طرح « تنفس جنگل» علمی و کارشناسی نیست/برنامه برخی از مسئولان عملا بیکاری را افزایش می دهد

خبرگزاری شبستان: معاون پژوهشی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: طرح تنفس جنگل که بخشی از آن در مجلس شورای اسلامی مصوب شده، دارای نگاه های سیاسی است و به هیچ وجه جنبه علمی و کارشناسی ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، محمدهادی معیری، معاون پژوهشی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان عصر امروز(۱۴ اسفند) در جلسه کارگروه اشتغال استان با تأکید بر اینکه گلستان همچنان یک استان با محوریت کشاورزی است، گفت: اشتغالی که قرار است ایجاد شود باید در همین بخش و با این رویکرد همراه باشد؛ تجربه نشان داده که این استان به دلایل مختلفی نمی تواند صنعتی باشد و اگر هم قرار است صنایعی در استان شکل بگیرد باید صنایع وابسته به بخش کشاورزی باشد.

 

وی افزود: این استان یکی از قطب های صنایع چوب و صنایع غذایی است که می توانیم این بخش ها را توسعه داده و از خام فروشی محصولات نیز جلوگیری کنیم.

 

معاون پژوهشی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان اظهار کرد: در بسیاری از مواقع برخی از محصولات کشاورزی در استان از جمله مرکبات و سیب زمینی، گوجه فرنگی و... خوب استفاده نمی شود و کشاورزان نیز دچار ضرر و زیان می شوند.

 

وی با بیان اینکه جنگل ها نیز یکی از مواهب خداوندی است که باید از آن بهره گرفت، گفت: متأسفانه برخی از مسئولان با صحبت ها و حمایت هایی که از برخی طرح ها و برنامه ها می کنند، عملا به افزایش بیکاری دامن می زنند.

 

معیری با اشاره به اشتغالزایی بالایی که در طرح های جنگلداری به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده است، بیان کرد: بهره برداری از جنگل به جدلی بین حوزه اجرا و دانشگاه تبدیل شده و طرحی که با عنوان تنفس جنگل مطرح می شود، به هیچ وجه جنبه علمی و کارشناسی ندارد، ما باید از منابعی که در اختیار ما قرار دارد استفاده کنیم.

 

وی خاطر نشان کرد: متأسفانه نگاه سیاسی نسبت به این طرح وجود دارد و بسیاری از افرادی که از آن دفاع می کنند، عاقبت کار را نمی بینند، به طور قطع اجرای طرح تنفس جنگل بیکاری را افزایش می دهد، الان وقتی برای خرید مبل به بازار می روید، می گویند از چوب گرجستان است، چرا باید از خارج چوب وارد کنیم اما در کشور حق بهره برداری نداشته باشیم.

 

معاون پژوهشی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان یکی دیگر از ظرفیت های استان برای ایجاد اشتغال را بحث گردشگری برشمرد و گفت: با توجه به میراث فرهنگی غنی، طبیعت زیبا و جاذبه های تاریخی و طبیعی، باید بسترهای ایجاد شغل در این بخش را هم فراهم کرد.

 

کد خبر 614580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha