تعداد ۳۵۱ مورد وقف در زمینه قرآنی در استان یزد / فعالیت های قرآنی نیازمند حضور خیرین و وقف است

خبرگزاری شبستان: مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد با اشاره به کمبود وقف در زمینه قرانی در استان یزد گفت: تعداد ۳۵۱ مورد وقف در زمینه قرانی داریم که به نوعی در این راه فقیر هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، حجت الاسلام حسین زارع زاده، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد امروز ( 6 آذر) در نشست خبری گفت: این دهه به نام وقف است که به ما کمک کرده تا ارزیابی عملکرد اوقاف صورت بگیرد و فرصتی برای تبیین و توضیح آثار وبرکات وقف در ابعاد مختلف زندگی مادی و معنوی مردم در جامعه است.

 

وی افزود: مساجد یکی از موقوفات حضرت امیر المومنین (علیه السلام) بوده که اولین موقوفه در اسلام نیز همین مساجد بوده است که نشان از اهمیت وقف در جامعه در بین ائمه ( علیهم السلام) بوده است.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد خاطرنشان کرد: در استان یزد با توجه به وجهه دینی و حضور خیرین توانسته در سطح کشور در زمینه موقوفات پنجم در کشور را کسب کند اما اگر به نسبت جمعیت حساب کنیم شاید در کشور به عنوان اولین استان باشیم.

 

حجت الاسلام زارع زاده تصریح کرد: تعداد موقوفات استان 12 هزار و 541 موقوفه است که 37 هزار 725 رقبه است و قدیمی تیرین موقوفات استان مربوط به قرن هشتم هجری قمری است.

 

وی ادامه داد:ما در استان یزد تعداد موقوفات قرآنی 351 موقوفه داریم که از حیث در آمد ضعیف هستند که باید کمک شود تا بتوانیم در این امر پیشرفت کنیم و در مجموع 45 درصد از موقوفات استان یزد مربوط به سید الشهدا (علیه السلام) است.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد گفت: از سال گذشته تاکنون 54 وقف جدید در استان ثبت شده که بافق با بیشترین وقف به تعداد 15 وقف در این سنت حسنه حضور پیدا کرده اند.

 

حجت الاسلام زارع بیان کرد: در اجرای نیت واقفین نیز بایستی هر موقوفه ای در راستای نیت واقف عمل شود که در سال گذشته 25 میلیارد ریال در زمینه نیت واقفین انجام شد که 20 تهیه جهیزیه در استان انجام شد.

 

وی ادامه داد: در زمینه فرهنگی و قرانی نیز سال گذشته هشت میلیارد ریال هزینه شد که بیش از 30 میلیارد ریال در طرح مودت مردم هزینه کردند.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد تصریح کرد:ما در مناسبت های مختلف استفاده از مبلغین اعزامی داشتیم که در امسال تاکنون ۱۰۵ نفر در کنار مبلغان بومی استان از قم اعزام داشته ایم.

 

حجت الاسلام زارع زاده خاطرنشان کرد:ما در طرح پیاده روی اربعین به عنوان استان معین خوزستان بودیم که در موکب الحسین مرز چذابه نقش یزد پررنگ و موثر بود.

 

وی گفت: ارائه روزانه 10 هزار قرص نان در بین زائران، پخت آش گندم با ظرفیت روزانه چهار هزار و 500 نفر، 48 هزار بطری آب از جمله خدماتی بود که در اربعین بین مردم صورت گرفت.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد خاطرنشان کرد:در حوزه بهره وری اقتصادی از ابتدای سال چهار هزار و 709 سند اجاره تنظیم کردیم که 32 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته ایم.

 

حجت الاسلام زارع زاده تصریح کرد:ما الان 20 امامازاده در حال طراحی طرح جامع هستیم که 27 هزار متر مربع کار عمرانی انجام داده ایم و در این راستا نیز ناظریف فنی بقاع متبرکه به عنوان ناظر مقیم انتخاب کرده ایم.

 

وی ادامه داد: بیش از 30 میلیارد ریال در زمینه کارهای عمرانی بقاع متبرکه در یک سال گذشته هزینه داشته ایم.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد گفت: در دهه وقف نشست صنفی تخصصی در موضوع قرآن، نشست تفسیر قرآن، آیین غبار روبی امامزاده جعفر (علیه السلام)، پنجمین همایش وقف و رسانه، برنامه های مناسبتی، دیدار با استاندار، غبار روبی قبور مطهر شهدا در جوار امامزادگان، نشست با مدیران حوزه های علمیه استان و همایش وقف و حوزه های علمیه،همایش منطقه ای کارشناسان دادگستری از جمله برنامه های ما در استان یزد در این هفته است.

 

حجت الاسلام زارع بیان کرد:ما باید خیرین و متدینین ثروتمند را با احساس نیاز وارد بحث وقف کنیم و در بحث قرآن نیاز به حضور این افراد داریم که اگر رسانه ها به ما کمک کنند می توانیم با ارائه مشاوره ها به دوستان به این فضا می توانیم کمک کنیم.

 

وی ادامه داد:ما اعتبار دولتی برای مسابقات قرآنی نداریم و تمامی هزینه های ما مربوط به اوقاف است اما معتقدیم که در زمینه قرآنی فقیر هستیم که باید بیشتر کار انجام شود.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد تصریح کرد:تصور اشتباه از اوقاف در خصوص مالکیت موقوفات است در حالی که ما امین موقوفات هستیم که باید درآمد موقوفات را به نرخ روز دریافت کنیم و در راستای نیت واقف هزینه شود.

 

حجت الاسلام زارع زاده خاطرنشان کرد: وقف، خیر است و همان خیری است که واقف نیت کرده که هزینه های اجاره بها را نیز کارشناسان دادگستری مشخص می کنند و امروز نیز معتقدیم که ظلم تاریخی به موقوفات انجام شده است.

 

وی گفت:در یزد پرونده موقوفه خوانی نداریم و بسیاری از پرونده ها در خصوص دادخواست های تولیت اوقاف است.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد تصریح کرد: اگر وقف جایگاه خود را در استان پیدا کند بسیاری از مشکلات در استان می تواند حوزه وقف آنها را حل کند.

 

کد خبر 589998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha