دبیرکل اتحادیه عرب ایران را به گسترش تشیّع متهم کرد/آمریکا ادعای نقض حقوق بشر در ایران را تکرار کرد

خبرگزاری شبستان:مقابله با محور مورد حمایت ایران در سوریه مهم‌ترین دغدغه امنیتی اسرائیل، دبیرکل اتحادیه عرب ایران را به گسترش تشیّع متهم کرد، آمریکا ادعای نقض حقوق بشر در ایران را تکرار کرد از جمله سرتیترهای اخبار ایران در جهان در خبرگزاری ها بود.

خبرگزاری شبستان – گروه سیاسی: مقابله با محور مورد حمایت ایران در سوریه مهم‌ترین دغدغه امنیتی اسرائیل، دبیرکل اتحادیه عرب ایران را به گسترش تشیّع متهم کرد، آمریکا ادعای نقض حقوق بشر در ایران را تکرار کرد از جمله سرتیترهای اخبار ایران در جهان در خبرگزاری ها بود. مشروح این اخبار را در گزارش زیر بخوانید:

فارس:

مقابله با محور مورد حمایت ایران در سوریه مهم‌ترین دغدغه امنیتی اسرائیل است

یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی اعلام کرد علی‌رغم نگرانی‌های فعلی از برنامه هسته‌ای ایران، مقابله با تهدیداتی که امکان دارد از بحران سوریه حاصل شود، در اولویت دستور کار دستگاه امنیتی اسرائیل قرار دارد.

«چاگای زوریل» دبیر کل وزارت اطلاعات رژیم صهیونیستی با بیان اینکه مهمترین مسئله آن‌ها مقابله با قدرت گرفتن محور شیعه در سوریه به رهبری ایران است، گفت: «سوریه آوردگاه کلیدی است زیرا عالم صغیری از همه چیز است: قدرت‌های جهانی شامل روسیه و آمریکا، بازیگران منطقه مانند ایران و ترکیه، و گروه‌های رقیب داخل یک کشور مانند دولت اسد و اپوزسیون و کردها و داعش.»

زوریل در مصاحبه با پایگاه خبری «تایمز اسرائیل» تاکید کرد: «هر چیزی که امروز در سوریه اتفاق بیافتد، به شدت در منطقه و فراتر از آن برای سال‌های پیش‌رو اثر خواهد گذاشت.»

وی گفت در حال حاضر دنیا مملو از دولت‌های دشمدوست (ترکیبی از دشمن و دوست) است که در عین حال که در مواردی با هم اختلاف منافع دارند، اما در موارد دیگر با یکدیگر اشتراک نظر دارند.

او رابطه تل‌آویو و آنکارا را نمونه‌ای از این رابطه توصیف کرد و گفت طرفین در حالی که در مسئله فلسطین با موضع هم مخالف هستند، اما موضعی یکسان در قبال ایران دارند.

خبرنگار تایمز اسرائیل دفتر کار زوریل را اینطور توصیف کرده است: «نقشه‌‌ای از تهران پشت سر او به دیوار نصب شده و یک کلاه مشابه کلاه‌های رسمی با آرم سپاه پاسداران در قفسه کتاب‌های اوست. اما این سوریه و جنگ آن است که ذهن او را به خود مشغول کرده است.»

وی با اشاره به اثرات جنگ سوریه و بحران پناهجویان، گفت این بحران تبعاتی فراتر از مرزهای سوریه داشته و شاید بتوان خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را هم از نتایج آن دانست.

این مقام اسرائیلی گفت تحولات سوریه موجب بروز «عدم توازنی به نفع ایران در منطقه» شده است.

وی با بیان اینکه اکنون روسیه به مهم‌ترین بازیگر در سوریه بدل شده، گفت به نفع اسرائیل است که آمریکا همچنان نقشی فعال در سوریه داشته باشد تا بتوان مانع از این شد که ایران، تهران را به بیروت وصل کند.

او که زمانی نماینده موساد در واشنگتن بود، با انتقاد از تصمیم سال ۲۰۱۴ دولت وقت آمریکا برای خودداری از حمله به سوریه، گفت: «این کار همه چیز را تغییر داد و به [ولادیمیر] پوتین [رئیس‌جمهور روسیه] نشان داد که ایالات متحده نمی‌خواهد از توان نظامی استفاده کند. این مسئله راه را برای آنکه روسیه نقش اصلی را بر عهده بگیرد، باز کرد.»

زوریل با تأکید بر اینکه اولویت اسرائیل جلوگیری از ایجاد پایگاه برای نیروهای مورد حمایت ایران در نزدیکی جولان است، گفت: «اگر ایران و حزب‌الله بتوانند جای پای خود را در سوریه محکم کنند، منبعی از بی‌ثباتی همیشگی در کل منطقه شکل می‌گیرد.»

او به توافق هسته‌ای با ایران هم اشاره کرد و با تأکید بر مخالفت تل‌آویو با این سند، گفت هرچند که تهران تاکنون به برجام پایبند بوده، اما این توافق این امکان را برای ایران فراهم می‌کند که در آینده با ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر، با سرعت بیشتری به غنی‌سازی بپردازد.

با این حال وی از درخواست لغو توافق خودداری کرد و تنها گفت بهتر است که بتوان راهی برای بهبود بندهای توافق هسته‌ای و گنجاندن بندهایی در مورد توان موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای در آن، یافت.

وی در مورد تفاوت دولت کنونی با دولت قبلی، گفت: «این احساس در اسرائیل هست که [باراک] اوباما ایران را بخشی از مشکل نمی‌دید، اما بر عکس، به نظر می‌رسد [دونالد] ترامپ ایران را بخشی از مشکل می‌داند.»

دبیرکل اتحادیه عرب ایران را به گسترش تشیّع متهم کرد

احمد ابوالغیط وزیر خارجه دوره «حسنی مبارک» که به مواضع تُند علیه ایران معروف است، مدعی شد که نظام جمهوری اسلامی ایران برای صدور انقلاب و حفظ وضعیت موجود در تهران تلاش می‌کند.

وی که برنامه «» در کانال ام بی سی صحبت می‌کرد، ایران را به گسترش مذهب تشیع در کشورهای عربی متهم کرد و گفت:« نظام ایران خود را برای تغییر مذهب سُنی‌ها و تبدیل آنها به شیعه و حمایت از شیعیان عرب محق می‌داند و برای این منظور به هر شیوه‌ای متوسل می‌شود».

مهر:

آمریکا ادعای نقض حقوق بشر در ایران را تکرار کرد

وزارت امور خارجه آمریکا گزارش سالانه خود را درباره وضعیت حقوق بشر در سراسر جهان در حالی ارائه کرد که به روال سال های گذشته، اتهامات بی اساس نسبت داده شده به ایران همچنان به قوت خود باقی است.

آمریکا در حالی اتهام بازداشت بی دلیل، شکنجه و کشتار مردم (!) را به ایران نسبت می دهد که در ذکر جنایات رژیم کودک کش عربستان سعودی به «تبعیض جنسیتی و نادیده گرفتن حقوق زنان» اکتفا کرده است.

در گزارش سالانه آمریکا همچنین نام کشورهایی چون کره شمالی، روسیه، چین، کوبا، فیلیپین و ترکیه نیز به چشم می خورد.

با این حال، آنچه که بیش از تکرار ادعاها و چشم پوشی های آمریکا در مواجهه با دشمنان و دوستان به چشم آمد، غیبت «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه دولت جدید واشنگتن به هنگام ارائه گزارش بود.

بسیاری از منتقدین، غیبت وزیر امور خارجه را نشانه بی اهمیت بودن مسائل حقوق بشری برای دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، تلقی کردند.

حتی «مارکو روبیو» سناتور جمهوریخواه آمریکا نیز در انتقاد از این اقدام، در صفحه توئیتر خود نوشت: برای نخستین بار، گزارش حقوق بشر آمریکا بدون حضور وزیر امور خارجه ارائه شد. امیدوارم که آنها این مسئله را مورد تجدید نظر قرار دهند.

با این حال، یک مقام رسمی به نیابت از تیلرسون مدعی شد که گزارش ارائه شده به تنهایی گویای همه حقایق هست!

باشگاه خبرنگاران جوان:

بازتاب گسترده آزمایش سامانه پدافندی «اس-300» در رسانه‌های مهم جهان

آزمایش موفقیت‌آمیز سامانه پدافندی «اس-300» در قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) و در جریان رزمایش «دماوند»، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های مهم جهان داشت.

«دویچه وله» آلمان و «راشا تودی» روسیه نوشتند: ایران با موفقیت سامانه پدافند هوایی اس-300 ساخت روسیه را آزمایش کرد.

روزنامه صهیونیستی«هاآرتص» نوشت: ایران سامانه پیشرفته دفاع هواییِ ساخت روسیه را با موفقیت آزمایش کرد. نگارنده مطلب در ادامه نوشت: روسیه سامانه پیشرفته اس-300 را سال 2016 میلادی و حدود 10 سال پس از امضای قرارداد 800 میلیارد دلاری با ایران، به این کشور تحویل داد. این سامانه به‌منظور دفاع از تأسیسات هسته‌ای ایران خریداری شده بود.

«یورونیوز» نوشت: رسانه‌های دولتی ایران از آزمایش سامانه دفاع هوایی ساخت روسیه خبر می‌دهند. مسکو قرار بود این سامانه را سال 2010 میلادی به ایران تحویل دهد؛ اما در آن زمان، به‌دلیل اعتراض‌های آمریکا و اسرائیل از انجام این اقدام سرباز زد.

«آیریش ایندیپندنت» به نقل از یکی از خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی ایران نوشت: ایران سامانه اس-300 را در جریان رزمایش اخیر نظامی به‌نام «دوماوند» (بلندترین کوه این کشور) آزمایش کرد . نگارنده گزارش در ادامه به نقل از این خبرگزاری می‌افزاید در رزمایش دماوند، سامانه اس-300 طیف وسیعی از اهداف پرنده از قبیل چندین موشک‌ را مورد اصابت قرار داده و منهدم کرد.

خبرگزاری روسی «تاس»، پایگاه خبری صهیونیستی «تایمز آو اسرائیل»، پایگاه اینترنتی شبکه خبری «العربیه»، «شین هوآ»، خبرگزاری رسمی چین، «فاکس نیوز» آمریکا و خبرگزاری رسمی کویت نیز خبر آزمایش موفقیت‌آمیز سامانه اس-300 را پوشش دادند. 

خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» نوشت: ایران امروز سامانه اس-300 را که از روسیه خریداری کرده است، با موفقیت آزمایش و با استفاده از این سامانه موشک‌های فرضی بالستیک دشمن را منهدم کرد.

پایگاه خبری «اینترنشنال بیزنس تایمز» (آی‌بی‌تایمز) در تیتری جهت‌دار نوشت: آیا ایران برای جنگ آماده می‌شود؟ تهران در جریان رزمایش (اخیر)، سامانه موشکی اس-300 روسیه را با موفقیت آزمایش کرد.     

به نقل از روابط عمومی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص)، آزمایش عملیاتی سامانه پدافندی اس-300امروز در جریان رزمایش دماوند و با هدف ارزیابی نحوه عملکرد این سامانه با بکار گیری طیف وسیعی از اهداف پرنده و موشکی انجام شد.

بنابراین گزارش ارزیابی توانایی سامانه اس-300 در درگیری با اهداف دارای سطح مقطع راداری پایین، تهدید‌های بالستیک و بررسی میزان توانمندی تخصصی و عملی افسران جوان قرارگاه پدافندهوایی در بکارگیری این سامانه از اهداف رزمایش دماوند بود.

سی‌ان‌ان: چرا ترامپ توافق هسته‌ای ایران را پاره نمی‌کند؟!

پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت: یکی از اصلی‌ترین وعده‌های انتخاباتی "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا، در کارزار انتخاباتی پاره کردن توافق هسته‌ای ایران بود. ترامپ بار‌ها تاکید کرد این بدترین توافق تاریخ آمریکا بوده است و به محض ورود به کاخ سفید آن را لغو خواهد کرد. اما چرا تا به این لحظه، برخلاف دیگر وعده‌های ترامپ که یکی پس از دیگری در حال اجرا هستند، توافق ایران همچنان پابرجاست؟

سی‌ان‌ان در ادامه این گزارش نوشت: از زمانیکه ترامپ وارد کاخ سفید شده است حتی یک بار هم واژه "پاره کردن توافق" از دهان او شنیده نشده است. تقابل ترامپ با ایران فقط در یک مورد، آنهم ممنوعیت سفر شهروندان ایران و چند کشور مسلمان دیگر به آمریکا دیده شد. با لغو این فرمان، ترامپ در جدیدترین اظهارنظر خود اعلام کرد تحریم‌های جدیدی علیه ایران و هر فرد یا کشور دیگری که با آزمایش‌های موشکی تهران در ارتباط باشد وضع خواهد کرد.

حقیقت این است که ترامپ به توافق هسته‌ای ایران دست نمی‌زند. به نظر می‌رسد حتی اسرائیل هم از این قضیه چندان ناخرسند نیست. تمایل به حفظ توافق ایران چندین دلیل منطقی دارد.

نخست اینکه فرماندهان ارتش اسرائیل به "بنیامین نتانیاهو"، نخست وزیر رژِیم صهیونیستی، اعلام کرده‌اند در صورت بروز یک جنگ واقعی با ایران، توان پیروز شدن در این جنگ را ندارند. اگر ترامپ توافق هسته‌ای را لغو کند احتمالا حوادث زنجیره‌واری رخ خواهد داد که در نهایت به تقابل نظامی ایران و اسرائیل منتهی خواهد شد.

در این شرایط (لغو برجام)، ایران به بازسازی حجم گسترده‌ای از سانتریفیوژهای خود مشغول می‌شود و با غنی‌سازی اورانیوم به امکان ساخت بمب اتم دست می‌یابد. این درحالیست که در گزارش هفته گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران آمده بود: ذخیره اورانیوم غنی‌شده در ایران حدود یک سوم سطح مجازی است که در توافق هسته‌ای ذکر شده است.

البته درصورت برهم خوردن توافق هسته‌ای، حدود یک سال زمان لازم است تا ایران به ساخت بمب اتم برسد؛ اما اگر به این موضوع برسد بدون شک اسرائیل اولین هدف حمله هسته‌ای ایران خواهد بود.

فرماندهان نظامی اسرائیل به خوبی دریافته‌اند حمله به ایران محدود به پایگاه‌های مستحکم نظامی بر روی زمین نمی‌شود. اگر تقابلی میان تهران و تل‌آویو شکل بگیرد، نظامیان صهیونیست با تجهیزات گسترده نظامی ایران که زیر زمین و دور از دسترس موشک‌های اسرائیل قرار دارند، چه خواهند کرد؟

آمریکا هم از سال‌ها پیش پایگاه‌های نظامی مستحکمی زیر زمین احداث کرده است و موشک‌های دوربرد خود را در آن نگهداری می‌کند؛ اما آیا تقابل اسرائیل با ایران آنقدر برای واشنگتن مهم و حیاتی خواهد بود که با صرف هزینه‌های میلیاردی این موشک‌ها را از پایگاه‌های زیرزمینی خارج کند و علاوه بر آشکار کردن موقعیت مکانی پایگاه‌های زیرزمینی، از موشک‌های خود برای حفاظت از اسرائیل در برابر ایران استفاده کند؟ آیا متحدان منطقه‌ای ایران ساکت می‌نشینند و برنامه مبارزه با تروریسم اروپا خدشه‌دار نخواهد شد؟ درحقیقت هیچ تضمینی وجود ندارد که پس از این ماجرا آمریکا و یا اسرائیل در سطح بین‌المللی از امنیت سابق برخوردار باشند.

دوم؛ ایران یکی از بازیگران اصلی در منطقه خاورمیانه است و نقش پررنگی در مبارزه با تروریسم دارد. حمله به ایران، توازن قدرت را در خاورمیانه برهم می‌زند و گروه‌های تروریستی از القاعده در افغانستان گرفته تا داعش در سوریه و عراق و ده‌ها گروه تروریستی دیگر، فرصت گسترش حوزه خلافت خود را به دست می‌آورند.

سوم؛ به نظر می‌رسد اگر ترامپ قصد پاره کردن توافق هسته‌ای و یا تقابل نظامی با ایران را داشته باشد، کاملا در این راه تنهاست و هیچکدام از متحدان اروپایی که در مذاکرات هسته‌ای و با نام گروه ۱ + ۵ حضور داشتند (شامل انگلیس، فرانسه، روسیه، آلمان و چین) و همچنین سازمان ملل تمایلی به همراهی رئیس جمهور آمریکا نخواهند داشت.

بیشتر کشورهای حاضر در توافق هسته‌ای، تعاملات تجاری گسترده‌ای را با ایران آغاز کرده‌اند و برهم خوردن توافق را مغایر با منافع داخلی خود می‌دانند. حتی آمریکا نیز از این مقوله مستثنی نیست بطوریکه شرکت آمریکایی بوئینگ نیز قراردادی چند میلیارد دلاری با ایران امضا کرده است.

چهارم؛ بنیامین نتانیاهو در بدترین دوران مشکلات سیاسی خود قرار دارد. تحقیقات درباره فساد مالی نخست وزیر رژیم صهیونیستی و چند نفر از نزدیکان وی بر مشکلات متعدد نتانیاهو افزوده و موقعیت متزلزل وی اجازه نمی‌دهد ماجراجویی جدیدی را در برابر ایران آغاز کند.

سی‌ان‌ان در پایان نوشت: این دلایل به قدر کافی روشن و منطقی هستند که ترامپ دیگر سخنی از پاره کردن توافق هسته‌ای ایران به زبان نیاورد. وی حتی از پیشنهاد بازنگری و مذاکره مجدد درباره این توافق نیز عقب‌نشینی کرده است.

 

کد خبر 614623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha