قداست هنر/هنر، سایه انسان بر واقعیت است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش هنر در آشکار ساختن واقعیت و ارتباط هنر و حکمت، تصریح کرد: هنر، سایه انسان بر واقعیت است که سبب راه یافتن انسان به متن واقعیت می گردد.

به گزارش خبرنگار شبستان، حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا، رییس پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در نشستی با عنوان "هنر از دیدگاه معرفتی آیت الله جوادی آملی" به ایراد سخن پرداخت و گفت: از مهم ترین رسالت های هنر، تبیین مساله مرگ برای عموم مردم است.

 

پارسانیا در آغاز سخنان خود با اشاره به حقیقت مرگ و ارتباط هنر با حقیقت مرگ گفت: مرگ، تعالی یافتن است و مانند هنرمند می تواند انسان را تعالی بخشد و او را از سطح صورت به سمت معنا سوق دهد .
وی خاطر نشان کرد: هنر، سایه انسان است که بر واقعیت می نشیند و بنا بر نگرش فلسفه اسلامی، نشستن بر این واقعیت، سبب راه یافتن انسان به متن واقعیت است.

 

رییس پژوهشگاه علوم وحیانی معارج أسرا هنر را با توجه به نگرش حکمت اسلامی، تجلی حقایق مطلق و عقلانی خواند و افزود: این حقیقت با ظهور خود بر ظرف خیالی انسان ها، خود را آشکار می سازد.
وی تصریح کرد: فرهنگی که ارتباط خود با واقعیت ها را تبیین می کند، می باید توانایی داشته باشد که از طریق هنر، یاد مرگ را نیز یادآوری نماید.

 

حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا گفت: هنری که رسالت خود را دریافت معانی می داند، زمینه های ارتباط وجودی هنرمند با عالم معنا را مهیا می کند و این ارتباط با عالم معنا، مبنای ظهور هنر خواهد شد.
وی از نسبت مستقیم هنر و حکمت سخن گفت و اظهار داشت: قوه خیال هنرمندی که با عالم معنا ارتباط داشته باشد، معانی را آشکار می کند و شعر هنرمند را نیز به حکمت بدل می سازد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: هنری که بتواند معنا را محسوس کند، با قداست ترین هنر خواهد بود.
وی در بخشی از سخنان خود، با اشاره به مشکلات امروز هنر و به ویژه سینما، تأکید کرد: مشکل امروز سینما و هنر ما، شتابزدگی در پرداخت به مسایل جزیی است که مشکلی هم سنخ با مشکل علم در جامعه ما به شمار می رود.

 

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا افزود: ایجاد یک نظام معرفتی که متناسب با فرهنگ اسلامی باشد، انتظاری به جا از حوزه های علمیه است تا فلسفه هنر متناسب با خودش را بیان کند.
وی خاطر نشان کرد: به منظور تبیین فلسفه هنر می باید استعدادهای لازم به حوزه های علمیه تزریق شود و افرادی در حوزه تربیت شوند تا بتوانند این خلأ را جبران نمایند.


شایان ذکر است، نشست "هنر از دیدگاه معرفتی آیت الله جوادی آملی" که قرار بود با حضور مجید مجیدی، بازیگر و کارگردان سرشناس سینمای ایران و جهان و رضا میرکریمی، نویسنده و کارگردان سینما برگزار گردد، به دلیل ناهماهنگی مسئولین برگزاری این نشست و در پی اعتراض مجیدی و میرکریمی، بدون حضور این دو هنرمند، برگزار شد.

کد خبر 61462

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha