کمیته امداد محور توانمندسازی در جامعه

خبرگزاری شبستان:کمیته امداد امام خمینی(ره) به عنوان محور توانمندسازی محرومان در جامعه است و توانسته با اقدامات موثر خود در این زمینه گام های اساسی بردارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، کمیته امداد در 14 اسفند سال 57 یعنی تنها زمانی که 22 روز از انقلاب اسلامی ایران گذشته بود، تشکیل شد که هدف آن پشتیبانی از محرومان و مستضعفان و خودکفا کردن آنها بود.

 

با پيروزي انقـلاب شكوهمند اسلامي و آغـاز فعاليت مجـدد بخش هاي اداري، اقتصادي و فرهنگي كشور، لـزوم حـمايت از نيازمندان در صـدر برنامه‌هاي نظام قرار گرفت و کمیته امداد به عنوان دومين نهاد انقلابي با صدور حكم پرخير و بركت و تاريخي حضرت امام خميني‌(ره‌) براي مدت نامحدود و به منظور تحقق بخشيدن به اهداف عاليه نظام جمهوري اسلامي ايران و ولايت فقيه در حمايت و امداد محرومان و مستضعفان و خودكفا كردن آنان‌، تأسيس شد.

 

طبق اساسنامه کمیته امداد امام خمینی این نهاد شامل، بررسي و شناخت انواع محروميت‌هاي مادي و معنوي نيازمندان و تبيين آنها و شناسايي افراد و خانواده‌هاي لازم‌الحمايه در شهر، روستا و عشاير.  پيشنهاد خط مشي، سياست‌هاي اجرايي و طرح و برنامه‌هاي مؤثر براي رفع محروميت‌ها در ابعاد مختلف به مراجع ذيربط با استفاده از تمام ظرفيت‌هاي مردمي، ديني و قانوني.  فراهم آوردن امكانات لازم به منظور توانمندسازي، خوداتكايي، استقلال اقتصادي افراد و خانواده‌هاي نيازمند از طريق استعداد سنجي، مهارت آموزي، ايجاد اشتغال، آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي و اعطاي وام خدمات در حد توان.

ايجاد تسهيلات لازم در جهت سلامت خانواده‌هاي نيازمند و تأمين خدمات بهداشتي و درماني و اقدام به بيمه‌هاي درماني و اجتماعي آنان در حد امكانات و قوانين و مقررات مربوطه. پرداخت نقدي و مساعدت‌هاي غيرنقدي از قبيل تأمين مسكن ، جهيزيه و كمك به ازدواج نيازمندان.  ارائه تسهيلات قرض‌الحسنه به نيازمندان در چهارچوب ضوابط مصوب هيأت امناء امداد امام از طريق: الف ـ ايجاد صندوق قرض‌الحسنه باجذب سپرده‌هاي مردمي. ب ـ بهره‌گيري از امكانات ساير صندوق‌هاي قرض‌الحسنه. ج ـ بهره‌گيري از قرض‌الحسنه و تسهيلات بانك‌ها و مراكز دولتي. د ـ استفاده از ساير ظرفيت‌هاي قانوني می شود.

 

*وظایف اساسی کمیته امداد

همچنین از دیگر وظایف این کمیته ارائه خدمات فرهنگي به افراد و خانواده‌هاي نيازمند و ارتقاء باورهاي ديني و سبك زندگي اسلامي آنان از طريق فعاليت‌هاي آموزشي، تربيتي با بهره‌گيري از ظرفيت حوزه‌هاي علميه و ديگر مراكز فرهنگي، صيانت از نهاد خانواده و ارائه خدمات مشاوره، مددكاري و حمايت‌هاي لازم حقوقي و قضايي از افراد و خانواده‌هاي نيازمند، انتقال تجربيات و راهكارهاي رفع فقر و كمك به نيازمندان ديگر كشورها در چهارچوب سياست‌هاي نظام جمهوري اسلامي ايران، ترويج و احياء فرهنگ احسان و نيكوكاري واكرام ايتام و نشر سنّت‌هاي حسنه‌ي اسلامي، جذب و جلب ، تمركز و مديريت زكوات، صدقات، انفاقات، اعانات و درآمد موقوفات حمايتي و توانمندسازي كه به نام امداد امام وقف مي‌شود و مصرف آنها در جهت رفع انواع محروميت‌هاي نيازمندان مطابق ضوابط اسلامي، ارتباط و هماهنگي با مؤسسات خيريه و تشكل‌هاي نيكوكاري مردمي داخل و خارج از كشور به منظور تعامل و تبادل تجربه و بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي آنها در جهت انجام حمايت‌هاي مادي و معنوي از محرومان با تقويت و گسترش مشاركت مردمي،  ايجاد ساز و كار قانوني به منظور هماهنگي و سامان‌دهي نظارت برحسن عمل مؤسسات خيريه رسمي مرتبط با فعاليت‌هاي امداد امام، انجام مأموريت‌هايي در چهارچوب اهداف و وظايف امداد امام كه توسط مراجع قانوني تعيين و تأمين اعتبار مي‌شود است.

 

*منابع مالی کمیته امداد

طبق قانون، عنايات مقام معظم رهبري مدظله العالي، اعتبارات و كمك‌هاي دولت جمهوري اسلامي ايران، هدايا و كمك‌هاي مردمي، مؤسسات، سازمان‌ها و نهادهاي داخل و خارج از كشور، صدقات، نذورات، زكوات، انفاقات، هبه و ثلث و موقوفاتي كه به نام امداد امام وقف مي‌شود، درآمد حاصل از فعاليت‌هاي اقتصادي شركت‌ها و مؤسسات وابسته براساس سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري مدظله العالي و  فروش اموال ( منقول و غيرمنقول) از جمله منابع مالي کمیته امداد به شمار می رود.

 

همزمان با سالروز تاسیس این نهاد مقدس به سراغ مدیرکل کمیته امداد استان قم رفته و نظر وی را در خصوص فعالیت های این نهاد جویا شدیم.

اکبر میرشکار در خصوص فعالیت های کمیته امداد امام خمینی در قم می گوید: از فعالیت این کمیته در حدود چهار دهه می گذرد، که مهمترین سرمایه ما اعتماد مردم است.

 

*۲۰ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد قم

وی گفت: در استان قم حدود 20 هزار خانوار تحت پوشش کمیته هستند که به آنها خدمات رسانی کرده و در راستای رفع نیازهای آنها گام بر می دارد.

 

مدیرکل کمیته امداد استان قم گفت: این اعتماد مردم به مجموعه کمیته امداد امام خمینی باعث شده که در 11 ماه امسال، مردم در استان قم 30 میلیارد تومان به کمیته امداد پرداخت تا به نیازمندان واگذار شود.

میرشکار گفت: از این میزان اعتبار، 8 میلیارد تومان در قالب طرح اکرام ایتام بوده که به صورت مستقیم به حساب ایتام واریز شده و در خدمت آنها بوده است.

 

وی با اشاره به دیگر بودجه های کمیته امداد گفت: در کنار کمک های مردمی، 70 میلیارد تومان نیز بودجه از محل اعتبارات دولتی جذب و به کمیته امداد قم واریز شده است.

 

مدیرکل کمیته امداد استان قم با اشاره به موضوعات صدقات گفت: در 11 ماه نخست امسال، مردم قم 12 میلیارد تومان صدقات پرداخت کرده اند که این مبالغ در راستای معیشت و هزینه درمان مددجویان این کمیته هزینه شده است.

میرشکار به موضوع درمان اشاره کرد و گفت: در این خصوص کمیته امداد امام خمینی استان قم، 12 میلیارد تومان هزینه کرده تا بتواند بیماران را مداوا کند.

 

وی با تاکید بر گسترش امر ازدواج گفت: در این زمینه نیز اقدامات گسترده ای انجام شده به گونه ای که 850 کمک هزینه ازدواج به مبلغ 3 میلیون تومان به مددجویان کمیته امداد استان قم واگذار شد.

 

*۱۲۰۰ مددجو وام اشتغال دریافت کردند

مدیرکل کمیته امداد استان قم گفت: امسال تاکنون حدود 4.5 میلیارد تومان کمک‌ های موردی به نیازمندان استان پرداخت شده تا بتوانند فعالیت کنند.

 

میرشکار با اشاره به برنامه کمیته امداد در راستای توانمندسازی گفت: در این زمینه از ابتدای امسال، هزار و 200 نفر از مددجویان کمیته امداد استان قم وام اشتغال گرفته تا از چرخه حمایتی این کمیته خارج و توانمند شوند.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات صورت گرفته اعزام سالمندان به مشهد مقدس بود که در این خصوص نیز اعزام انجام شد.

 

مدیرکل کمیته امداد استان قم با رد برخی از شایعات که گفته می شود هزینه های جاری کمیته امداد از صدقات است گفت: حتی یک ریال از صدقات هم برای هزینه ‌های تشکیلاتی، تبلیغات و حقوق پرسنل این کمیته صرف نمی‌شود، بلکه این هزینه‌ها را از بودجه دولتی تامین می‌کنیم.

کد خبر 614621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha