: این تدرج در آیات قرآن نیز پیداست و وقتی می خواهیم جامعه ای را بسازیم باید از همین روش استفاده کنیم

 

وی با اظهار امیدواری که این همت آقای قرائتی شامل حال همگان بشود و یک توجه کلان به این موضوع بشود، گفت: بزرگان باید با یک برنامه مهندسی شده و طبقه بندی شده بحث معارف قرآن را در لایه های مختلف جامعه پی بگیرند.

 

هاشمی شاهرودی با بیان این اعتقاد که قرآن صرفا برای علماء و دانشمندان نیست، گفت: همه قشرها در همه جوانب زندگی باید از این قرآن استفاده کنند. اصلاً خود تعلم قران، یادگیری، ذکر، تدبر و تلاوت قرآن انسان را می سازد.

 

وی بر این باور بود که اگر قرآن درست اقامه و بیان شده و به آن عمل شود، انسان را به آن اخلاق بلند پیامبر خواهد رساند. علاوه بر اینکه اینها تازه همه مربوط به ظواهر قرآن است، بواطن که دیگر جای خود را دارد.

 

شایان ذکر است، آیین رونمایی از جدیدترین تفسیر استاد قرائتی که به صورت 300 برنامه 7 دقیقه ای در نرم افزاری ارائه شده است، در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم و باحضور وزیر ارشاد اسلامی و دیگر نخبگان و پژوهشگران حوزه علوم قرآنی، شب گذشته برگزار شد.

پایان پیام/
 

کد خبر 58543

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha