برگیرنده بیانات رهبری درباره زندگی سیاسی ائمه اطهار(ع)دربخش مکتوب

کتاب «انسان 250 ساله» در برگیرنده بیانات مقام معظم رهبری درباره زندگی ائمه اطهار (ع) در غرفه انتشارات موسسه جهادی بخش نشر مکتوب نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن عرضه می‌شود.بیانات مقام معظم رهبری درباره زندگی

به گزارش خبرنگار شبستان، کتاب «انسان 250 ساله» از سخنرانی‌ها و مطالب دست‌نویس حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره زندگی سیاسی مبارزاتی ائمه معصومین (ع) تشکیل شده که تاریخ آن‌ها مربوط به پیش از انقلاب اسلامی تا پایان سال 1389 است. عنوان کتاب نیز  برگرفته از کلام رهبر معظم انقلاب است و علت این نامگذاری در مقدمه این نوشتار به تفصیل از بیانات معظم له آورده شده است.

 

در مقدمه این کتاب آمده است: غربت ائمه به دوران زندگی این بزرگواران منتهی نشده، بلکه در طول قرن‌ها، عدم توجه به ابعاد مهم و شاید اصلی این بزرگواران، غربت تاریخی آنها را استمرار بخشید. یقیناکتاب‌ها و نوشته‌­ها در طول این قرون، از ارزش بی‌نظیری برخوردارند زیرا توانسته­اند مجموعه­ای از روایاتی را که در مورد این بزرگواران است، برای آیندگان به‌جای بگذارند. لیکن عنصر مبارزه سیاس ی حاد، که خط ممتد زندگی ائمه هدی را در طول دویست‌ و پنجاه سال تشکیل می‌دهد، در لابه‌لای روایات و احادیث و شرح‌حال‌های ناظر به جنبه­‌های علمی و معنوی، گم شده است.
 

 در بخشی از این کتاب می خوانیم: زندگی ائمه علیهم‌السلام را ما باید به عنوان درس و اسوه فرا بگیریم نه فقط به عنوان خاطره‌ شکوهمند و ارزنده و این، بدون توجه به روش و منش سیاسی این بزرگواران، ممکن نیست. بنده شخصا علاقه‌ به این بعد و جانب از زندگی ائمه علیهم‌السلام پیدا کردم و بد نیست این را عرض کنم که اول‌بار این فکر برای بنده در سال 1350 و در دوران محنت‌بار یک امتحان و ابتلا‌ی دشوار پیدا شد. اگرچه قبل از آن به ائمه علیهم‌السلام به صورت مبارزان بزرگی که در راه اعتلای کلمه توحید و استقرار حکومت الهی فداکاری می‌کردند، توجه داشتم اما نکته‌ که در آن برهه ناگهان برای من روشن شد، این بود که زندگی این بزرگواران، علی‌رغم تفاوت ظاهری ‌که برخی، حتی میان برخی از بخش‌های این زندگی احساس تناقض کردند، در مجموع یک حرکت مستمر و طولانی است، که از سال دهم، یازدهم هجرت شروع می‌شود و دویست‌وپنجاه سال ادامه پیدا می‌کند و به سال دویست‌وشصت که سال شروع غیبت صغری است در زندگی ائمه علیهم‌السلام خاتمه پیدا می‌کند. 

 

مشکل عمده در مورد درک زندگی امام معصوم(ع) از نظر آیت الله خامنه ای در این کتاب اینگونه تبیین شده است: ائمه علیهم‌السلام حداقل از دوران امام حسن مجتبى به بعد یک حرکت زیرزمینى همه‌جانبه‌ سیاسى و انقلابى را به قصد قبضه کردن حکومت، شروع کرده بودند. هیچ شکى باقى نمى‌ماند براى کاوشگر زندگى ائمه که ائمه علیهم‌السلام این حرکت را داشتند. آنى که من عرض مى‌کنم ناشناخته است، این نکته‌ قضیه است که متأسفانه در کتاب‌هایى که در زندگى ائمه نوشته شده، درباره‌ زندگى امام صادق، در زندگى موسى‌بن‌جعفر، در زندگى بسیار از ائمه‌ دیگر این نکته معرفى نشده است. اینى که ائمه علیهم‌السلام یک حرکت سیاسى تشکیلاتى وسیع و گسترده را انجام مى‌دادند با اینکه این همه شواهد وجود دارد، این ناگفته مانده و ذکر نشده و این مشکل عمده‌ فهم زندگى ائمه علیهم‌السلام است. حقیقت این است که ائمه این کار را شروع کردند.

 

شایان ذکر است، کتاب «انسان 250ساله» با شمارگان 3000 نسخه و قیمت 3800 تومان تابستان امسال از سوی انتشارات موسسه جهادی روانه بازار نشر شده است. 

پایان پیام/

 

کد خبر 60793

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha